Какво ще движи наемите на офис площи през 2016 г.

Според проучване на CBRE икономическата несигурност е основно предизвикателство пред плановете за експанзия на корпорациите

Над 40 % от анкетираните глобални корпорации считат пазарите на Китай, Индия и Югозападна Азия като приоритетни дестинации, показва статистиката на CBRE/ MBL.
Над 40 % от анкетираните глобални корпорации считат пазарите на Китай, Индия и Югозападна Азия като приоритетни дестинации, показва статистиката на CBRE/ MBL.
Над 40 % от анкетираните глобални корпорации считат пазарите на Китай, Индия и Югозападна Азия като приоритетни дестинации, показва статистиката на CBRE/ MBL.    ©  JASON LEE
Над 40 % от анкетираните глобални корпорации считат пазарите на Китай, Индия и Югозападна Азия като приоритетни дестинации, показва статистиката на CBRE/ MBL.    ©  JASON LEE
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Нараства значението на качеството на работното място.

Икономическата нестабилност продължава да е основното предизвикателство при вземането на решения, свързани с глобалното портфолио от недвижимости на компаниите. Това показва проучването The European Occupier Survey 2015/2016 на CBRE, направено сред специалисти, управляващи офис площите на 120 глобални корпорации (виж карето). Партньор на международната компания в България е MBL.

"Периодът на рецесия в глобален аспект имаше своето отражение и върху плановете на корпорациите с акцент към оптимизиране на разходите за тяхното портфолио от имоти. Към днешна дата наблюдаваме един по-различен фокус, в който нарастващо значение придобива анализът на качеството на работното място, способно да привлече и задържи най-добрите таланти на пазара на труда", коментира Димитър Иванов, консултант офис площи в MBL. Според него интегрирането на различни софтуерни инструменти с цел по-точно измерване ефективността на работното място, анализът на офис помещенията не само от разходна гледна точка, но и от качествена такава, стават все по-застъпени в глобален аспект. "Тази промяна на фокуса започва да намира отражение и върху нашия офис пазар най-вече сред представителите на интензивно развиващия се сектор на информационните технологии, в който е концентрирана и най-голямата конкуренция за привличането на качествени специалисти, коментира Иванов.

Време на предизвикателства

Проучването сочи, че 58% от анкетираните корпорации отбелязват икономическата несигурност в глобален и регионален аспект като основно предизвикателство пред техните планове за експанзия (виж графика). Други основни съображения остават несигурността, свързана с потенциално нарастване на разходите за недвижими имоти, и по-засилените рестрикции за бизнеса в определени части от света – фактор, засягащ най-вече представителите на банковия и застрахователния сектор.

Какво формира решението при избор на нов офис

Все още водещ, но с намаляваща преднина, остава факторът наем/покупна цена, съдържащ и всички допълнителни разходи за нов офис (капиталови разходи, такса услуги, комисиони за консултанти и т.н). Другите показатели със значително влияние са техническите спецификации на сградите и ефективността на етажния план – 58%, възможността на допълнителен растеж в сградата – 45% , достъпността и удобствата на локацията – 43%. Допълнителни фактори, но с по-малка тежест при взимането на решение, остават наличието на сертификат за зелена сграда, репутацията на инвеститора и възможността за съвместна дейност с друг наемател в същата локация. Интересно е да се отбележи, че над 70% от анкетираните корпорации управляват своето портфолио и съответно решенията, свързани с него, на централизирано ниво.

Движението Onshore-Offshore

Процесът на релокация на определено функционално звено на корпорациите, било то в същата държава или на територията на други пазари, е воден от разнообразни фактори. За поредна година основният двигател остава възможността за по-ниски разходи, като 80% от компаниите отбелязват този фактор като основен при взимането на решение. Интересна закономерност е, че акцентът върху качеството на работната ръка продължава да расте – 70% в сравнение с 2014 г., когато е бил под 50%.

Глобален поглед 

Над 40 % от анкетираните глобални корпорации считат пазарите на Китай, Индия и Югозападна Азия като приоритетни дестинации, в които ще продължат да разрастват своето портфолио от операции през следващите две години, показва статистиката на CBRE. Водещи аргументи за това са огромният пазар на качествена работна ръка, целенасочена икономическа и политическа помощ от страните в горепосочените райони и най-вече ниските разходи за труд и наем на площи.

Кои са анкетираните?

CBRE анкетира специалисти, управляващи офис площите на 120 глобални корпорации в широк спектър от сектори, за да установи техните цели и свързаните с тях предизвикателства. Над 80% от анкетираните компании са с централи предимно в Западна Европа или Северна Америка, подобен процент имат или глобални, или общоевропейски компетенции по отношение управлението на недвижимото имущество. Списъкът от корпорации, анкетирани в тазгодишното проучване на CBRE, включва международни представители на технологичния, банковия, фармацевтичния, застрахователния, производствения, търговския и други ключови сектори на икономиката с глобално портфолио от бизнес имоти.