H&M и New Look влизат с няколко магазина в България

Малки модни брандове затварят обектите си заради ниските обороти

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"В повечето случаи техните представители не са се справили с икономическата ситуация или са се разраснали прекалено бързо",

Иглика Йорданова, мениджър "Търговски площи" в Colliers International

Шведската модна верига Hennes & Mauritz (H&M) ще открие три магазина в България през пролетта на следващата година. Два от тях ще са в София, а един във Варна. Английската New Look трябва да отвори своя магазин в столичен мол до края на 2012 г., а след като Sofia Ring Mall (на околовръстното до ИКЕА) бъде завършен, вторият й обект ще бъде в него. През октомври в страната навлезе и английският бранд Peacocks, който продава облекло и аксесоари от ниския ценови сегмент. Брандът има 600 магазина във Великобритания и над 100 магазина в 20 държави в международен мащаб. Докато големите модни вериги навлизат, по-малки затварят обектите си. Сред тях са Springfild, Butlers, D-brand и Salsa jeans. Основната причина за затворените магазини са ниските им обороти.

Шведският гигант в три мола

Очакванията са, че H&M ще отвори първия си магазин в The Mall. Той ще е с площ от 2400 кв.м и ще е на две нива. Магазинът на шведския моден гигант ще бъде на мястото на ESPRIT, който е преместен на 3 пъти по-малка площ. Първият магазин на H&M обаче няма да е най-големият за страната. Той ще е в столичния Serdika Center, който ще има площ от 2500 кв.м и също ще е на две нива -1 и 0. Един от наемателите вече е напуснал – Grama, а PAOLO BOTTICELLI ще бъде преместен. Вторият магазин на модната марка в столицата ще бъде открит през късната пролет, съобщиха от управата на мола. Малко по-малък ще е магазинът на H&M Grand Mall Varna – 2200 кв.м. Засега не е обявено в каква последователност ще бъдат открити обектите на шведската марка. Мениджмънтът на моловете, в които стъпва брандът, обаче се надяват, че клиентите им ще се увеличат. "С новия магазин на H&M заетостта на Grand Mall ще достигне 77%", коментира Стивън Клийвър, управител на Grand Mall. Засега плановете на шведската марка са да има два магазина в София. Предвижда се обаче навлизане и в Пловдив, и в Бургас. На българския пазар компанията, основана през 1947 г., ще предложи пълен асортимент от дамски, мъжки и детски колекции и аксесоари. Миналата година H&M стъпи в Турция и Румъния, като до момента оперира на 41 пазара с над 2200 магазина.

В очакване и на New Look

През следващата година се очаква магазин у нас да отвори и британската марка New Look. "Планираме да открием съвсем скоро, може би през следващите 12 месеца, първия магазин New Look и тук, в България", каза в началото на октомври Апостолос Петалас - главен изпълнителен директор на "Фурлис груп", която дължи франчайз правата на бранда за северната ни съседка и България. Преди няколко месеца New Look откри два магазина в молове на Букурещ. Плановете засега са, подобно на H&M, марката да има обекти в два столични мола. Първият не е ясен, но вторият със сигурност ще е Sofia Ring Mall. "Мебелният магазин и молът са най-голямото гръцко капиталовложение в България, като стойността им е повече от 100 млн. евро", обяви изпълнителният председател и председател на борда на директорите на "Фурлис груп" Василис Фурлис. Плановете на групата са New Look да има между 8 и 10 магазина в България през следващите от 5 до 8 години. За Румъния се предвижда същият брой обекти.

Оборотите – твърде ниски за малките марки

Докато големите модни марки навлизат в страната, то малките затварят обектите си. Първата причина за това е свитото потребление. "За тях е много трудно да удържат на ниските обороти", коментира Димитър Киферов – мениджър "Търговски площи" във Forton International. Втората причина за затварянето на обектите им според него е пренасищането на пазара с модни марки от средния ценови сегмент. Така например португалската Salsa jeans затвори и двата си магазина в София – в The Mall и Serdika Center. Същото се случи и с обектите на шведската D-brand. Специалисти твърдят, че причината за затварянето на обектите им е именно пренасищането в средния ценови сегмент, където по-рано в него вече са се позиционирали Miss Sixty, Energy и Replay например. За нови марки от сегмента било изключително трудно да се наложат в период на криза. Консултантите, които посредничат за наемане на обекти в мола, посочват, че третата причина за затварянето на обектите са грешки на франчайзополучателите. "В повечето случаи техните представители не са се справили с икономическата ситуация или са се разраснали прекалено бързо", коментира Иглика Йорданова от Colliers International.

Димитър Киферов, мениджър "Търговски площи" във Forton International:

В някои сегменти има пренасищане

Досега обектите си затварят по-малки компании. Основната причина за това е, че трудно могат да удържат на ниските обороти в кризата. Втората причина е, че в средния ценови сегмент на модните облекла има пренасищане и затова новите марки не успяха да се наложат. Понякога франчайзополучателите не успяват добре да изчислят и навлизат на няколко места, а после не могат да посрещнат разходите и да управляват магазините си с ниските приходи, които реализират.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bgvlado avatar :-P
    БГ Владо
    • - 3
    • + 8

    беше време H&M да отворят магазин

    на мен ми е от любимите магазини

    Нередност?
  • 2
    idrazil avatar :-P
    dinko
    • - 1
    • + 4

    Само чакам да открият трите мола в Южна София да почна да ходя на екскурзии до тях за разпускане. Само дето този до Била на България много малък се заформя.

    Отиваш, пийваш едно чайче, гледаш живота как тече пред очите ти и се дивиш на чудесата на модерна България.

    Нередност?
  • 3
    oror avatar :-?
    Orchid
    • - 1
    • + 3

    Абе нали криза има, какво разрастване? Кой ще е този, който ще пазарува като обезумял?

    ААа, сещам се, ама темата не е за това;-)

    Иначе H&M са готина марка, радвам се, че ще стъпят в Бългрия (което отдавна трябваше да стане), но не съм оптимист по отношение на цените им. Както и за това дали парцалетките ще са съответни на качеството и моделите на тези в магазините от Западна Европа.

    Що се отнася до малките марки-ами да смъкнат цените и да не правят магазини в скъпи наемодатели. То има лесно, ама трябва някой да се сети...

    Нередност?
Нов коментар