🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Балканският път

Български строителни компании все по-често търсят нови проекти в Сърбия

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За 6.7 км магистрала дванадесет предложения от девет страни. Това е равносметката, която публикува на сайта си сръбското министерство на транспорта след отварянето на техническите оферти за строителство на отсечката от път Е-75 между Царичина долина и тунела "Манайле". Трасето е част от един от най-важните инфраструктурни проекти за Сърбия – Коридор №10, който свързва Централна и Западна Европа с гръцките пристанища на Бяло море.

Интересното е, че сред имената на кандидатите в тази и други тръжни процедури в Сърбия все по-често се появяват и български компании. В случая с пътя между Царичина долина и "Манайле" това е "Главболгарстрой". На сръбския пазар от две години обаче играе и друга голяма пътностроителна компания - "Трейс груп холд", а специализираната в тунелното строителство "Евроалианс инженеринг" вече има и приключени проекти.

Интерес за милиарди

Състезанието за строителство на пътища в Сърбия е световно, участват мощни европейски, а отскоро – и азиатски компании (виж карето). Със силни позиции са гръцки имена като Aktor и Terna (изпълнители на част от отсечките от Коридор 10), също австрийските Alpine Bau и Strabag, която строи обходния път на Белград. Въпреки чуждите имена почти без изключение за подизпълнители се наемат сръбски фирми и така се създава заетост. 

Причина за засиления интерес е амбициозната строителна програма на сръбското правителство, подплатена с милиардни бюджети. Ресурс се осигурява основно от предприсъединителните програми на ЕС и заеми от Световната банка, Европейската банка за възстановяване и развитие и Европейската инвестиционна банка. От 2001 г. насам те са инвестирали в Сърбия над 8.6 млрд. евро. През есента на 2008 г. финансираха със заем от 1.1 млрд. евро строителството на Коридор №10, а миналата година отпуснаха още 1.5 млрд. евро в подкрепа на антикризисната програма на сръбското правителство. 

Българските имена

Сръбският пазар е добър шанс за растеж на българските компании зад граница, защото е близък географски и езиково, а големи инвестиции в инфраструктура ще има години напред. Вероятно по тази причина мениджърът по международна дейност в "Трейс груп холд" Николай Вълев определя Сърбия и Западните Балкани като приоритети зад граница. Холдингът от две години участва в търгове за инфраструктура в Сърбия, вече има изграден обект в Косово, а в момента води преговори с общини в Македония за строеж на локални пътища в труднодостъпни райони по авангардна холандска технология. Подготвя оферти и за пречиствателни станции. 

Сред най-актуалните му начинания към момента обаче е именно трасе от сръбската част на Коридор 10. Става въпрос за отсечка от 5 километра от участъка Грделица – Царичина долина, част от направлението между Ниш и македонската граница. Индикативната стойност е около 38 млн. евро, тъй като теренът е тежък и се предвижда строителство на осем моста, надлези, пътен възел и тунели. Срокът за завършване е две години.

"Изпълнителят трябва да бъде избран до края на годината и "Трейс" очаква да бъде поканен за сключване на договор, тъй като отговаря на всички условия и е предложил най-изгодната оферта", посочи Николай Вълев.

Като подобно по трудност и интерес в бранша описват и трасето от магистралата след Царичина долина. Магистралата от 6.7 км, за която играе "Главболгарстрой", е с индикативна стойност 70 млн. евро, подсигурени със заем от Европейската инвестиционна банка. Изпълнителният директор на холдинга Андрей Цеков също слага акцент на сръбския пазар.

"Исторически логиката в развитието на компанията ни е била винаги да присъстваме на поне два основни пазара, като това в миналото са били България и Русия. В Москва през последните години пазарът е много труден. Там секторът се движеше от бума на недвижимите имоти, но кризата сега се усеща много по-сериозно. Затова се насочихме към съседни държави като Косово, Македония, Албания и Сърбия", коментира той.

"Главболгарстрой" от близо две години работи и в Македония, като в момента приключва проект за реконструкции на болници на стойност около 8 млн. евро. Голямата балканска поръчка е строителството на новата съдебна палата на Косово в столицата Прищина. Обектът е част от мащабния проект, наречен "Нова Прищина", който цели обособяване на нов административен център и представлява комплекс от 5 сгради с обща застроена площ 42 хил. кв.м. Стойността на обекта, който трябва да бъде готов идната есен, е 25 млн. евро., като голяма част от финансирането се осигурява от ЕС.

До края на годината резултат за сръбската си оферта очаква и друга голяма българска строителна компания – "Евроалианс инженеринг", специализирана в тунелното строителство. Дружеството вече извърши рехабилитацията на два моста в Сърбия, а в момента е почти сигурен изпълнител на два тунела от магистралата към македонската граница.

Отделно от това на сръбския пазар вече пробиват и компании от съпътстващите пътното строителство сектори – например пловдивската "Юпитер холдинг", която доставя мантинели за новите участъци. Изпълнителният директор и основен акционер в холдинга Николай Иванов заяви, че в близките години очаква между два и пет пъти по-високи обороти на сръбския пазар, тъй като инфраструктурното строителство там набира сили. В същото време проектите, по които дружеството е подизпълнител, вече напредват (мантинелите се монтират на финалния етап) и предстоят плащания по тях.

В името на цената

Подобно на редица тръжни процедури в България и в Сърбия изпълнителите в пътното строителство най-често се избират на базата на най-ниската цена. Метод, към който някои от българските компании вече са силно скептични. "Вече бяхме свидетели на спечелени проекти с дъмпингови цени, които опорочиха процедурите и вероятно ще доведат до предоговаряне с правителството за допълнителни плащания. Парите идват предимно от предприсъединителни фондове и тяхното пестене ще се отрази на качеството на пътищата и магистралите", коментира Николай Вълев от "Трейс".

Въпреки това по думите му инфраструктурата е постоянен приоритет за Сърбия, в резултат на което магистралата от Пирот до българската граница вероятно ще бъде въведена в експлоатация още преди ние да започнем строителството на магистралния участък от ГКПП Калотина до София. Другият голям приоритет е Коридор 11, който свързва страната с Черна гора и Адриатика. Строителството на отделни участъци вече започна, а през есента на 2010 г. бе създадена и специална компания Autoputevi Srbije ("Сръбски магистрали"), натоварена с реализацията на проекта.

Китайски интерес

В тръжните процедури в пътния сектор на Сърбия вече се появяват и китайски имена. Например най-голямата китайска държавна компания Sinohydro е сред кандидатите в обществената поръчка за участъка Царичина долина – тунела "Манайле". Компанията е специализирана в строителство на инфраструктура, а активите й са над 19 млрд. долара.

Другата линия на интерес е финансирането на големи инфраструктурни проекти от китайски банки, като по този начин се осигурява участието на китайски компании при изпълнението им. Пример е строителството на отсечката между Белград и Лиг от Коридор 11, за която има оферта за кредитиране при изгодна лихва от страна на Chinese Exim Bank. По този повод строителният министър Велимир Илич отбеляза, че вече има и оферти от китайски компании за участъка между град Лиг и  Обреновац.  
32 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    aralambi avatar :-P
    aralambi
    • - 46
    • + 34

    Сръбското правителство извършва геноцид на народа си! Асфалтът не се яде! Вместо да вдигнат пенсиите, те строят магистрали. Но ще има народен съд и всички ще бъдат обесени на площада.

    Нередност?
  • 2
    pav4o01 avatar :-|
    Павел
    • - 6
    • + 32

    До коментар [#1] от "aralambi":

    АХхааах- а тия парички за пенсионерите как ще стигнат до тях и те самите в кал ли да газят, за да си купят хляб или да отидат до море в Бг? За да има заплати трябва да има бизнес - а той не лети поради високата цена, а преминава по шосета и релси! И по-добре децата на тия пенсионери да имат платена и сигурна работа, вместо да се дадат 100 лв отгоре на 1 пенсионер.

    Нередност?
  • 3
    g0nzi avatar :-|
    Моди трий нищо да не остане!
    • - 1
    • + 36

    Много добра новина! Крайно време е българските компании да излязат да работят навън! Успех им желая!

    Нередност?
  • 4
    edin_balgarin avatar :-@
    Един Българин
    • - 9
    • + 22

    До коментар [#3] от "Моди трий нищо да не остане!":

    Много правилно, но при едно условие - ДА НЕ НИ ИЗЛАГАТ както го направиха на Тракия!!! НЕ МОЖЕ чисто нов участък да е на гърбици и то в горнотракийската низина където и хълмовете са рядкост! Хич не ме и интересува, че изборите са догодина и трябва преди тях някой да резне лентичка - искам ДОБРИ ПЪТИЩА. срам и позор някаква скалъпена държавица като сърбия, в която половината население са унгарци и натурализирани БЪЛГАРИ, станала царство преди 600 години и то само за да умре като царство, да има по-добри пътища от държава с над 1300 години само на балканите, нали Бойко?!

    Нередност?
  • 5
    aralambi avatar :-|
    aralambi
    • + 18

    До коментар [#2] от "Павел":

    Виж настроението - "весело". Просто повтарям тъпотиите на позитанчетата, които чета всеки ден по форумите. :)

    Нередност?
  • 6
    jugozombi avatar :-?

    "Капитал", подвеждате читателите, като създавате впечатление, че предприсъединителните фондове на ЕС, споменати на първо място, са някаква значима част от финансирането на сръбските магистрали. До съвсем скоро Сърбия нямаше дори статут на кандидат за член! Милиардните бюджети идват главно от външно кредитиране, тоест представляват трупане на нов външен дълг. Официална информация за Коридор 10:

    Financing

    E-80 Prosek – granica sa Bugarskom

    Prosek – Crvena reka (22,5km)
    Crvena reka – Čiflik (10,3km) EBRD
    Čiflik – Ponor – Pirot (Istok) (29km)
    Pirot (Istok) – Sukovo – Dimitrovgrad (12,8km) EBRD
    Dimitrovgrad – Granica sa Bugarskom (8,7km) WB

    E-75 Grabovnica – Levosoje

    Grabovnica – Grdelica (8km) WB
    Grdelica – Caričina dolina (12km) EIB
    Caričina dolina – Vladičin Han (14,3km) EIB
    Vladičin Han – Donji Neradovac (26,2km) WB
    Donji Neradovac – Levosoje (15,8km) HiPERB

    The total value of loan:

    EIB: 384 000 000 €
    EBRD: 150 000 000 €
    World Bank: 388 000 000 $
    HiPERB: 100 000 000 €

    http://www.koridor10.rs/index.php?mod=static&id=1106

    Нередност?
  • 7
    jugozombi avatar :-P

    До коментар [#1] от "aralambi":

    За да се върнем към темата, Събия финансира с външни кредити не само магистралите, но и... пенсиите. Общество със стандарт на отложено изплащане.

    Нередност?
  • 8
    mitkopom avatar :-|
    mitkopom
    • - 2
    • + 17

    До коментар [#7] от "Югозомби":

    Следват утъпканата схема на гърците. После ще кажат че нямат пари и ще им опростят половината

    Нередност?
  • 9
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#8] от "mitkopom":

    Вероятно има и такива тайни мисли у сръбските политици. С една особеност, те разчитат на кредити от различни източници, не само "западни", но и от Русия, Китай, Азербайджан, тоест "диверсифицират" геополитическата отговорност при евентуален банкрут... Колкото и да звучи странно, Азербайджан предостави заем за един лот от така наречния Коридор 11 от Белград към Черна гора. Какъв ще бъде резултатът от този кредитен хазарт за сръбското общество по-далечно бъдеще е трудно да се каже, но поне България ще получи прилична автомагистрална връзка с основните й икономически и политически партньори в Централна и Западна Европа. Още по-добре ще е ако и някои наши строителни копании спечелят конкурси там.

    Нередност?
  • 10
    mtmvb1111 avatar :-|
    mtmvb1111
    • - 7
    • + 10

    Това е смешно!

    Да се дава пример някаква си Сърбия, чиито икономически показатели са много по ниски от тези на България!
    Сърбия е смешна държава, която живее със заеми!

    Нередност?
Нов коментар