🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Събирането на задължения се подобрява

Българите стават по-платежоспособни, отчитат колекторските компании

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

По-добри резултати при събирането на вземания и оптимистични очаквания за дейността си през 2014 г. отчетоха представителите на Асоциацията на колекторските агенции в България (АКАБГ). Според наблюденията на специализираните компании културата на плащания на потребителите също се подобрява, а платежоспособността на българите се повишава.

Основание за подобен извод им дава и отчетеният ръст от 3% в събираемостта на задълженията през първите два месеца на 2014 г. в сравенение с година по-рано. Увеличението се дължи главно на подобряването при плащанията на банкови продукти, отчитат от АКАБГ. "Това ни дава основание да смятаме, че българите постепенно стават по-платежоспособни и по-отговорни към погасяването на задълженията си", отбелязва председателят на асоциацията Райна Миткова.

Потребители и фирми

От компаниите от асоциацията посочват, че през изминалата година са им били възложени вземания на обща стойност 2.7 млрд. лв., което се равнява на близо 3% от БВП. От тях 2.6 млрд. лв. са били задължения на физически лица, като близо 80% от възложените за събиране вземания са били от банки и телекоми. Същевременно бизнесът е потърсил услугите на специализирани компании за събиране на вземания на стойност едва 83 млн. лв., от които 19 млн. лв. са били вземания от местни търговски партньори, а 64 млн. лв. – от чуждестранни контрагенти. Същественият дял на вземанията от крайни потребители в общата сума обаче не трябва да води до прибързани изводи, че те са много задлъжнели, а при бизнеса всичко е наред, отбелязва Райна Миткова. "За съжаление бизнесът все още не управлява добре своите вземания", изтъква тя.

"Ако погледнем чисто статистически, задлъжнялостта на домакинствата в България е под 50% и през последните години намалява, докато при фирмите процентът на задлъжнялост спрямо БВП е 200%", отбелязва и управителят на "Кофас България" Милена Виденова. По думите й обаче на база на позитивните сигнали за възстановяването на икономиките в страните от еврозоната и от ЕС може да се очаква ситуацията при фирмите също да започне да се подобрява, макар и с известен лаг във времето.

Ипотеки и ток

От АКАБГ очертават два основни типа длъжници сред крайните потребители – клиенти със задължения към финансови институции (банкови и небанкови) и такива със задължения към телекомуникационни и комунални оператори. Според наблюденията на колекторите, докато при първите като цяло културата на плащанията се подобрява, при вторите се наблюдават известни негативни тенденции. Така например облекчаването на режима за смяна на мобилен оператор е довел до зачестяване на случаите, в които даден клиент не погасява задълженията си и се прехвърля при друг оператор, обяснява Борислав Христов, управител на "Кронос рикавъри мениджмънт". По отношение на плащанията към ютилити компании пък от АКАБГ отчитат влошаване на плащания от февруари 2013 г., когато високите сметки станаха причина и за масови протести.

Основните приоритети на потребителите при изплащането на задълженията им остават ипотечните заеми и сметките за електроенергия. На обратния полюс са сметките за вода и парно, при които неплащането е доста по-често срещан случай. През 2013 г. хората са започнали да плащат по-стриктно месечните си такси за кабелна телевизия и интернет, докато задълженията за мобилни телефони са паднали по-надолу в скалата на приоритетните плащания, посочват още от асоциацията.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kireto avatar :-|
    Кирето
    • - 2
    • + 4

    По скоро българите вече се научиха да си плащат и разбраха, че безплатен обяд няма.
    Надали е станал по платежоспособен...

    Нередност?
Нов коментар