Стартъпът Angry Building работи за мир между съседите в близо 800 сгради в страната

Системата от софтуер и мобилно приложение за управление на етажната собственост работи и с множество бизнес клиенти

Част от съдружниците в Angry Building (от ляво надясно) - техническият директор Радослав Станков, управителят Йордан Атанасов, дизайнерът Георги Вучков и финансовият директор Венцислав Добрев.
Част от съдружниците в Angry Building (от ляво надясно) - техническият директор Радослав Станков, управителят Йордан Атанасов, дизайнерът Георги Вучков и финансовият директор Венцислав Добрев.
Част от съдружниците в Angry Building (от ляво надясно) - техническият директор Радослав Станков, управителят Йордан Атанасов, дизайнерът Георги Вучков и финансовият директор Венцислав Добрев.
Част от съдружниците в Angry Building (от ляво надясно) - техническият директор Радослав Станков, управителят Йордан Атанасов, дизайнерът Георги Вучков и финансовият директор Венцислав Добрев.
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Темата накратко
  • Дигиталната система за управление на етажната собственост Angry Building обслужва 35 000 жилища в близо 800 сгради в страната.
  • Целта й е да улесни домоуправителите, да осведоми живеещите какво се случва във входа им и да създаде канал за комуникация със съседите.
  • Създателите й ще я надграждат като хъб за услуги и планират да работят и на други пазари в Европа.

В един от епизодите на "Всички обичат Реймънд" той обяснява, че родителите му трябва да живеят достатъчно далеч, за да не идват на гости всеки ден, и достатъчно близо, така че, ако идват на гости, да не преспиват у тях. Тази здравословна дистанция се нарича жълта зона. "Със съседите е горе долу същото - те са си най-близките далечни. Хем делите някакви отговорности, хем не искаш да ги допускаш много близо до себе си, за да не се скарате. В тези деликатни отношения нашият продукт предлага канал на комуникация, който осигурява точно жълта зона." Това обяснява Йордан Атанасов, управител на "Енгри билдинг", компанията със седем съдружници, сред които и той, зад едноименната дигиталната система за управление на етажната собственост.

Angry Building съществува от две години и половина и в момента обслужва 35 000 жилища в около 800 сгради в София, Пловдив, Варна, Бургас, Плевен, Димитровград, Хасково, Пазарджик. Първата година завършили с 6 хил. жилища, а отскока направили през 2023 г. Системата е с 25 функции и се състои от две основни части - банково-счетоводен софтуер, който се администрира от домоуправителя, и мобилно приложение за живеещите в сградата под мотото "Всичко за входа в една минута".

Платформата е ориентирана предимно към бизнес клиенти, тъй като предлага и счетоводно решение, подходящо за тях, без да изключва и индивидуалните сгради. Като партньори на сайта й са обявени 22 дружества от три основни типа: големи строителни компании като "Артекс", "Арх сити строй", "Контракт сити", които сами управляват новопостроените си сгради. Фирми домоуправители като "топ Вход", property management.bg, "Добрите съседи". И затворени комплекси като "Белия квартал", "Магнолия", Flora Park 2, "Каменица парк" и др.

Етажната собственост се саморегистрира на сайта, като се съгласява с общите условия. С фирмите се подписват два договора - за софтуерната услуга и за конфиденциалност. С втория "Енгри билдинг" се ангажира да пази личната информация, до която получава достъп. Таксата за ползване на платформата от некорпоративни клиенти е 1 лев на апартамент месечно без ДДС.

Технологиите са добри именно в това да създават дисциплина, да се изгради система и тя да се следва независимо кой й е администратор.

Йордан Атанасов
Йордан Атанасов

управител на Angry Building

Стартъп теорията - на практика

Йордан Атанасов, който е завършил икономика във Виена, след като работил в продажбите на чуждестранна компания, после за корпоративния сектор в България, основал собствена консултантска агенция - "София стартъп", с мисията да работи за местната стартъп общност. По ковид обаче консултантският бизнес тръгва надолу. Тогава с екипа му решават да опитат и стартъп практиката. Прехвърлили десетки идеи, като се обединили около това, че управлението на етажната собственост е досаден реален проблем, който стои нерешен.

Така "Енгри билдинг" започва като БГ стартъп от трима без финансиране и без клиенти. Единият от тях има собствен бизнес в Австрия и подпомага първоначалното развитие на фирмата. Захващат се да направят добра платформа, която да показва какво става в сградата, къде отиват парите и да дава възможност за комуникация със съседите.

При предварителното проучване "забелязахме, че най-големият проблем е комуникацията между съседите, която някъде се чупи, най-вече по финансови въпроси. Оказа се, че хората не желаят да плащат, най-често защото не знаят как се харчат парите им. В същото време виждахме, че домоуправителите не крадат чак толкова, колкото се смята. Често едва успяват да съберат пари, за да плащат комуналните сметки", казва Йордан Атанасов. И започнали да мислят как да дадат на хората оръдие, което да реши тези проблеми, за да направят живота си по-добър.

Основните цели били да автоматизират максимално дейностите на домоуправителя, касиера или фирмата домоуправител, за да ги улеснят. Случващото се във входа да е прозрачно. И да създадат канал за комуникация между съседите, така че решенията да се вземат бързо и лесно.

Чисти сметки, добри съседи

Предвид чувствителността към финансови въпроси, скелетът на продукта им е банково-счетоводният софтуер. През него минават всички сметки, той издава фактури и позволява годишният отчет да се вади с един клик. Правят и интеграции със счетоводни софтуери, което позволява на клиентите сами да теглят тази информация.

Преценили, че приходите и разходите на блока трябва да са напълно прозрачни за жителите в сградата. И сложили всички защити, които имат добрите банкови софтуери. Тоест не може да се изтрие финансова информация и историята на всички движения на приходите и разходите се пази.

Освен това системата позволява пари за сградата да се внасят по три начина - по банков път, през EasyPay или да се събират от касиер. За последния вариант има отделен модул. Когато някой плати, касиерът може да го отбележи в системата, а платецът да получи на телефона си нотификацията, която да потвърди. Ако такава не дойде, значи нещо не е наред. При плащане системата генерира електронна квитанция, като дава възможност сумата да се плати изцяло, частично или авансово.

За потребителите

Когато започнали да правят мобилното приложение, целта била то да дава добра видимост за входа и случващото се в него. Още в началото се виждат номерата на апартаментите - в зелено са тези, които са платили, в червено - онези, които не са, заедно с дължимата сума. Заради изискванията за GDPR името и телефона на хората от съответното жилище не се изписват.

Ако собственикът реши, може лесно да покани примерно наемателя си в платформата. Той получава sms "Добре дошли в Angry Building". Приложението се слага на телефона му и директно може да влиза в него.

В апликацията човек може да види разбивка на таксите, които плаща, историята на плащанията си и документите за тях. Прозрачно за потребителите е и колко пари има блокът като цяло, и в отделните каси, на които администраторът е "разделил" банковата сметка с помощта на софтуера - примерно пари на комунални сметки, фонд ремонт, временни такси, резерв, на депозит. Вижда се за какво се плаща и какви са задълженията.

Системата отзад

Ако достъпът на живеещите до информация частично е лимитиран (заради GDPR изискванията), то домоуправителят има пълен поглед върху всички апартаменти и всички полета - каса, касиер, нередности, съобщения и други. Вижда кой какво плаща и на база на какво. Има поглед върху документацията за даден апартамент, ако има такава. Чрез различни филтри може да вади информация от дата до дата и от сума до сума. Може например да изтегли справка за всички хора със задължения над 500 лева и да им прати писмо за доброволно изпълнение на дължимата сума към етажната собственост, което системата генерира автоматично. То е стъпката, преди да бъдат дадени на частен съдебен изпълнител, и обикновено работи. Може да генерира месечни справки за приходи, разходи, баланс, очаквани постъпления и процент събираемост.

Домоуправителят може да изпраща съобщения до етажната собственост и да вижда кои хора са ги прочели. Повечето ги получават в приложението си, а който не го е свалил - чрез смс.

Много от процесите са автоматизирани - например събирането на пари, известяването на новите такси. Освен това системата генерира анкети за онлайн гласуване и директно принтира протокол във вид, готов за подписване от жителите на блока. Автоматично пресмята и какъв е делът на гласувалите дадено решение - от живеещите, от апартаментите, като представители на общите части.

Канал за комуникация

Една от ценните опции на системата е възможността за онлайн гласуване чрез анкета, изпратена от домоуправителя. "Това дава възможност на човек на спокойствие вкъщи да прегледа документите, да прочете офертите и информирано да гласува, за да каже какво предпочита. Дава пространство да се обмислят решенията и право на избор. И като предоставяме тази свобода, драстично повишаваме капацитета на междусъседски отношения", казва Йордан Атанасов.

Модулът "нередности" позволява на жителите на сградата да съобщават (и да качват снимка), ако например има счупен прозорец или асансьорът не работи. Най-новото съобщение излиза най-отгоре в таблото с нередности. Домоуправителят го получава, съседите го виждат, така че не им се налага да пишат отново същото.

За да сведат комуникацията до важните неща за блока, са я организирали по по-различен начин, отколкото тече обикновено във viber, където всички говорят един през друг. Когато даден човек обяви нередност пред всички на таблото, само домоуправителят може да коментира отдолу. Той може да каже, че ангажиментът е поет или че проблемът вече е решен, или че засега е нерешим. Може да приложи документ за платената сума или да съобщи, че се налага да се съберат още пари, като предложи това за гласуване през мобилното приложение. Всичко излиза в апликацията и така хората във всеки момент знаят какво се случва с въпросния ремонт.

"Също така видяхме, че има огромен неизползван капацитет за взаимодействие в съседското пространство и създадохме социален модул за живеещите в три раздела - търся, предлагам и инициатива", обяснява Атанасов. Така човек може например да потърси кой да получи пратката му от куриер, да предложи бормашината си на нуждаещи се и да инициира почистване на градинката пред блока.

Хъб за услуги и външни пазари

Сега създателите на Angry Building искат да надградят системата и тя да станат хъб за услуги. Да съдействат примерно на клиенти да си намерят майстор за покрива или юрист по ЗУТ, като ползват опита на другите си клиенти. Разработват и геолокатор, който да позволи, да кажем, ако чистачката в даден блок се разболее, през системата да се намери неин заместник от блок в съседство. Засега повечето неща стават ръчно, което е начин да се видят повтарящите се дейности, които после да се автоматизират.

Все още виждат пространство за развитие в България, където конкуренцията се увеличава. Когато тръгват, са едни от първите, чийто софтуер е обвързан с апликация. Сега приложения имат Homie и bestе. Смятат, че конкуренцията образова пазара и е по-лесно да привлечеш човек от по-лош към по-хубав софтуер, отколкото от работа с хартия към мобилна апликация. Гледат на себе си като на един от продуктите, който се бори за пазарен дял, и смятат, че при 1.6 млн. входа в страната има пазар за всички.

Отделно България е малкият пазар, на който валидират продукта. В момента месечният им оборот точно покрива разходите за екипа, счетоводството и наема. Ще им трябват обаче още хора, защото планират към края на тази и началото на следващата година да излязат на външни пазари - първо в Австрия и Испания. Йордан Атанасов казва, че заради разликите в културата, манталитета и законодателството им се налага да променят продукта си. В Австрия например хората не се интересуват толкова дали съседите плащат или не, колкото в България. Защото там обикновено си плащат.

Докато проучват чуждите пазари, откриват добри практики, които биха решили много въпроси в България. Като испанската например, че хора, които не са си плащали сметките три месеца, нямат право да гласуват на общо събрание. Смятат да ги популяризират чрез сайта си.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар