Кой ще изплува
С откриването на Galleria Burgas конкуренцията между моловете в морския град се изостря, а пазарът върви към пренасищане
Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.
"С нашите наематели, концепция и търговска площ скоро ще сме единственият мол в Бургас. Останалите не са фактор, с който да се съобразяваме." С тези думи представителят на полската инвестиционна компания GTC (Globe Trade Center) Шалом Мор извади наяве тлеещото от месеци напрежение между растящия брой молове на картата на морския град.
Повод за думите му стана шумното откриване на Galleria Burgas – проект с 35 000 кв. метра магазини, заведения и развлекателни площи, в който GTC инвестира 75 млн. евро. Търговският център отвори на 15 май, а с него в Бургас влязоха световни брандове като кината Cinema City и модните марки Zara, Bershka, H&M. В града обаче вече три години работи и конкурентен проект – Burgas Plaza. А след по-малко от година се очаква и молът от открит тип Strand.При малко над 200 000 жители и кризисни нива на потребление три конкурентни проекта са повече от поносимото за град като Бургас и според анализите ще го наредят на челно място по търговска площ на глава от населението. И макар всеки от новите играчи да излиза на пазара с различна концепция и припокриването при наемателите да е относително слабо, все пак те ще се борят за едни и същи потребители. И в близките години няма да им е лесно.
Един е малко
Новата търговска площ в Бургас определено не е излишна. В продължение на няколко години повечето проекти за молове в морския град бяха замразени заради кризата и спада в потреблението. През това време работеше само един модерен търговски център – Burgas Plaza, но с относително малка наемна площ (27 000 кв.м), без кина и развлекателна част. През него в града навлязоха всички по-значими към тогавашния момент модни марки на българския пазар като Mango, Marks and Spencer, New Yorker, Deichmann, LC Waikiki, също дрогериите dm, детските магазини Hippoland, френската верига Carrefour, Costa Cafe... Място за навлезлите по-късно в България големи наематели като Zara, Bershka, H&M обаче нямаше как да се намери... И логично те стъпиха в Бургас чрез проекта на GTC.
В продължение на десетилетие в града нямаше и модерен кинокомплекс и в това отношение десетте салона на Cinema City също са принос на новия мол Galleria Burgas. Както и появата на вериги като Pure fitness, увеселителните центрове Playground и детските магазини Alice Kids&Home.
"Нашият проект е уникален за града – с достатъчно площ за навлизане на големи, силни брандове и с качествено нова концепция, която съчетава пазаруване и развлечения. Всъщност за развлекателната част сме отделили почти 1/3 от мола", коментира Шалом Мор. В подкрепа на думите му е и високата заетост, с която отваря Galleria Burgas. Към момента на откриването са отдадени над 85% от площите, а до края на годината заетостта ще достигне 100%, уточни мениджърът на мола Симона Първанова. Според нея това е още едно доказателство, че градът има нужда от този проект. Самите GTC също имат големи очаквания за инвестицията си в Бургас. Според Шалом Мор молът има всички шансове за успех – силна концепция, добра локация (в търговската зона около магазините на Kaufland, Praktiker, Aiko, Mobbo...), както и присъствието на повечето големи брандове в България като наематели. В допълнение мениджърът очаква годината да е по-добра за оборотите на търговците спрямо миналата, следователно – и за наемите в мола. И категорично смята, че Galleria Burgas ще генерира достатъчно приходи, за да обслужва редовно кредита си – проблем, с който в кризата се сблъскват много търговски центрове. И който не подмина и проектите на GTC. Компанията все пак успя да разсрочи задълженията на два от търговските си центрове – работещият от края на 2010 г. Galleria Stara Zagora и завършеният, но изчакващ с отварянето си заради пренаситения пазар във Варна Galleria Varna.Според Шалом Мор тези затруднения са временни, а проектите на GTC са устойчиви и ще бъдат печеливши в бъдеще. "Кога точно ще е това, зависи от общото възстановяване на икономиката. Определено очакваме тази година да е по-добра от 2011 г. и към 2014 г. потреблението да се върне към по-нормални нива", коментира той.
Но трима са много
С два работещи мола пазарът в Бургас изглежда балансиран. Не така обаче стоят нещата с появата на трети играч - българско-британската компания ZBS, инвеститор в проекта Strand. Това ще е първият мол от открит тип и ще предложи 30 000 кв.м под наем. Според анализаторите така вече Бургас убедително ще се нареди в челните редици по наситеност с търговски площи. По изчисления на консултантската компания GVA Soller Sollutions, ако планираните три проекта заработят, на 1000 бургазлии ще се падат по 460 кв.м площи в молове (сега са 130 кв.м). Така градът ще надмине лидера Варна, където при пет работещи мола на 1000 души се падат 361 кв.м. "Ако питате дали пазарът в Бургас върви към пренасищане, отговорът е: зависи от доходите", коментира управителят на GVA Soller Sollutions Добромир Ганев. Според него обаче, ако се съди по опита на Варна, вероятността търговците и моловете в Бургас да имат трудности в близките години, е много голяма. Но, от друга страна, сега е моментът големите наематели да заемат дългосрочни позиции в града. Участниците на пазара обаче се разминават в прогнозите си. Според изпълнителния директор на Carrefour за България Кристиян Шарита Бургас се развива динамично и в близките години ще има място и за три проекта. В два от тях френската верига вече зае позиции (виж карето).Строителството на Strand e в ход и се очаква той да отвори в края на тази година или през пролетта на 2013 г. Всичко обаче ще зависи от уменията на инвеститора ZBS да напълни концепцията със съдържание. Според един от съдружниците в компанията, Мариела Остенд, над 70% от площите вече са договорени с наематели и проектът върви по график. Що се отнася до пазара, тя е категорична, че място за Strand ще има. "Ние не сме типичен мол, а лайфстайл център и имаме своята ниша. Да му мислят тези с еднаквите концепции", отсече тя.
С всички средства
При цялата увереност на инвеститорите пазарът в Бургас, изглежда, все пак трудно ще понесе нарастващата конкуренция между моловете. Доказват го и искрите, които прехвърчат между конкурентните проекти.Така или иначе напрежението в Бургас остава и ще продължи да нараства успоредно с ръста на търговските площи. Уникално висок дори за регион като Южното Черноморие, където туристите буквално удвояват населението през летния сезон. През останалото време обаче двойно или тройно повече търговци ще се борят за едни и същи клиенти.
5 коментара
много мол + много офис + много некачествени жилища = много голям проблем на RE пазара = много дълъг период на депресия за всички участници в сегмента
излизането от дупката:
инвестиции в образование и инфраструктура -> по-висока производителност на труда -> по-високи заплати в домакинствата -> по-големи обороти в магазини и фирми -> по-високи наеми -> възстановяване на пазара
....3 години от началото на кризата, а май още не сме и започнали процеса
Всички ще изплуват, все пак са морски град — има спасители. Ей Ви пример от Варна: Мола, който почна да потъва, го "спаси" общината (купиха го, да си настанят чиновниците).
Бургас имаше крещяща нужда от нов и голям мол ...
Както и от нормално кино ...
Миналото лято като глупци в един дъждовен ден решихме да заведем децата на кино във въпросната Плаза - около нея имаше шокиращо задръстване от което се измъкнахме след много усилия - само за да разберем, че в този единствен мол в града няма кино и изобщо в града има едно единствено кино - като тези от едно време ... Понечихме да оставим деца в детски кът - той се оказа едно кьоше - за което въпреки това имаше опашка... после да пием капучино в Старбакс - той бе мръсен, разхвърлян и с една депресираща опашка от заблудени туристи - нямаше къде да се седне ...
Понеже бе лято и други бяха решили да се отбият там заради дъжда - мола бе претъпкан с туристи, които нямаше какво да правят и да консумират - навсякъде имаше грозни опашки - очевидно бе, че търсенето надхвърля капацитета поне с минимум 300% ... Сотри ни се супер малък - направен малко с манталитет да се отбие номера - и се замислихме - как заради неразбории между играчи и връзкари - страда колективното гражданство ...
Този нов проект ще има успех 100% - има нужда от него - това е нещо положително - ок - Това лято преди или след море - ще се отбия ...
http://www.facebook.com/BulgariaMall
[quote#3:"andiamo"]мола бе претъпкан с туристи, които нямаше какво да правят и да консумират [/quote]
Туристите си знаят .. ама да ви кажа- баш до мола има няколко нелоши заведения .. пък ако не ви се ходи на заведение - идете в муезй бе ..
Ама стойте и се тъпчете по опашките - че как .. къде да отидеш, освен в мол, ако имаш свободно време ...
То такива туристи, които се крият от дъжда, колко ли ще е оборотът на магазините??!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.