Вкусът се възпитава

Баровете и специализирани магазинчета за крафт бира, се множат и вече излизат и извън София, но проблем пред развитието са по-високата цена и консервативните потребители

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Кой пие крафт бира и каква

- Хора в активна възраст, средно 25-45-годишни.

- С доход над средния – често от IT и други добре платени сектори, хора с успешен собствен бизнес.

- Пътуват често, някои са живели в чужбина.

- Преобладават мъжете, но интерес имат и жени, пропорцията е може би 70:30.

- Туристи - все по-важна част от клиентите в София, Бургас и Варна. Те са особено любопитни към българските бири.

- В България най-популярен е стълът Indian Pale Ale (IPA). По-напредналите търсят и актуални неща в световен мащаб - например киселите (sour) стилове.

Българската публика се срещна с крафт бирата за пръв път преди 6-7 години благодарение на шепа ентусиасти. Образованието и заниманията им в миналото са най-различни - от реклама през културология и икономика до електроинженерство. Общото между тях е, че са се запознали с крафт бирата в чужбина и вдъхновени от културата и качествата й, започват да внасят брандове, опитвайки да създадат пазар и у нас - с онлайн продажби, дистрибуция, магазин или бар. А най-често с всичко едновременно. Трудностите, разбира се, са големи, а сред тях като стена се издига малкият, неплатежоспособен и най-вече - консервативен, пазар.

В началото бе... нищото

"В началото беше изключително трудно. Kолеги в бранша откровено ни се смееха, че предлагаме някакви странни бири за по 5 лв.", разказва Любомир Чонос. През 2012 г. той и съпругата му Антония отварят първия крафт бирен бар в София - Kanaal. В същата година се появи и първият български крафт бранд "Бял щърк". Tогава крафт бирата е новост дори за собствениците на бара, а за клиентите - нещо непонятно. Както отбелязва Любомир, България не е традиционен пазар за бира, тук се гледа грозде и се правят вино и ракия, а бирената култура е създадена от големите индустриални пивоварни.

Приблизително по същото време се появява и първата платформа за оналйн продажба на крафт бира - "100 бири", чийто собственик Ростислав Баклов в следващите години я развива и с магазин, дистрибуция и бар – Vitamin B. "Тогава просто нямаше нищо. Беше тотално ново и провокира интерес, започна да се раздвижва пазарът", разказва той, но бързо се поправя: "Всъщност то нямаше такъв... започна да се създава пазарът."

Към тях малко по-малко започват да се присъединяват и други, но известно време миниатюрната ниша на крафт бирата остава затворена в София. Докато в последните две-три години смелост да отворят барчета или магазинчета събират и ентусиасти в Пловдив, Бургас, Варна, Стара Загора, Русе.

Когато Калоян Коев и Антон Пенчев например откриват магазинче за крафт бири в Бургас, това е нещо напълно непознато в града. С почти нулеви очаквания, двамата с изненада наблюдават как бързо се заформя група фенове - очевидно градът е "жаден" за нещо различно и интересно. Това им дава увереност в края на 2016 г. да отворят Papa beer - магазин и бар дегустационна. А впоследствие да направят и собствен бранд бира – Beer Bastards, както и да отворят втори магазин.

Повече от магазин, повече от бар

Често хибриди между бар и магазин, местата за продажба на крафт бира са и места за социализация на миниатюрното крафт бирено общество в България. В тях може да срещнете "посветени" да обсъждат качествата на бирата в най-големи детайли, новопокръстени фенове нетърпеливо да експериментират с нови вкусове, но и плахи скептици, привлечени от разнообразието на рафтовете.

Собствениците пък са не просто бармани и продавачи – част от работата им е да помагат на новите клиенти да преодолеят предразсъдъците си, а също и да задържат интереса на останалите - с разнообразие от бири, нови брандове, тематични дегустации, гостуващи производители и т.н.

В тази ниша комуникацията и знанията са ключови. "Въпреки че пазарът е малък, на него вече има доста голямо разнообразие от брандове и стилове. В същото време крафт бирата е непозната за мнозина. И преди да купят, повечето хора искат да се консултират, някой да ги ориентира, за да намерят каквото харесват", споделя Мартин Евстатиев, който заедно с Денислав Иринков е собственик на един от новите барове и магазини в София - Crafter. Те започват с внос и с онлайн магазин - Brewforia, но бързо разбират, че трябва да отворят физически обект. В по-развитите пазари онлайн поръчките и дори абонаментите за доставки са често срещани. В България обаче, за да продаваш крафт бира, е нужна много работа от първо лице с хората, разказване и убеждаване.

Скъпа бира в консервативна държава

Една от основните пречки е високата цена на крафт бирата спрямо средните доходи - 3-5 лв. за български и над 5 за вносни марки. Това, както и значително по-малката й трайност, е и ключов фактор да не ги виждаме по-масово по заведенията.

Предразсъдъците и консерватизмът на потребителите обаче са още по-сериозен проблем. Мартин от Brewforiа, които промотират брандовете си в няколко магазина на верига супермаркети, споделя, че мнозинството не желае дори да опита безплатните проби - дали от тотална липса на любопитство или от някакво притеснение. Осмелилите се пък понякога намират бирата за странна и различна, поне в началото. Но интерес към нея се развива лесно."В началото има недоверие, но след първата чаша и няколко минути разговор хората се ентусиазират и започва да опитват различни бири", казват Калоян и Антон от Papa Beer.

Ростислав Бакалов от "100 бири" е забелязал, че българският потребител разчита много на препоръка от познат - "иначе е много трудно да убедиш по-консервативните, че тази бира е по-хубава", казва той. "Много се притесняват дали нещото, което опитат, ще отговори на вкуса им", казва и Любомир Чонос.

Рецепта за оцеляване

Въпреки че в последната година има известно оживление и поне в големите градове започнаха да се появяват все повече местенца за крафт бира, не всички успяват. Освен известна финансова инвестиция - за помещение и стока, инвестиции са нужни и в знания – да се следят текущите трендове, да се посещават международни фестивали и т.н. Локацията също е много важна – колкото по-близо до туристическите места и централните части на големите градове, толкова по-добре.

Според Ростислав Бакалов част от предприемачите грешат, търсейки бърза печалба, и се хвърлят в новата модерна ниша без нужните знания. За последната година поне няколко магазинчета в София затвориха. Същата съдба има и "Пристанището" - единственото магазинче за крафт бира в Шумен. "Шумен просто не е готов", споделя собственикът Радослав Славов. В началото самият той е изненадан от огромния интерес, но постепенно той стихва.

Наред с друго някои български пивоварни започнаха да си пробиват път във веригите, с които малките магазинчета не могат да се съревновават ценово.

Но представителите на пазара са оптимисти. В момента крафт бирата е в огромен подем в Европа, а това се усеща и в България. "Пазарът тук тепърва ще расте. Ние от седем години работим за популяризиране на крафт бирата, в последните 2-3 и други се занимават с това, но все още повечето хора не са опитвали, не са чували или едва сега се запознават с нея. България е доста зад Западна Европа, а те пък са по-назад от САЩ. Така че предстои да виждаме и нови малки пивоварни и хора, които искат да влязат в този бизнес", смята Любомир Чонос. Общите очаквания са, че след 5 години и вкусовете, и предлагането ще са много различни, а трендът ще се пренесе и към по-малките населени места.

Любомир Чонос, собственик на бар Kanaal

Сегментът тепърва ще расте

По какъв път минахте, за да популяризирате крафт бирата?

- Много труден и продължава да е, защото пазарът е консервативен. България не е традиционен пазар за бира, тук се гледа грозде и се правят вино и ракия, а бирената култура е създадена от големите индустриални пивоварни.

Къде е пазарът в България в сравнение с останалия свят?

- Тепърва има да расте. САЩ например са огромен пазар с много по-висока покупателна способност. Европа също. България е с 10 години зад Западна Европа, а те пък са по-назад от САЩ. Така че тук предстои да виждаме нови малки пивоварни и хора, които искат да влязат в този бизнес.

Докога ще се развива нишата?

- До момента, в който насищането стигне до максималния брой хора, които могат да си я позволят. Има още много път дотам. Ние от седем години работим за популяризиране на крафт бирата, в последните 2-3 и други се занимават с това, но все още повечето хора не са опитвали, не са чували или едва сега се запознават с нея.

В глобален мащаб пазарът търпи друг вид промени - едните идват от насищането на някои пазари с крафт пивоварни, а други - от индустриалните пивоварни, които започнаха да купуват крафт пивоварни.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    oldschool avatar :-@
    oldschool
    • + 1

    Вкусът на пикня не може да се възпита, още повече като идва с цена от 5 лв. за 0.33 л. Не може и кьораво и сакато да прави бира, се оказва..

    Нередност?
  • 2
    fyb1439887506471923 avatar :-|

    До коментар [#1] от "oldschool":

    Простотията не расте по дърветата.
    Има както и хубави, така и лоши, дори и много лоши бири.

    Нередност?
  • 3
    rvr12572942 avatar :-|
    rvr12572942
    • + 2

    Бира беше до зората на демокрацията. Това сега е нещо, което му се иска да е бира, но не е.

    Нередност?
Нов коментар