🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Магистрална връзка с Европа до 2015 г.

Пътната агенция търси изпълнител за София – Калотина, като прогнозната стойност на 31.5-километровото трасе е 200 млн. лв.

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Агенция "Пътна инфраструктура" обяви една от най-дълго очакваните обществени поръчки – тази за избор на изпълнител на магистралата София – Калотина. Това е една от най-големите пътни поръчки на годината, като прогнозната стойност е 200 млв. лв.

Участъкът от 31.5 км се намира между пропускателния пункт на сръбската граница и пътния възел при село Храбърско, преди Божурище. Оставащите 14 км до София ще се строят през новия програмен период след 2014 г.

Сложно и скъпо

Строителството на отсечката от пътя София - Калотина ще отнеме 25 месеца и се очаква да започне догодина. Срокът за подаване на оферти е 7 януари 2013 г.

Индикативната стойност на трасето до село Храбърско е 200 млн. лв. заради планинския участък след Драгоман и наличието на повече от 20 големи съоръжения. В по-голямата си част проектът включва рехабилитация и разширение на съществуващия път до габаритите на магистрала.

По искане на община Драгоман в участъка от шосето на нейна територия ще бъдат изградени две връзки към стария павиран път за града, едната от които с достъп до комбиниран терминал за ТИР и жп превози. Предвидено е и допълнително локално платно.

Едно от най-сложните пресичания по проекта е това при надлеза над железопътната линия между София и Калотина. Тъй като съоръжението е с недостатъчна ширина и пътят не може да мине през него, платната ще бъдат разделени. Лявото ще продължи по съществуващия път през надлеза, а дясното – по новоизградена естакада.

Заради трудния терен проектната скорост на трасето е 100 км/час през първите 15 километра от Калотина и 110 км/час в останалата част от пътя до село Храбърско.

Само за големи

Обществената поръчка за 31.5-километровата отсечка от магистралата София – Калотина е дълго очаквана от строителния бранш. Обявените от пътната агенция изисквания към кандидатите обаче показват, че конкурсът ще е по силите само на големи компании и сдружения. За да бъдат допуснати до участие, те трябва да докажат достъп до собствен ресурс от поне 15 млн. лв. и изпълнено строителство или рехабилитация на магистрали и първокласни пътища на обща стойност над 150 млн. лв. без ДДС за последните три години. Подобни бяха критериите за участие и в наскоро обявената процедура за Северната скоростна тангента на София, която също е с габаритите на магистрален път и е най-скъпата поръчка тази година (с прогнозна стойност около 300 млн. лева).

Офертите за София - Калотина ще се оценяват по метода "икономически най-изгодна оферта", като водещ критерий ще е цената с 55 от общо 100 точки. Още 5 точки ще се дават за по-кратък срок на изпълнение и 40 – за техническа оферта. Избраният изпълнител ще трябва да изгради отсечката на инженеринг, т.е. ще работи по предложен от него и одобрен от възложителя проект.

Защо е важна

Магистралата София - Калотина е продължение на европейския транспортен коридор №10 – едно от най-натоварените транзитни трасета, през което минава трафикът от Западна Европа към Гърция и Турция. Пътят пресича почти цяла Сърбия с отклонения към границите с България и Македония и е от голяма важност за западната ни съседка заради приходите от пътни такси. По тази причина от сръбска страна се инвестира усилено в завършването на магистралата. Един от последните незавършени участъци е този между Пирот и Димитровград в посока към българската граница. Това строителство е важно и за нашата страна, тъй като от граничния пункт при Калотина пътят продължава към София, а оттам – по магистрала "Тракия" през Пловдив към Турция. Към момента една от най-проблемните точки е именно при София, тъй като магистралите на българска територия "спират" в града без удобна връзка към тях за преминаващия трафик от западна посока. По тази причина успоредно с търга за Калотина - София тече и този за Северната тангента (връзка с магистралите в източна посока), както и разширението на Западната дъга на околовръстното шосе, която е връзка към магистрала "Люлин" на юг.

 
84 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    asparuhkanchov avatar :-|
    asparuhkanchov
    • - 35
    • + 15

    През Калотина може да минава и целия трафик от Европа за Гърция, но за целта требва да се договорим със сърбите да не строят и ремонтират магистралата Ниш-Скопие, като по тоя начин се заобиколи Македония. Обаче Сърбия в замяна ще иска и целия трафик за Турция да минава през нейна територия и ще требва да се откажем от скоростния път до Видин.
    От една такава проста схема двете държави ще получат 100% от транзитния трафик между Европа и Гърция/Турция. Нема да са конкуренти и съответно нема да правят дъмпинг на пътните такси, а вместо това ще направят картел - съответно ще имат и по-големи приходи от транзитния трафик.

    Нередност?
  • 2
    praseto avatar :-|
    Свинчуга
    • - 77
    • + 6

    И закво хвърлиха толкова пари за Дунав Мост 2? Герберска работа...

    Нередност?
  • 3
    gogich avatar :-|
    Гогич
    • - 24
    • + 31

    Липсата на проекти и бързането ражда полумагистрала. От Виена до Инстанбул май само при нас ще имаме нещо средно между магистрала и скоростен път от Калотина до София.

    Нередност?
  • 4
    tpotoap avatar :-|
    TPOTOAP
    • - 1
    • + 29

    [quote#3:"Гогич"]От Виена до Инстанбул май само при нас ще имаме нещо средно между магистрала и скоростен път от Калотина до София.[/quote]

    Е, хайде сега ;) Обходът на Белград е безнадеждно двулентов, а от Капъкуле до Одрин пътят макар че е с магистрален габарит, няма безконфликтни кръстовища на 2 нива и ограничението е 90 км.

    Нередност?
  • 5
    diablo avatar :-|
    diablo
    • - 17
    • + 3

    Не става дума за "Магистрала", а за скоростен път, който няма да има аварийна лента. и някой от другите изисквания за да бъде магистрала.

    Нередност?
  • 6
    tpotoap avatar :-|
    TPOTOAP
    • - 1
    • + 30

    [quote#5:"diablo"]Не става дума за "Магистрала", а за скоростен път, който няма да има аварийна лента. и някой от другите изисквания за да бъде магистрала.[/quote]

    Ще има аварийна лента.

    След приемане на идейния проект, във връзка с осигуряване безопасност на движението, е променен габарита на пътя, изразяващо се в добавяне на ленти за принудително спиране, и габаритът, който трябва да се постигне е следният: Участък от км 1+000 до км 15+500 – Vпр=100км/ч: а) ленти за движение - 4 х 3.50 м; б) водещи ивици - 4 х 0.50 м; в) ленти за принудително спиране - 2 х 2.00 м; г) разделителна ивица - 1 х 3.00 м; д) банкети - 2 х 1.25 м. Общо: 25.50 м Участък от км 15+500 до км 32+447.20 – Vпр=110км/ч: а) ленти за движение - 4 х 3.75 м; б) водещи ивици - 4 х 0.50 м; в) ленти за принудително спиране - 2 х 2.00м; г) разделителна ивица - 1 х 3.50 м; д) банкети - 2 х 1.25 м. Общо: 27.00 м. Парцеларният план е съобразен с новият габрит на пътя.

    Нередност?
  • 7
    eskimos avatar :-|
    Курт Деликуртев 662 галерии плюс X
    • - 7
    • + 64

    Срам за всички правителствадо сега, че не успяха да отделят средства за магистрала София-Калотина и северна обходна на София! Хамстерът поне тези две отсечки да беше почнал и завършил!!!

    А иначе големите излъшъци къде отидоха , СерГейчо?

    Нередност?
  • 8
    rage_against avatar :-|
    Rage Against
    • - 22
    • + 3

    До коментар [#2] от "Свинчуга":

    за мине Бойко по недовършения мост.
    освен това си нямаме нов Мост на Дружбата...

    Нередност?
  • 9
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън
    • + 32

    До коментар [#2] от "Свинчуга":

    И двата проекта се финансират от европа, а дунав мост 2 е договорен много преди герб :) впрочем дунав мост 2 цели съвсем друг трафик , поне на този етап - първо регионален трафик между бг и румъния, който се увеличава все повече и второ - тези, които не желаят да напускат ес.

    Нередност?
  • 10
    gmalinov avatar :-P
    gmalinov
    • - 2
    • + 19

    Екстра, това е добра новина!

    Нередност?
Нов коментар