Mercator предприема спешни антикризисни мерки

Словенската верига магазини излезе на загуба за първите шест месеца на годината

През първото полугодие Mercator е инвестирала 209 хил. евро в България, където работи под марката Roda
През първото полугодие Mercator е инвестирала 209 хил. евро в България, където работи под марката Roda
През първото полугодие Mercator е инвестирала 209 хил. евро в България, където работи под марката Roda    ©  ЦВЕТЕЛИНА АНГЕЛОВА
През първото полугодие Mercator е инвестирала 209 хил. евро в България, където работи под марката Roda    ©  ЦВЕТЕЛИНА АНГЕЛОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Най-голямата словенска верига за бързооборотни стоки Mercator предприема спешни мерки заради рязкото влошаване на резултатите си за полугодието. Към края на юни групата отчете 16.5 млн. евро загуба в сравнение с 18.5 млн. евро печалба за същия период на 2011 г. Основната причина за слабите резултати е тежката икономическа ситуация в Европа и проблемите в самата Словения. В България веригата работи под марката Roda.

Мерки

Ръководството на компанията е изготвило три групи мерки, с които да ограничи ефекта от икономическата криза в Европа и да рационализира бизнеса, се посочва в съобщение до Люблянската фондова борса. "Не можем да пренебрегваме това. Нашата задача е да подобрим състоянието на компанията", каза новият главен изпълнителен директор Тони Балазич пред агенция STA, цитиран от Reuters.

Първата стъпка е да се свият разходите, с което може да се спестят 8 млн. евро. До момента компанията вече е успяла да редуцира разходите си с 2.5 млн. евро. Предвижда се и продажба на излишни и нерентабилни активи, както и на недвижими имоти, които впоследствие да бъдат взети под наем. Приходите от последната мярка се очаква да бъдат от порядъка на 300 млн. евро. Според отчета за първото полугодие дружеството е продало активи за малко над 1 млн. евро.

Несигурност

Заради икономическата несигурност в Европа като цяло потреблението е спаднало, което се е отразило на резултатите на Mercator. В отчета се посочва още, че групата е понесла загуби от неблагоприятни промени в обменните курсове. Сериозни проблеми създава и фактът, че достъпът до финансиране става все по-труден, а заемните разходи се покачват. Поскъпването на енергоносителите също оказва негативен ефект.

В същото време рецесията в Словения се задълбочава, като очакванията са тази година икономиката да се свие с 1.4%. В началото на август кредитният рейтинг на страната беше понижен с цели три степени.

Приходите на групата за шестмесечието са останали почти без промяна в сравнение с година по-рано и са в размер на 1.4 млрд. евро. Това обаче се дължи главно на продажбите на международните пазари, където продажбите са се покачили с 4.9%, докато в Словения е отчетен спад от 1.6%.

Смяна

Балазич пое поста главен изпълнителен директор преди три месеца. През март ръководството на компанията подаде оставка заради несъгласие с акционерите, които искаха да продадат Mercator на хърватския й конкурент Agrokor. Впоследствие сделката беше отложена, но според местните медии плановете може да бъдат подновени, тъй като собствениците имат нужда от пари. Сред тях са няколко местни банки и инвестиционни компании, включително Nova Ljubljanska Banka, и най-големият производител на бира в страната Pivovarna Lasko.