Висок залог

Нерегулираните онлайн букмейкъри растат с двуцифрени проценти и изяждат дела на традиционния хазарт

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Влизаш в кварталния букмейкърски пункт. Пиеш по бира с приятели, обсъждате вчерашния мач и формата на Рууни. А между другото пускаш и залозите си за следващата седмица. За много хора този ритуал няма да изчезне. За други обаче удобството от това да играят от домашния си компютър надделява и това си личи от резултатите на онлайн сайтовете за залози.

Агресивната надпревара за клиенти беше дадена в далечната 2003 г. от международната букмейкърска къща Sportingbet. Тя първа преведе сайта си на български и го промотира с мащабна рекламна кампания. Впоследствие нейният пример последваха и останалите големи на пазара. И това не е случайно. Българският онлайн пазар (подобно на световния) отчита трайни ръстове. През 2010 г. брутните приходи (разликата между направените залози и изплатените печалби) от електронен хазарт в страната са се увеличили с над 51% спрямо 2009 г. до 41.7 млн. лева, показват данните на H2 Gambling Capital. Очакванията нa консултантската компания са този показател да нарасне и през 2011 г. с 44%.

Един излиза, друг влиза

В края на март обаче един от най-големите международни онлайн сайтове за залагания - Bwin.com, обяви, че се оттегля от българския пазар за неопределено време. Съобщението съвпадна с обединението на Bwin с друга международна компания в бранша - PartyGaming. Последната има своя IT компания в страната - GB Services. За да няма съмнения за конфликт на интереси, от Bwin са решили да ограничат достъпа на български потребители до сайта си. Другата възможна причина за оттеглянето на Bwin са многото неизвестни около подготвяните промени в Закона за хазарта, с които трябва да се легализира дейността на онлайн организаторите. Диалогът около нормативната рамка се следи и от останалите собственици на сайтове и явно крайният резултат ще е решаващ за това кои международни букмейкъри ще останат достъпни за българските потребители.

Преустановяването на българския бизнес на Bwin не е единичен случай. През 2008 г. от страната се изтегли друг световен гигант - William Hill. Компанията сключи договор с разработчика на онлайн игри Playtech и спря да приема залози от България, тъй като IT партньорът им е с офис в страната.

Сега решението на Bwin съвпадна със старта на рекламната кампания на сайтa Efbet.com, който до март на 2011 г. се наричаше Balkanbet.com. Оттам заявиха пред "Капитал", че се надяват да се възползват от решението на Bwin, като завземат част от пазарния им дял. И допълват, че оценяват Bwin като третия най-голям пазарен играч в страната. Според информацията, публикувана на Efbet.com, сайтът e собственост на Eurofootball Limited, с централен офис в Малта. Наименованието й веднага прави асоциация с единствения офлайн български букмейкър "Еврофутбол", в който непряк собственик е Васил Божков. Още повече че Eurofootball Limited се представя като офлайн казино оператор и собственик на букмейкърска къща на територията на ЕС. И от двете компании отричат свързаност, като обясняват съвпадението в имената като случайно.

На ръба на закона

Основните играчи във виртуалния хазарт по света и в България се припокриват: Betfair.com, Sportingbet.com, Bet-at-home.com, Ladbrokes. Повечето са базирани в офшорни дестинации като Гибралтар и Малта, а някои са публични и се търгуват на европейските фондови борси като тези в Лондон, Франкфурт или Виена. В България те оперират на ръба на закона, тъй като все още липсва ясно установена регулаторна рамка за хазартните онлайн игри. Съответно не плащат и данъци, което пък им позволява да бъдат по-конкурентни спрямо традиционните букмейкъри. За легализация на онлайн хазарта в страната се говори от години, но досега в парламента не са внасяни предложения за промяна в законодателството. Пореден опит в тази посока прави сегашното правителство, но голяма част от предлаганите текстове се оценяват като дискриминационни от онлайн сайтовете. Част от тях посочват, че също може да излязат от българския пазар в зависимост от новата законодателна база.

"Ако промените бъдат направени в съответствие с изискванията на Европейския съюз, компанията може да се върне отново на пазара и да кандидатства за лиценз", уточняват от Bwin.

Колко ще спечели от легализирането на онлайн хазарта държавата не е ясно, тъй като липсва информация за оборота на сайтовете за залози. Една от техните международни асоциации - Remote Gambling Association (RGA), твърди, че онлайн пазарът в страната възлиза на 150 млн. лева годишно, но оценката е базирана на разходите на онлайн операторите за реклама. От "Еврофутбол" (чийто бизнес страда от онлайн сайтовете) посочват, че според официални данни на ГДБОП оборотът на нелегалните хазартни оператори за 2007 г. в България е около 700 млн. лв. "Всяка година тази сума нараства с 20% до 40%, което за 2009 г. прави близо 1.5 млрд. лв.", посочват от букмейкъра.

Трудно е да се посочи и броят на българските потребители, тъй като повечето от тях имат регистрации в повече от един сайт и могат да бъдат активни в няколко платформи за залози по различно време. В анализ на RGA (позоваващ се на данни от H2GC ) се посочва, че играещите онлайн българи са 130 хил. Правят уговорката, че данните са основани на ограничен брой източници и затова допускат, че общият брой може да достигне 600 хил. души. Тези данни изглеждат по-реалистични, като се има предвид, че само потребителите на Bet-at-home.com са 120 хиляди. От компанията очакват през тази година пазарът да нарасне с около 20-30% спрямо 2010 г. в зависимост от това какви точно регулации върху сектора ще бъдат приети.

За пазарен лидер в България от бранша единодушно посочват Sportingbet.com. Любопитно е, че България е шестият по значимост пазар за букмейкъра по нетни приходи (Net Gaming Revenue - разликата между общия оборот и изплатените печалби, приспадната с промоционалните бонуси и разходите за лицензи) през последната фискална година, приключила през юли 2010 г. За този период от българския пазар сайтът е генерирал 3.3%, или над 7.7 млн. евро, от общите си нетни приходи. Така страната ни се нарежда преди Франция (2.9%) и непосредствено след Германия (4.4%) и Великобритания (4.7%).

Как се печели

Онлайн компаниите навлизат на българския пазар лесно – превеждат сайтовете си на български език и инвестират в реклама и спонсорство, за което отделят над половината от бюджетите си в началото. След това маркетинговата стратегия на сайтовете преминава в по-нишови канали, които са близки до целевата аудитория, например спортните медии. Някои от фирмите пренасят своето международно ноу-хау за финансова подкрепа на спортни клубове или състезания и на местна почва. Bet-at-home.com например доскоро спонсорира националния отбор по футбол. Sportingbet.com бe спонсор на футболните отбори "Спартак" (Варна) и "Славия", а в момента е официален партньор на националната волейболна лига.

Нормата на печалба за сайтовете варира според вида игра. При покера е около 5%, докато при спортните залагания тя варира между 5% и 10% и зависи от стратегията на компанията, обясняват от сектора. Ако сайтът реши да наложи по-атрактивни цени (по-високи коефициенти) например, ще разчита на по-нисък марж и на по-голям оборот. Фиксираните разходи по поддръжката на бизнеса в България не се различават много от тези в другите държави от ЕС.

Какво се играе

Спортните залози са най-популярната форма на интернет хазарт в Югоизточна Европа и България не прави изключение. От сайтовете за залагания твърдят, че над половината от оборотите им са от онлайн залагания. Въпреки това не заемат повече от 15% от общия пазар на спортни залагания (офлайн и онлайн). Всяка година обаче те изземват част от бизнеса на офлайн букмейкъра "Еврофутбол". За миналата година от компанията отчитат понижение в оборота от близо 34% спрямо 2009 г. до под 241 млн. лева. "Очакваме тенденцията на спад да се запази с оглед на повишения от 2010 г. корпоративен данък, икономическата ситуация в страната и нелоялната конкуренция на чуждите незаконни хазартни оператори", твърдят от букмейкъра.

От онлайн фирмите обаче прогнозират, че офлайн секторът ще запази доминацията си в средносрочен план. Според тях веднага след спортните залози се нарежда онлайн покерът, който заема между 10% и 20% от интернет пазара в региона. Останалите приходи в сектора се генерират от онлайн казина и бинго.

Online vs Оffline

Въпреки че битката изглежда предопределена в полза на онлайн хазартните компании, към момента офлайн хазартните компании успяват да удържат фронта. Предимствата, които те притежават, не са за подценяване – на тяхна страна са традицията и навикът. Букмейкърските пунктове предлагат и социално преживяване, изтъкват от "Еврофутбол". Подобни са предимствата и на реалните казина. Редовни техни клиенти разказват, че ги посещават не толкова заради възможността да спечелят големи суми, колкото за да се срещнат с приятели в характерна атмосфера. Друг важен фактор е, че в повечето от казината се предлага безплатен алкохол, допълват те.

Онлайн секторът също има силни оръжия - спестява много време на потребителите, предлага по-ниски цени (по-високи коефициенти) и по-широк асортимент от продукти и услуги. Онлайн операторите са много по-гъвкави в приспособяването си към промените на пазара.

За България обаче изходът от войната зависи и от новия ресорен закон. Все още не е ясно дали и кога законът ще бъде внесен в Народното събрание, както и какви изменения ще претърпи между четенията в пленарната зала. Остават надеждите, че ако не друго, поне той ще разсее неяснотите около сектора и ще го направи с една идея по-прозрачен и легален.

По света

По данни на H2GC през 2010 г. брутните приходи на световния пазар на онлайн хазартни услуги възлизат на 21.3 млрд. евро. Това са едва 8.7% от общи 244 млрд. евро брутни приходи, генерирани от хазартната индустрия през миналата година. През 2009 г. делът на онлайн индустрията е бил 8%. На Европа се падат около 39% от световните приходи. Най-много са от спортни залагания, следвани от казино игрите и онлайн покера. Експертите от H2GC очакват до 2012 г. европейският пазар да се разшири с една четвърт.

 

Спорните промени

Готвените промени в българския закон за хазарта са на етап съгласуване с Европейската комисия. Онлайн хазартните оператори обаче определят някои от нормите в текста като дискриминационни и са на мнение, че Брюксел няма да ги одобри. Като такива те посочват изискването сървърите им да са на територията на страната, а транзакциите от и за България да се осъществяват от български банки. Онлайн компаниите твърдят, че данъкът върху оборота, с който се облагат офлайн операторите в момента (15%), не отговаря на спецификата на техния бизнес. Те се аргументират с ниските маржове на печалба, които се налагат заради голямата конкуренция в сектора. Затова онлайн бизнесът настоява да се облага брутната печалба на компаниите – разликата между оборота и разходите по изплащанията, промоционалните бонуси, лицензионните такси и разходите по дейността.

 

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.
    • - 1
    • + 8

    "За този период от българския пазар сайтът е генерирал 3.3%, или над 7.7 млн. евро, от общите си нетни приходи. Така страната ни се нарежда преди Франция (2.9%) и непосредствено след Германия (4.4%) и Великобритания (4.7%)."
    Ако наистина е така... Интересен материал. И дума не е казано за bet365, например, въпреки че за мен (базирано на лично мой наблюдения) той е един от големите сайтове за залагане на българския пазар. Иначе е ясно, че няма да си преместят сърварите в България... Също така е ясно, че няма да плащат данък върху оборота, защото това ще направи залаганията там напълно неизгодни. И все пак, дано излязат на светло, защото просто не е.... честно. Иначе, има стотици, ако не хиляди сайтове, които работят на американския пазар, например, напълно и изцяло нелегално... Така, че това може и у нас да стане ;) Така че дано се подходи по по-разумния начин ;)

    Нередност?
  • 2
    windowpane avatar :-|
    windowpane
    • - 1
    • + 10

    Здрасти :) Забележката ти е уместна - bet365 трябваше да присъстват в текста, предвид това, че са вторият най-голям играч в Бг след Sportingbet.
    Още повече, че собственикът им Питър Коутс, който притежава и Стоук Сити, е дарил 100 хил паунда на лейбъристите, след като те разрешават хазартната реклама по тв и приемат и други смекчения на хазартното законодателство. Той се обяснява, че винаги е се е кефел на лейбъристите и що да не им помогне....

    Нередност?
  • 3
    abv avatar :-|
    boris
    • - 1
    • + 8

    Какво значи отеглил се от българския пазар ? Много важно като сайта не е на български - пак се регистрираш и залагаш. В България работата е ясна - черепа не иска конкуренция . В бургаския кораборемонтен завод не е давал заплати от полувин година , а пари за глупости има . Ако залагам никога няма да го правя при него.

    Нередност?
  • 4
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431
    • - 2
    • + 12

    Един съвет към Добромир Цольов как да не му личи, че вчера за пръв път е влязъл в интернет:

    Не ползвай изрази като "онлайн сайт" и "интернет сайт", защото други сайтове, освен онлайн и интернет, така или иначе няма. Поради същата причина не казваме "телефонен СМС", "телевизионен сериал" или "електрически хладилник".

    Нередност?
  • 5
    windowpane avatar :-|
    windowpane
    • + 7

    До коментар [#4] от "gradinko":

    Прав си, изразът е тъп и поемам вината за това, че присъства в статията :) В понеделник следва редакция. Благодаря за забележката!



    Нередност?
  • 6
    dimhristov avatar :-|
    dreamer
    • - 5
    • + 2

    Аз съм за пълна забрана на рекламата на хазартни игри по всякакъв начин!

    Нередност?
  • 7
    kamendc avatar :-|
    Камен
    • - 3
    • + 3

    то хазартните оператори са... ни оборота да им облагаш, ни печалбата.
    оборота очевидно не е справедливо, защото другаде се облага само печалбата. ако се взема 15% от оборота, то какво ще остане за печалби - от останалите 85% като се приспаднат и разходите за реклами, лиценз, заплати... ясно е, че ще го отнесат излъганите камилчета, които залагат.
    печалбата ако им облагаш, те ще измислят хиляда вида разходи (вкл. консултантски услуги и лиценз за ноу-хау към офшорни дружества) та да излязат на нулева печалба.
    май най-добре е направо да се забрани хазарта.

    Нередност?
Нов коментар