Стартъпите при имотите растат и при криза
Българските PropTech решения са 130, повечето се самофинансират от дейността си, според третото издание на специализирано проучване
Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.
- Българските PropTech решения са 130, от които 14 нови според третото издание на специализираното проучване.
- Повечето компании в страната се самофинансират от дейността си. Това ги прави дисциплинирани и устойчиви на шоковете при пандемията.
- С най-голям дял са българските технологични решения в сферите начин на живот и работа, маркетинг и транзакции и проектиране и строителство.
PropTech индустрията в България набира скорост. През 2020 г. са създадени 14 нови български технологични решения в сферата на недвижимите имоти, с което общият им брой достига 114. Това е ръст от 65% спрямо миналата година. Броят на компаниите нараства до 130, ако се вземат предвид и някои мобилни решения, свързани с умните градове. С тях ръстът става 81%. Той се дължи не само на PropTech компаниите, създадени през последната година, но и на новите, идентифицирани от авторите на 2021 Bulgaria: PropTech Mapping Report. Докладът, изготвян от "PropTech България", е един от малкото източници за информация за т.нар. PropTech индустрия в страната. Третото му издание, което отразява ситуацията при пандемията, ще бъде представено официално на 24 юни.
Новите в PropTech общността
Европейската PropTechHouse определя PropTech като всички иновации (технологии и бизнесмодели) по протежение на жизнения цикъл на недвижимите имоти. Условно той се разделя на пет етапа - "финансиране и инвестиции", "проектиране и строителство", "маркетинг и транзакции", "мениджмънт и операции", "начин на живот и работа". Напоследък към понятието се причисляват и различни урбанистични решенията.
От 14-те нови PropTech решения в България осем (43%) са Live&Work (начин на живот и работа). Пример за подобно е MClimate, които преориентират технологичните си решения от Smart Home и към Smart Building, обяснява Силвия Павлова, основател на "PropTech България".
В сектора Market&Transact (маркетинг и транзакции) са четири (29%) от имотните стартъпи. В тази категория попада например платформата weBobook на BG Estate за изграждане на виртуални огледи, базирани на VR технология. Тя вече има абонати в над 15 държави, сред които Португалия, Чехия, Полша, Румъния, Унгария, Кипър, Гърция.
В Manage&Operate (мениджмънт и операции) новите решения са две (14%). Тук е категоризирано например VKEE на Lignа, което е ключ с дистанционна чек-ин система, съхраняван в дезинфекцираща кутия.
Други две (14%) са в сферата Invest&Finance (финансиране и инвестиции). Платформата eosimoti.bg е на компанията за изкупуване на проблемни вземания и активи "ЕОС България". Целта й е да улесни потребителите, които търсят имоти на изгодни цени в страната. Другият пример е online mortage center на Eurobank (Postrank) - България. Решението дигитализира процеса по получаване на жилищен кредит. То е в допълнение на EVA - мобилното приложение на банката за жилищни кредити с интегриран чатбот.
Половината от българските имотни стартъпи, създадени през 2020 г., са решения на съществуващи компании.
"Изминалата 2020 г. беше много стресова и е изобщо учудващо, че имаме нови технологични решения. За сравнение, в Италия през миналата година са създадени само пет нови PropTech при 22 през 2019 г. При нас спадът е далеч по-плавен - от 19 на 14. Очакваме и с времето числото за 2020 г. да се увеличи заради новооткрита информация, казва Силвия Павлова. Тя обяснява, че идентифицирането на PropTech компании е труден процес, доколкото няма регистри и публична информация, особено за онези, които се самофинансират.
Силвия Павлова,
основател на PropTech Bulgaria
Едва 16% с външно финансиране
Сто и тридесет PropTech компании далеч не са малко за България, като се има предвид, че броят е сходен на този в страни като Италия и Финландия, които са от Западна Европа и които имат широк достъп до външно финансиране. А у нас на този етап липсва финансиране за PropTech в съвсем начални стадии, добавя Павлова.
Проучването показва, че сега в България 84% от PropTech компаниите се самофинансират. При 67% година по-рано това означава, че новите са предимно такива. Другите 16%, които ползват външно финансиране, са главно компании в по-напреднал стадий на развитие - т.нар. seed stage, и то е от чужбина или с чуждестранни съдружници.
Анализът приема като български компании не само основаните от сънародници в страната (109 на брой), но и български дружества с чужд съдружник, чуждестранни компании, работещи в България, български компании, регистрирани в чужбина. Осем от дружествата, анализирани в доклада, са учредени във Великобритания, четири в Германия, по две в Австрия, Холандия, Франция, по една в Испания, САЩ и Норвегия (норвежка компания е изнесла дейност в България).
Най-добре финансираната българска PropTech компания е Officernd, която по данни на Crunchbase е получила 4.2 млн. евро за дейността си. Платформата за управление на споделени пространства е основана от българи и базирана в България, но е регистрирана във Великобритания.
Колко е важно да се самофинансираш
Преди пандемията да се самофинансираш означаваше да си бавен в експанзията и по-малко конкурентоспособен. Кризата обаче показа, че когато си финансово независим, си по устойчив при неблагоприятни обстоятелства, пише в 2021 Bulgaria: PropTech Mapping Report.
"Когато не разчитат на външно финансиране, хората планират по-добре и работят на пазарен принцип. Резултатът са здрави бизнеси, които се захранват със средства от клиентите си. Това е и една от причините в България да има толкова нови решения извън драматизма на 2020", казва Силвия Павлова.
Проучване на "PropTech България" за икономическите ефекти от ковид кризата показва, че 54% от българските PropTech разполагат с кеш буфер за период между шест и 12 месеца, докато например в Нидерландия делът е едва 15%.
Компаниите, зависими от външно финансиране, изживяват капиталов шок през миналата година, когато фондовете изцяло спират да финансират нови проекти и дори поставят под въпрос средствата за някои компаниите в портфолиото си.
"Четири от всеки 10 стартъпа в днешно време са в червената зона: те имат средства за три или по-малко месеца до следващия транш. Ако не наберат допълнително капитал и не променят приходите и разходите си, ще се изправят пред колапс и това крие риск от разпад на стартъпи в световен мащаб", по оценката на консултантската фирма Startup Genome за 2020, цитирана в български доклад.
ПъстърPropTech профил в България
PropTech индустрията в България е силна най-вече в три области - "начин на живот и работа", "пазар и транзакции" и "проектиране и строителство". Най-голям дял от имотните стартъпи са в тях.
"Пъстрият профил е положителен на фона на това, че обикновено държавите са тясно специализирани. Силата на Германия и Холандия е в строителството, на Великобритания - в модулните решения, Испания развива платформи за изплащане на жилища чрез наемни вноски, Финландия генерира Smart City и Smart Home решения. Тенденцията в Западна Европа сега е да се създават платформи, които да интегрират различни PropTech решения", обяснява Силвия Павлова.
В "маркетинг и транзакции", която е водеща сфера в България, 46.4% от решенията са търсачки за недвижимите имоти. От тях 14 са независими и ползват информация от различни агенции. Вече е норма обаче и самите агенции да вграждат подобни функционалности на сайтовете си. "Търсачките са стандарт в България, докато в някои държави в Южна Европа все още се смятат за иновация", казва Павлова.
Друга национална особеност е, че една четвърт от технологичните решения комбинират софтуер и хардуер. Няколко PropTech решения се насочват и към сферата на здравните технологии заради необходимостта от засилен санитарен контрол в сградите с обществен достъп покрай пандемията.
Анализът показва и че българските PropTech допринасят за седем от всички 17 Sustainabillity development goals (SDG) на ООН до 2030 г. - най-вече към достъпна и чиста енергия, устойчиви градове и общности, отговорно производство и потребление.
Устойчиви и на ковид
Спадът на търсенето е вторият шок (извън капиталовия), с който се сблъскват стартъпите в световен мащаб по време на пандемията, по наблюдение на Startup Genome. Проучване на "PropTech България" показва, че то е проблем за 62.5% от българските PropTech компании, но 77% от тях са проявили гъвкавост и са започнали да преструктурират бизнеса си. При други 38.5% търсенето на услугите не намалява и дори се увеличава.
Startup Genome регистрира среден спад от 34% в приходите на технологичните компании от недвижимите имоти и строителството глобално. Намаление в постъпленията са отчели, без да уточняват мащаба, 61.5% от българските PropTech. Най-силно са ударени свързаните с туризма и със строителството. И ако строителството успя да се възстанови към края на 2020, при туризма това още не е факт. Около 77% от българските PropTech не са освобождавали хора, за разлика от 60% от стартъпите в глобален мащаб, на които се е наложило да съкращават служители, заплати и работно време. Не са регистрирани и български PropTech компании, които да са спрели бизнеса или продуктовото си развитие заради ковид кризата. Тенденцията дори е противоположна.
1 коментар
Тази госпожа и нейната организация само искат да лапат едни пари. Изобщо не им дреме за нищо друго. Очевидно никой не им се връзва затова плаща на капитала за да публикува материали. И двете неща са еднакво гнусни.
Ето ви пример. Организира "безплатна" конференция, но като откажеш да си платиш ти анулира билета...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.