🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бруно Льору: Половината от младите клиенти в България кандидатстват за кредит онлайн

Изпълнителният директор на "БНП Париба лични финанси" пред "Капитал"

Бруно Льору, изпълнителен директор на "БНП Париба Лични финанси"
Бруно Льору, изпълнителен директор на "БНП Париба Лични финанси"
Бруно Льору, изпълнителен директор на "БНП Париба Лични финанси"    ©  Цветелина Белутова
Бруно Льору, изпълнителен директор на "БНП Париба Лични финанси"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Бруно Льору е изпълнителен директор на подразделенията на "БНП Париба лични финанси" в България и Румъния от 2016 г. Той има дългогодишен опит в областта на небанковото потребителско кредитиране, като по-голямата част от кариерата му преминава в BNP Paribas Personal Finance. През последните 7 години e главен оперативен директор на BNP Paribas Personal Finance за Латинска Америка и Бразилия, базиран в Сао Пауло, а преди това - в Тайланд. Завършил е "Маркетинг" в Brest Business School и "Икономика" в университета на Кадис.

Технологиите постепенно навлизат във финансовия свят. Ще се използват ли профилите от социалните мрежи например за по-добро оформяне на рисковия профил на клиента и колко време ще отнеме подобно нововъведение?

- Днес отпускаме кредит на база информацията, получена от клиента, и от данни от обществени институции като НОИ, което засега е достатъчно, за да определим профила на клиента. Но след известно време някои fintech компании ще започнат да гледат в тази посока. Засега ние сме се фокусирали в пазара. Към момента има едно основно притеснение и то е, че регулаторният режим GDPR ще влезе в сила през май 2018 г. в цяла Европа, което ще доведе до големи разлики в бизнеса. Ако днес използваш клиентска информация, то след няколко месеца това ще бъде голям проблем без санкцията на клиента. Информация от facebook, linkеdin трябва да се използва и съхранява много внимателно в дългосрочен период. Тоест подготвяме се за такава възможност, но с високо внимание.

Какво показват данните за кредитите – знае се, че най-големите се отпускат традиционно в София. Но какви са тенденциите в по-малките български градове?

- Значително по-малък дял от заемите се отпускат в малки градове, като на тях се падат по около 1%-2%. В същото време София и Пловдив остават главните градове, в които се отпускат заемите - около 24% са в столицата и 15% в Пловдив. Въпреки това имаме 24 клона в страната, което прави заемите достъпни, а освен това все повече хора кандидатстват за кредит и през онлайн системата – това е нов инструмент, с който целим да ускорим достъпа до клиента. И особено при младото поколение става дума за около 50% от всички молби за кредитиране, които са подадени през интернет канала. Тъй като новото поколение има навика да е много по-мобилно и адаптивно, смятаме, че ще виждаме все по-малко пряко общуване в процеса на кандидатстване за заем. Това не означава, че клоновете ще изчезнат, те все още са ни необходими, за да предоставим традиционно взаимодействие, но по-младото поколение няма нужда от това и предпочита да общува чрез чатове и към него може да се използва и изкуственият интелект.

Как постоянното окрупняване на институциите в небанковия финансов сектор се отразява на компанията и на клиентите?

- Това е естествен процес в силно конкурентна среда с банки и други кредитни институции. В момента цените на кредитите постоянно се понижават, което означава, че услугата става по-добра, което се усеща от целия пазар на кредитни услуги. Дали днес броят на компаниите се понижава от 20 до 15 или дори 10 финансови институции, това не означава нищо друго, освен че пазарът става по-устойчив, на него има конкуренция и клиентът е този, който в крайна сметка печели от това.

Другият ефект, който е ясно различим, е силното понижаване на нивото на необслужваните кредити при небанковите заеми, които се свиха от 30% през 2014 г. до около 15% в момента. Как тълкувате тази тенденция и сходно ли е състоянието на румънския пазар например?

- Да, тази тенденция се повтаря навсякъде от 2009 г. насам, така е не само и в Румъния, Чехия, Унгария. Да, днес нивото на необслужваните заеми вече е рекордно ниско. Но това не означава, че щом днес рискът е по-нисък, че не трябва да се готвим за промяна на условията на пазара. Преди време имаше подобна провокативна реклама, в която се казваше: "Ние сме финансовата институция, която може да отказва кредити", тоест не трябва на всяка цена на привлечем клиент, а трябва да е клиент, с когото да можем да установим стабилна взаимовръзка. Днес печелим от наистина ниския риск, утре той може да се понижи дори още повече, но през цялото време се стремим да правим устойчив бизнес, който да е подготвен и за по-лоши сценарии.

Това ли е основната причина, поради която лихвите по небанковите кредити се понижават по-бавно, отколкото тези по жилищните заеми например?

- Трябва да кажем, че и при нас лихвите се понижават, но трябва да имаме предвид, че при потребителските кредити е трудно да се прави такава аналогия. Това е така, защото даваме заеми вече до 80 хил. лв. без попечител. Вторият фактор е, че при нас лихвата е фиксирана за целия период на изплащането. За разлика от това при ипотечните заеми лихвата днес е ниска, но след 3-4 години е възможно да се повиши чувствително, което ще промени и дължимата месечна вноска. Ако сравняваме потребителските заеми, мисля, че при нас лихвите са конкурентни на тези на банковите кредити.

Освен по потребителски кредити "БНП Париба лични финанси" започна да издава и кредитни карти. Какви са условията?

- Условията са същите като при банките, което прави продукта атрактивен, а също така ние не налагаме месечна такса за обслужване. А благодарение на нашата мрежа от търговци има стоки, при които няма никакво оскъпяване на изтегления кредит.

Каква е вашата прогноза за развитието на този сегмент от бизнеса?

- Първо, трябва да е ясно, че ние сме малки и че самият пазар на кредитни карти е малък. Ако например успеем дори да удвоим броя на издадените през миналата година карти, това все още ще бъде ниско ниво на покритие. Но нашите амбиции не са да удвоим постигнатото през миналата година, имаме малко по-ниски очаквания, но като цяло ще вървим в тази посока и очаквам над 50% ръст. Но не трябва да забравяме, че пазарът на кредитни карти в България днес далеч не е голям, така че ние реално достигаме до горния лимит. Планираме да достигнем двуцифрен ръст на отпуснатите кредити и кредитни карти.

В края на миналата година една от най-старите организации за развитие на образованието в България постави началото на проект "Практични финанси" за преподаване на финансова грамотност на учениците от гимназиалния курс. Един от трите основни партньора е "БНП Париба лични финанси". С какви намерения се присъединихте към този проект?

- Съвместната ни работа по този проект с "Джуниър ачийвмънт" започна преди около година и с радост мога да кажа, че бяхме част от него още от самото начало. Този проект е нещо много важно за компанията и подобни партньорства са част от ДНК на нашата компания. Когато подкрепяме такива начинания, това е не толкова бизнес, колкото каква е ролята на гражданите и компанията и нашият принос към това да се изгражда стабилна икономика и образованието е много важна част от това изграждане. Подкрепата ни е повече като гражданска позиция, отколкото като компания. Финансовата грамотност е много ценно качество, от което повечето хора се плашат, но да овладеят детайлите и започнат да разбират как работят финансите – това е част от подобряването на икономическата среда и една дългосрочна политика за развитие. Ето защо този проект е много важен и се надявам един ден да можем да стартираме подобен мащабен проект и в Румъния.

Интервюто взе Николай Нейчев