Такса "вход" - каквото за мен, това и за всички

Новите текстове от ЗУЕС за това кой колко трябва да плаща са напът да доведат до по-голямо объркване вместо до реално решаване на проблемите

Размерът на такса "вход" е само един от проблемите на (почти) всяка етажна собственост. По-големият е дали тя изобщо се събира
Размерът на такса "вход" е само един от проблемите на (почти) всяка етажна собственост. По-големият е дали тя изобщо се събира
Размерът на такса "вход" е само един от проблемите на (почти) всяка етажна собственост. По-големият е дали тя изобщо се събира    ©  Цветелина Белутова
Размерът на такса "вход" е само един от проблемите на (почти) всяка етажна собственост. По-големият е дали тя изобщо се събира    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Промени в ЗУЕС въвеждат нова схема за събирането на такса "вход".
  • Част от тях обаче са неясни и противоречиви, а това може да създаде напрежение.
  • Кворумът за общите събрания е намален заради санирането, но това едва ли ще доведе до по-голям интерес.

Уважаеми живущи в етажната собственост, уведомяваме ви, че от 01.01.2024 г. влизат в сила новите изменения в Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС), част от които засягат събирането на месечните такси, а именно: разходите за управление и разходите за поддържане на общите части на етажната собственост се разпределят поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите и членовете на техните домакинства независимо от етажа, на който живеят.

За самостоятелен обект, в който се пребивава не повече от 30 дни в рамките на една календарна година, се заплащат разходите за управление и разходите за поддържане в размера, който е определен за един собственик, ползвател или обитател.

С такива и подобни бележки осъмнаха през януари множество входове в София, а и вероятно в останалата част от страната. Те доведоха до сериозни противоречия, дискусии и дори конфликти кой колко трябва да плаща и дали това не означава всъщност уеднаквяване на таксата за всички, без значение от това дали са на първия етаж и не ползват асансьор, или живеят на последния.

Новостите обаче не са свързани единствено с таксата за поддръжка и ремонт на входа, но и с много други неща - като например осезаемо намаляване на кворума на често пъти досадните, но необходими събрания на етажната собственост. Тези и останалите промени са част от последните изменения на Закона за управление на етажната собственост, които бяха обнародвани от Държавен вестник в последния работен ден на септември 2023 година. И макар поправките да са факт отдавна, за тях се заговори едва сега, тъй като част от изискванията влязоха в сила от 1 януари 2024 г. Новите разпоредби за такса "вход" - също.

Може и така, може и иначе

Всъщност поправките в закона не са съвсем ясни, а според някои са дори откровено противоречиви. Например, от една страна, се посочва, че разходите за управление и разходите за поддържане на общите части на етажната собственост се разпределят поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите и членовете на техните домакинства независимо от етажа. Но от друга страна, се допускат и варианти. Например според изцяло новата алинея (чл. 51, ал. 9) тези разходи може да се разпределят по решение на общото събрание на собствениците или на сдружението по един от следните начини:

  • поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите и членовете на техните домакинства независимо от етажа, на който живеят; собственикът на необитаем самостоятелен обект заплаща разходите за поддръжка в размер като за един обитател
  • съобразно процента на идеалните части на обекта от общите части на сградата или
  • поравно на самостоятелен обект.

Тези противоречия обаче са на път да създадат проблеми, категорични са експерти. "Законът е компромис - в него се компилират много мнения и после започват да се премахват конфликтните, които всъщност трябва да се изчистят", коментира за "Капитал" Иван Велков, член на УС на БСК и вицепрезидент на съвета на експертите на Международната федерация на специалистите по недвижими имоти. По думите му депутатите са приели промените бързо и в последния момент, за да може да се ускори санирането.

Каша в името на санирането

Според Велков поправките в ЗУЕС се наложили не заради таксата, а защото процесът по саниране е трябвало спешно да бъде ускорен. А това е могло да стане само с намаляването на кворума за общите събрания, на които етажната собственост взема решение за кандидатстване по схемите за енергийна ефективност.

"За да спасят транша по Плана за възстановяване, приеха санитарния минимум от поправки. Така няма как да не останат празноти. Вместо да подредят концептуално някои неща, те се захванаха с детайлите и оттам тръгнаха проблемите", смята той. Последно - срокът за кандидатстване по втория етап от програмата за саниране бе удължен до края на февруари с надеждата, че това ще даде шанс на повече домакинства да се включат. А причината бе в слабия интерес - няколко месеца преди крайния срок, който бе 16 януари (преди да бъде удължен), в регионалното министерство, което се занимава с процедурата, все още нямаше постъпило нито едно заявление.

Според Велков текстовете за това как ще се събират таксите не са ясни и пораждат противоречия. "Принципът е, че всички трябва да плащат, независимо от това дали са собственици или наематели. Принципът, формулата са еднакви т.е., че всички трябва да плащат, а не размерът на таксата. Концепцията на това да е еднакво е, че тя ще се прилага за всички независимо дали са собственици или наематели", посочи той.

Падащ кворум

За да се улесни вземането на решения от страна на собствениците, с поправките в ЗУЕС са направени изменения за провеждане на общото събрание. Изискването за кворум вече е 51% идеални части от общите части на етажната собственост, а не от броя на апартаментите. В закона е записано още, че ако събранието не може да се проведе в посочения в поканата час поради липса на кворум, то се отлага с един час, провежда се по предварително обявения дневен ред и се смята за законно, ако на него са представени поне 26% идеални части от общите части на етажната собственост.

"Изискването за мнозинство от 51% идеални части вместо 67% се установява и за приемане на решение за извършване на основно обновяване, за извършване на основен ремонт и за усвояване на средства от фондовете на ЕС или от държавния или общинския бюджет или други източници на финансиране", обяснява зам. регионалният министър Ангелина Бонева при разглеждането на промените във водещата правна комисия в парламента.

В същото време пък, когато някой е собственик на повече от 51 на сто идеални части от общите части на етажната собственост, общото събрание се провежда, ако присъстват лично или чрез упълномощени представители собственици на най-малко 75% идеални части от общите части на етажната собственост, се посочва още в закона.

Чакаме ви до час

Бившият вече омбудсман Диана Ковачева изтъква в свое становище, че намаляването на кворума е приемливо. "Но не мога да подкрепя предвидената възможност само след час да може да се проведе общо събрание, колкото и идеални части от общите части на етажната собственост да са представени", пише тя. Според омбудсмана това означава, че присъствието и на един човек, с малка част от общите части, е достатъчно основание, за да се проведе събрание и да се приемат решения, които ако не се обжалват в установения срок, ще обвържат всички живеещи.

Че мненията са противоречиви, се вижда и от позицията на парламентарния секретар на Националното сдружение на общините Благой Станчев, който дава и личен пример. Пред депутатите той заявява, че живее в блок с над 100 апартамента, като само в половината от тях са собственици. "В другата половина те са напуснали или заминали в чужбина или имат втори, трети апартамент и живеят на друго място и отдават под наем. Естествено, наемателите не ги интересува, не идват на общи събрания. Как да се съберат изискуемите кворуми по този закон, по различните точки", пита риторично той.

Промените в ЗУЕС едва ли ще отпушат санирането и със сигурност няма да решат споровете за това кой колко да плаща по разходите на входа. Няма да променят и скептицизма на някои от съседите по отношение на това за какво точно се харчат пари и дали не е напразно. И макар законът да дава възможност за избор при определянето на таксата - на брой жители, на идеални части или на апартамент, изводът от битовите саги е един и същ. Просто си плащайте входа.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    valdim avatar :-P
    Dimov
    • - 2
    • + 7

    Доста нескопосан опит за критика на измененията в ЗУЕС от 29.09.2023 г.

    "Всъщност поправките в закона не са съвсем ясни, а според някои са дори откровено противоречиви. "
    Сочените поправки са си СЪВСЕМ ЯСНИ и БЕЗПРОТИВОРЕЧИВИ.
    Какво неясно има - в чл. 51 ал. 1 е посочено "правилото". А в ал. 9 има възможност ЕС да изключи това правило за сметка на 3 други възможности, по отношение начина на разпределяне на таксата по този фонд, по решение на ОС. Какво неясно има тук?!?

    Проблемът е, че матряла не желае да плаща, а само да се ползва от благините, които някой друг преди него (наследодатели) или над/под/в страни от него (съседи) е създал и поддържа.

    Що се отнася до кворума - отново опираме до същия мат'рял. Хем не иска да го "ужилят" с някое "несправедливо" решение на ОС, хем не си прави труда да участва в ОС и да изрази мнение (не дай си Боже, да поеме по-голяма отговорност - я да стане протоколчик или, О УЖАС, да го предложат за управител или касиер).

    Нередност?
Нов коментар