🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

РЗС - Ред, Законност и Спам

Държавата трябва да уточни юридическата рамка, регулираща email маркетинга

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

"Информираме Ви съгласно Закона за електронната търговия, че настоящото писмо може да е непоискано търговско съобщение." Ако получите мейл с подобен текст, може да подадете жалба до Комисията за защита на потребителите, защото според тълкуванията на регулатора това се счита за спам.

Изпращането на рекламни съобщения по електронна поща може да бъде изключително ефективно, стига да уважава потребителите и да спазва закона. В ЕС хората отварят едва 20% от изпратените до тях писма, докато в България този показател надминава 50%, обяснява Жюстин Томс, собственик на ABC Design & Communication.

Около 30% от потребителите на abv.bg преглеждат съобщенията, получени чрез системата за директен маркетинг, твърдят от собственика на услугата "Нетинфо". Всеки десети потребител, видял писмото, отваря и линк в него.

Въпреки това този тип директен маркетинг не е често използван в България. "В кампаниите, които сме управлявали, бюджетите за email маркетинг са не по-големи от 1% от общия медиен микс", потвърждава Христо Стефанов, управляващ съдружник в Emarketing. За сравнение - в Западна Европа за това се отделят между 5 и 10% от рекламните бюджети по данни на ABC Design & Communication.

Разбира се, има изключения. Nissan например инвестират в този комуникационен канал около 4.5% от бюджета си за реклама. "Към момента сме постигнали над 25% отворени писма на кампания, като 77% от виделите съобщението са кликнали на линк и са стигнали до сайта ни", казва Вяра Узунова, продуктов и рекламен мениджър на Nissan Bulgaria.

Някои от кампаниите на Nissan Bulgaria използват единствено електронната поща като канал за комуникация, което позволява ефективността им да бъде измерена напълно, на базата на процента уникални видени съобщения, отворени линкове и поведението на посетителите, отишли на сайта през email.

Всъщност това е едно от най-големите предимства за този тип онлайн маркетинг. При лансиране на нов продукт или услуга най-важни са показателите на самия сайт като престой и посетени страници, коментира Христо Стефанов. Когато обаче се прави промоция на вече утвърдена марка, процентът отворени имейли и кликове на линка в самия мейл има по-голямо значение, допълва той.

Не купувайте готови бази данни

Неправилното таргетиране е една от причините за всеобщото възприемане на рекламните електронни съобщения като спам, смята Йордан Кумчев, председател на Българската асоциация за директен маркетинг и съуправляващ директор в Publicis Dialog Bulgaria. То се случва заради погрешно изготвени база данни или по-често заради купени готови такива.

"Потребители от Варна получават предложения, валидни за Пловдив, мъже получават оферти за дамски продукти. В резултат на това потребителите стават изключително чувствителни към този вид комуникация", разказва Кумчев. Изводът е очевиден - ако съобщенията са адекватни, носят реална полза на получателите.

"За целта трябва да адресирате кампанията си до клиентите с най-голям потенциал, за което е нужно богата база данни, която разполага с различен критерии за подбор, като например големина на дадена компания, брой служители, регион, бизнес сектор", съветва Кумчев. Именно заради липсата на точно таргетиране, купуването на бази данни не е ефективно, убедена е и Жюстин Томс.

Съдържанието на писмата също е от особено значение. В тях не трябва да има повече от 12 продуктово ориентирани линка, като най-отваряни са първият и последният, препоръчват от ABC Design & Communication.

Персонализацията на съобщенията е ключов фактор. "ВАЖНО!!!" и "от админ" са забранени думи, които повечето потребители намират за неприятни. Особено важно е да се обръщате по име към хората. Дали комуникацията с тях ще е официална или формална зависи единствено от продукта, който рекламирате, и от начина, по който събирате базата си данни.

Честото изпращане на търговски съобщения също е досадно за потенциалните клиенти. Според Жюстин Томс препоръчителната честота е между 1 и 4 пъти месечно. Ако не изпращате по съобщение всеки месец, пък рискувате потребителите да забравят за съществуването ви.

Адресите, използвани при мейл маркетинга, се събират от "публичното пространство" – вестници, визитки, интернет и т.н. Въпреки че тази практика не е ефективна в дългосрочен план, тя не противоречи със закона, смята юрист Антон Александров.

"Предполага се, че тази информация е публична. Предполага се, че лицето, което стои зад ползването на определен електронен адрес, е склонно да получава електронна кореспонденция на него", смята той. Той препоръчва държавата да изготви нов подзаконов акт, който да определи адекватната методика за събиране на електронни адреси. 

Препоръчително е базата данни да съдържа само потребители, които доброволно са оставили своя електронен адрес, категорични са маркетинговите специалисти. Поставянето на абонаментен бутон на сайт на изпращача, както и игри, които да привлекат потребителите, са някои от опциите при онлайн подреждането на база данни на електронни адреси.

Според Жюстин Томс игрите например не предоставят висока бройка записали се, но пък осигуряват адресите на конкретна целева група. "Колкото до абонамента, някои компании автоматично включват тази опция при регистриране в сайта им. Това също е незаконно, а в някои страни в ЕС дори се изисква двойно приемане от страна на потребителя за тази опция", твърди тя.

В момента законът гласи, че изпращането на непоискани съобщения до физически лица е напълно забранено. От друга страна, изпращането на непоискани писма до юридически лица е разрешено по принцип. Организациите, които не искат да получават нежелани съобщения, посочват това в регистър към Комисията за защита на потребителите (КЗП). Компаниите, които изпращат масово писма до юридически лица, трябва да проверят по домейн дали тяхната база данни е записана в регистъра на КЗП.

"За нас трудностите идват от разграничението - лична и служебна поща, и неясния критерий, по който може да стане това. Ясно е, че само домейн не върши работа. Другият възможен казус е, че собственикът на домейна може еднолично да спре достъпа на рекламни съобщения до потребители, които нямат против това", коментира Йордан Кумчев.

Така че, ако тепърва навлизате в email маркетинга, просто опитайте се да спазвате офлайн правилата за общуване - със сигурност няма да сбъркате.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    baikor avatar :-|
    baikor
    • - 1
    • + 9

    Абв.бг вместо да говорят мъдри слова да кажат дали лично те не продават емайли-те на собствените си клиенти?
    Защото лично аз десетки пъти маркирам като спам дадено писмо и въпреки това продължавам да получавам писма от същият подател.
    Да не говорим че в по-голямата си част писмата са таргетирани (мъж/жена,възраст и т.н), а тези данни лично аз не съм ги сложил в 'интернет пространството'!
    Направих си тест - регистрирах абв поща с измислени данни като профил и познайте какво - почнах да получавам таргетиран спам без емайл адреса дори да съм го ползвал!

    Нередност?
  • 2
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov
    • + 4

    Аз скоро имах конкретен казус с Комисията за защита на потребителите. Според него, мога да Ви кажа и какво ще се случи, когато подадете оплакване. КЗП ще направи проверка и ако наистина е така ще каже на конкретната фирма да не Ви изпраща повече спам съобщения. Това обаче не означава, че самата дейност на фирмата по изпращането на непожелани търговски съобщения ще бъде прекратена. Ако Вие се оплачите, ще спрете да получавате такива, но аз ще продължат да се изпращат такива на останалите потребители. КЗП не може да наложи финансови санкции, а само административни мерки. С други думи, когато подадете оплакване това, което ще се случи е просто КЗП да каже на конкретната фирма: "Моного Ви молим, ако не представлява конкретен проблем за Вас, престанете." и така до следващия случай, при който някой се подадае оплакване.
    Ако сте подали оплакване и КЗП разпореди да се спре изпращането ви на спам, а получите нов, тогава провинилата се фирма може да просто да се оправдае, че в случая се е получила софтуерна грешка и се извинява. Тук отновот КЗП няма да направи нищо, защото ... са се извинили.
    Още един поглед, какво пречи на некоректната фирма, която Ви изпраща спам да регистрира нова фирма и просто да извърши директния мейл маркетинг през нея? Не е сложно и става за ден и няколко лева. Ако някой евентуално се сети, че срещу нарушителите на закона трябва да се прилагат санкции, то ще предупреди веднъж едната фирма, като регистрират друга, то първата няма да носи отговорност.
    Срещу спамът в България все още няма адекватни закони и се още се неглижира от регулаторните органи. А и да не забравяме, че говорим за спам изпращан от български сървъри, а той е нищожна част от общият в мрежата и вашите пощи.

    Нередност?
  • 3
    nik666 avatar :-|
    Strygalldwir
    • - 3
    • + 7

    Спамът си е спам, независимо с какви красиви думи го украсяват. И искрено се надявам, че за всички тези "маркетингови експерти" е заделено едно много специално кътче от ада.

    Нередност?
  • 4
    istani123 avatar :-|
    Станислав
    • + 4

    Ясно е, че АБЖ продават имейлите. Цената е публикувана на техния сайт - http://netinfocompany.bg/adv.php?page=adv_item&;item=20 Все пак това е безплатна услуга и трябва да печели от някъде. Може да звучи грубо, но ако не ви харесва купети си платена поща без реклами.

    Аз лично съм доволен от КЗП. Преди няколко месеца се оплаках от спам съобщение и взеха мерки - доколкото съм запознат - финансови санкции в размер предвиден от закона.

    Нередност?
  • 5
    plamenshopov avatar :-P
    plamen shopov
    • + 3

    РЗС - Ред, Законност и Срам !

    Нередност?
  • 6
    maddrum avatar :-|
    maddrum
    • + 2

    Аз така получавах и сезирах КЗП и си получиха глобите! Така, че ако получавате такива - правете същото!
    Таман ще пълните и хазната.

    Нередност?
  • 7
    geoprofi avatar :-|
    Geo

    Спама си е спам, както и да го наречеш. В БГ хората още са новаци в нета (масово) и затова кликат като луди. Също така прекалено много фирми не разбират какво правят и изпращат спам, докато на запад със груб спам (за какъвто говорим в 90% от случаите в БГ) се занимават най-вече сенчести организации.

    За мен лично една фирма изпрати ли ми спам, престава да съществува...

    Нередност?
Нов коментар