Горещи акции в Gangnam Style

Едноименната песен от Южна Корея и клипът към нея се превърнаха в най-изнасяния музикален продукт на страната и това е добре дошло за икономиката й, пише Тамара Бечева от "Елана"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако от време на време пребивавате виртуално във Facebook, Twitter или преглеждате най-гледаните клипове в YouTube, няма как да сте пропуснали южнокорейския хит "Gangnam Style" на Парк Йе-санг, повече известен като PSY. Със сигурност докато сте го гледали не сте си помислили, че появата и популярността му е свързана със стратегия за популяризиране на производството на Южна Корея. Тамара Бечева от "Елана трейдинг" е разгледала тази връзка в анализ.

През 2009 г. Южна Корея създава Съвет по търговските марки с основна цел да поддържа световния имидж на страната и да я популяризира. До 2013 г. се предвижда държавата да се изкачи до 15 място в индекса на търговските марки по страни и следва постоянна политика в тази посока. Индексът е основан на различни фактори, с които се измерва имиджът на държавата спрямо този на други държави, включващи износ, туризъм, култура и т.н.

Южнокорейските звездни акции

Samsung, Hyundai, LG са все познати наименования, представящи страната по света. Те са символ на южнокорейската индустрия. Samsung е център на медийно внимание поради постоянните съдебни (и не само) битки с Apple. Акцията е добавила 60% за последната година, като през 2011 г. компанията е продала 514 млн. телефона. Очакванията на мениджмънта за 2012 г. са продажбите на Samsung Galaxy S3 да достигнат 30 млн. броя. От дебюта си през май за 100 дни бяха продадени 20 млн. броя, според данни на дружеството.

Двете автомобилни компании – Hyundai Motor и Kia Motors, предвиждат продажбите им в Китай да надминат предварителните очаквания, възползвайки се от антияпонските настроения в страната. След като напрежението около спора за територии между Китай и Япония ескалира, потребителите в Китай избягват японските марки като Toyota и Sony. От Hyundai обявиха, че ще надскочат предварителните прогнози за продажба на 1.25 млн. автомобила през 2012 г. Това ще е по-скоро еднократен ефект, отколкото трайна тенденция, но ще има позитивно влияние върху икономиката на Южна Корея. 

Как се правят "горещите акции"          

На фона на това, един рап изпълнител привлече вниманието на света върху себе си. Единственият му засега световноизвестен клип, Gangnam Style, е изгледан от 412 млн. потребители в YouTube към 9 октомври 2012 г. при 406 млн. гледания към 8 октомври 2012 г.

Графиката вляво показва ръста на дневните гледания от средата на юли до края на август 2012 г.  

Песента "разби" класациите и излезе на челно място в САЩ и Великобритания. Танцът (както самият певец го определя – яздене на въображаем кон), се превърна в най-изнасяния музикален продукт на Южна Корея и е добре дошъл за икономиката й, тъй като обърна погледите към страната. Само за сравнение, срещата на Г-20 през 2010 г. в Корея не успя да постигне такъв ефект.

В началото на октомври 80 000 корейци подскачаха в ритъма на танца на безплатен концерт, организиран от изпълнителя в Сеул. На събитието е имало и 700 журналисти от целия свят. Въпреки че не е част от националния план за популяризиране, песента се оказа доста полезна за страната и се превърна в част от т.нар. корейска вълна. От външното министерство се надяват чрез песента чужденците да започнат да харесват Южна Корея и да си купуват "повече корейски неща".          

Ръст на акциите от 260%

Другият интересен ефект от песента е реакцията на капиталовия пазар.          

След превръщането й в хит, акцията на софтуерната фирма на бащата на изпълнителя – D.I. Corporation, се изстреля с 260% за няколко дни. Само за понеделник дневният ръст е 15%. Пазарната й капитализацията нарасна до 113.5 млрд. юана (около 101 млн. долара) на борсата в Сеул и книжата се качиха на 459-то място по този показател. Не е ясна връзката между YouTube феномена и продажбите на компанията, но графиката показва добра възможност за продажба на късо.

Това не е прецедент в историята на корейската фондова борса, а е поредният пример за т.нар. "гореща акция".

Един от най-разпространените варианти е когато син или дъщеря на собственик на компания сключи брак. През 2009 г. акцията на компания Bolak се изстрелва от 2000 на 9000 вона след женитбата на дъщерята на собственика с член на фамилията, която стои зад LG. Ефектът е краткотраен и в момента книжата се търгуват на ниво от 3000 юана. Но показва още една причина за борсови спекулации, която обаче не е характерна за инвеститорите на Запад. 

24 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    zuramode avatar :-P
    zuramode
    • - 4
    • + 10

    Ахх... каква прекрасна страна... Южна Корея. Само храната им да беше малко по-ОК и бих се преселила там.

    Нередност?
  • 2
    equalizer avatar :-P
    equalizer
    • - 16
    • + 15

    До коментар [#1] от "zuramode":
    Какво им е на кухнята? Не обичаш ли кучета :D

    Нередност?
  • 3
    nikolaaay avatar :-|
    nikolaaay
    • - 3
    • + 14

    аз обожавам корейската кухня

    Нередност?
  • 4
    lol avatar :-|
    lol
    • - 2
    • + 6

    До коментар [#2] от "equalizer":

    стига да не са софииски улични, че много болести...

    Нередност?
  • 5
    philipotel avatar :-|
    Durruti
    • - 5
    • + 12

    Много неща на този свят са ми непонятани, като по някава причина почти всичките идват от Азия

    Нередност?
  • 6
    tucker_case avatar :-P
    tucker case
    • - 14
    • + 12

    клипът е корейска чалга at its best... а истинският корейски рап от много години вълнува циганетата в бронкс... и фактът че 20ина аналисти на уолстрийт са забелязали некакъв клип в ютюб... не е кой знай ква причина да се пишат изсмукани от пръстите пишман-анализи... :)

    Нередност?
  • 7
    zwf49565324 avatar :-|
    Paranoid Android
    • - 18
    • + 22

    Това е поредния безумно тъп хит, доказателство за това, че интелекта на Земята е константа, а населението и се увеличава.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 8
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ
    • - 22
    • + 13

    Клипът е абсолютно безсмислен. В сравнение с него дори "макарената" и "патешкия танц" са интелектуално извисени.

    Простотията явно е изключително заразна. И държи за дълго, ако не завинаги.

    Нередност?
  • 9
    keipax avatar :-?
    keipax
    • - 4
    • + 6

    интересен коментар...

    Нередност?
  • 10
    cuam4o avatar :-|
    Ангел
    • + 41

    Дебел азиатец подскача на сцена и пее някаква забавна песен. Толкова е абсурдно, че ако не ти е забавно, очевидно се вземаш твърде насериозно.

    Нередност?
Нов коментар