Сърбия ще развали договорите с Alpine Bau

Австрийската компания се оттегля и от един от българските си проекти

Пътят от българската граница към сръбския гр. Димитровград досега се стреше от Alpine Bau, но след развалянето на договора той вероятно ще бъде довършен от местни дружества
Пътят от българската граница към сръбския гр. Димитровград досега се стреше от Alpine Bau, но след развалянето на договора той вероятно ще бъде довършен от местни дружества
Пътят от българската граница към сръбския гр. Димитровград досега се стреше от Alpine Bau, но след развалянето на договора той вероятно ще бъде довършен от местни дружества    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Пътят от българската граница към сръбския гр. Димитровград досега се стреше от Alpine Bau, но след развалянето на договора той вероятно ще бъде довършен от местни дружества    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Сръбският транспортен министър Милутин Мърконич е предложил строителството да се възложи на местни дружества.

Сърбия ще прекрати договорите за строителство на пътища с австрийската фирма Alpine Bau, което може да се отрази и на транспортните връзки с България. Това стана ясно от думите на транспортния министър в оставка Милутин Мърконич, цитирани от белградското радио В92. Предложението му идва след като в края на юни австрийското дружество поиска несъстоятелност заради финансови проблеми. Развалянето на договорите е потвърдено и от ръководството на държавната компания Koridori Srbije пред журналисти във вторник. Тогава Koridori Srbije е съобщила на Alpine за прекратяването на всички четири договора по строежите "Пирот Изток – Димитровград" и обходния път на Димитровград.

"Предлагам на правителството работата, започната от Alpine – изграждането на Коридор 10 от Пирот до Димитровград, и обходният път от Димитровград до българската граница, да бъде поверена на наши компании", е казал Мърконич пред агенция "Танюг". Развалянето на договорите ще бъде направено със специален закон, правителствено решение или чрез предложение към компанията, е посочил още министърът, като е обяснил, че "няма да губим цял строителен сезон". По думите му през този сезон вече е било изгубено много време в преговори с банкрутиралата Alpine.

Общобалкански проблеми

Искът за несъстоятелност на австрийската компания засяга не само гранични проекти в Сърбия, но и такива в България. От Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) съобщиха пред "Капитал Daily", че в момента се подготвя прехвърлянето на работата по един от обектите на Alpine на друг изпълнител. Става въпрос за ремонт на част от пътя Разлог – Садово и на Юндола – Разлог, който по договор трябва да се изпълнява от сдружение "Роудс 2009" между Alpine Bau, "Инфрастрой 2001" и "Пътни строежи" - Пловдив. От агенцията казаха, че сега на обекта не се работи, а в началото на април от сдружението са предложили да прехвърлят дейността си на друг изпълнител, което се прави в момента. От АПИ не уточниха кой ще поеме довършването на проектите.

Другият проект, по който Alpine има участие в България, е реконструкцията на прохода Петрохан и няколко пътни отсечки към него чрез дружеството "Алпине – ПИМ". Там главен изпълнител е "Пътинженеринг-М" - Монтана, а строителството не е спирало. След прекъсване работата беше възстановена в началото на юни, а няколко дни по-късно председателят на управителния съвет на АПИ инж. Лазар Лазаров увери, че ремонтът ще приключи до 15 август. Тази пролет жителите на населените места край пътя протестираха няколко пъти заради прекъснатата работа. Реконструкцията започна още през 2011 г., но заради проблем с оборотните средства изпълнителят спря проекта за известно време.

Връщането на гаранциите

Прекратяването на договорите за пътя от българската граница може да засегне донякъде транспортните връзки с България, доколкото реконструкцията на пътя в посока Ниш може да се забави. И в момента обаче отсечката е в много добро състояние, макар и само с две платна, разказаха пред "Капитал Daily" български шофьори, които са пътували в последните месеци.

Според съобщение на Koridori Srbije дължината на пътя Пирот – Димитровград е 14.3 км, а обходният път на Димитровград е още 8.6 км, като срокът за завършването на последния е през октомври тази година. Финансирането на обходния път е от Световната банка, а на този до Пирот е от Европейската банка за възстановяване и развитие. Пътищата са част от международния Коридор 10.

От държавната компания са започнали изплащането на банковата гаранция от 5.14 млн. евро и предварителната гаранция, която е 2.73 млн. евро. Договорът за пътя Пирот – Димитровград е за 30 млн. евро, а според съобщението на B92 Alpine дължи на сръбски компании общо 420 млн. динара, или 3.69 млн. евро. Очаква се в следващите 45 дни Koridori Srbije да обяви търг за довършването на пътищата, като той трябва да отнеме между шест и девет месеца. Прогнозите са работите да започнат в началото на следващия строителен сезон и да бъдат завършени към средата на 2016 г.

31 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jugozombi avatar :-?

    "Сръбският" град Димитровград до 1919 г. е бил български, най-голямата част от населението му е българска и и българското му име е Цариброд. При него се строи "обходен път от Димитровград до българската граница"

    Нередност?
  • 2
    jugozombi avatar :-?

    "Сръбският" град Димитровград до 1919 г. е бил български, най-голямата част от населението му е българска и и българското му име е Цариброд. При него се строи "обходен път от Димитровград до българската граница"

    Нередност?
  • 3
    jugozombi avatar :-?

    Съжалявам за предните два недовършени и недоредактирани коментара, бяха пуснати по невнимание. Коментарът ми в окончателен вид е този:

    "Сръбският град Димитровград" до 1919 г. е бил част от България, най-голямата част от населението му е българска и българското му име е Цариброд. При него се строи не "обходен път от Димитровград до българската граница", разстоянието от града до границата е само 4 км, а околовръстен/обходен път на Цариброд, който достига до границата с България:

    Деоница Обилазница Димитровград Л= 8,6 км

    http://www.koridor10.rs/projekat-istok

    Нередност?
  • 4
    kalliman avatar :-|
    Kalin Penchev
    • - 5
    • + 51

    До коментар [#1] от "Югозомби (цензуриран от "Икономедиа")":

    Били са едно време... Но сега, благодарение на блястящата политика на няколко не-български управници тези градове се подвизават в сърбия.

    И В момента се получава същото. Начело на нашата татковина са хора с типични български имена като Сергей, Вагинин, Осман, Ахмет и др... Сега следва да ни поделят м/у Русия и Турция.

    Нередност?
  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 42
    • + 6

    Стават и такива работи, капитализъм, какво да правиш, далавера отвсякъде, то Алпин бау, то Щрабаг, все се издънват отнякъде....

    Нередност?
  • 6
    bajtan avatar :-|
    dark'star
    • - 28
    • + 2

    [quote#5:"boby1945"]Стават и такива работи, капитализъм, какво да правиш, далавера отвсякъде, то Алпин бау, то Щрабаг, все се издънват отнякъде....[/quote]+++ При капитализъм така работи системата.
    Ако няма далавера = не става завера !

    Нередност?
  • 7
    m17 avatar :-?
    m17
    • - 6
    • + 40

    До коментар [#5] от "boby1945":

    Интересно защото тогава развития социализъм за 45 години не успя да постои една цяла магистрала. А за междуселски пътища да не говорим - там хотата за изоставени на съдбата си.

    Нередност?
  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 51
    • + 6

    До коментар [#7] от "m17":

    Строежът на магистрали беше започнат и в голяма степен направен именно при социализъма, София Пловдив, София Правец, от към Варна 100-на километра .....
    Ако чакаш седерасто-рестипутите да ти направят магистрала много ще има да чакаш.... както и чакаш вече 24 години.....

    Нередност?
  • 9
    m17 avatar :-P
    m17
    • - 4
    • + 51

    До коментар [#8] от "boby1945":

    Айде поредните глупости. По соца за 45 години се построиха към 200км общо. А само тракия е 400. И те се построиха толкова бавно точно заради соца който фалира и отнесе няколко поколения. Както видяхте един пожарникар успя за 3/4 мандат да построи 200км с подарени европейски пари.
    Представяте ли си ако ги нямаше крадливите комунисти как щеше да изгелжда българия за тия 20 години след промяната.

    Нередност?
Нов коментар