🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Трейс груп" ще строи път в Сърбия

В консорциум с руски партньор компанията спечели търг за 34 млн. евро

   ©  Красимир Юскеселиев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

След двегодишно участие в търгове най-голямата българска пътностроителна компания - "Трейс груп холд", спечели първата си поръчка на сръбския пазар. Дружеството е пред подписване на договор за изграждане на част от международен път Е75 в отсечката Грделица (Горне поле) – Царичина долина. Тя е с обща дължина 12.3 км, разделена на два лота. В съобщение до фондовата борса е посочено, че спечелената поръчка е за единия от тях – между тунел Предеяне и Царичина долина, с дължина 5 км. Договорът ще бъде подписан между сръбската държавна компания Koridori Srbije и обединение JV Trace Mostovik с водещ партньор "Трейс груп холд". Другият участник в него е руската компания "Научно-производствено обединение (НПО) "Мостовик", която напоследък активно участва в тръжни процедури на Балканите.

Отсечка за милиони

Пътят, който двете компании ще изграждат, е разположен в югоизточната част на Сърбия, между Ниш и македонската граница. Част е от южното разклонение на т.нар. Коридор 10 — най-големия инфраструктурен проект в Сърбия през последните години. Той е от стратегическо значение за Западните Балкани, тъй като свързва Централна и Западна Европа с гръцките пристанища на Бяло море. Двете му разклонения са съответно към границите на Сърбия с Македония и с България.

Индикативната стойност на отсечката между тунела Предеяне и Царичина долина бе сравнително висока — 38 млн. евро. Проектът се финансира със средства от Европейската инвестиционна банка и бюджета на Сърбия.

Българско-руското обединение е спечелило поръчката с оферта за малко над 34 млн. евро, над 6 млн. евро на километър. Причина за високата цена е тежкият планински терен, през който минава пътят. Отсечката включва строителство на осем моста, два надлеза, пътен възел и тунел. Срокът за изпълнение е две години. Според сръбската дирекция на пътищата южната част действително е най-сложната за изграждане от Коридор 10.

Първа, но може би не последна

Западните Балкани са отдавнашна амбиция на "Трейс". Пробивът на холдинга в тази посока е част от стратегията му за растеж зад граница като противодействие на кризата и ограничения брой поръчки за инфраструктурно строителство на българския пазар.

Отделно от това през 2012 г. "Трейс" отчете загуби заради ниските цени, на които спечели и изпълни лот 2 от магистрала "Тракия" (Стара Загора - Нова Загора). След приключването на отсечката към полугодието компанията излезе на консолидирана загуба от 3.7 млн. лв., която към края на септември успя да намали до малко над 2 млн. лв. Плановете са този резултат постепенно да бъде компенсиран с приходите от други обекти в България и зад граница.

Според директора по международна дейност в "Трейс" Николай Вълев освен в Сърбия групата участва в търгове за пътища и жп линии и в Македония. Тя проучва и строителния пазар в Косово, където вече има изграден обект, а също в Босна и Херцеговина, Черна гора и Албания. В Македония води преговори с местни общини за строеж на пътища в труднодостъпни райони по холандска технология. Подготвя оферти и за предстоящи търгове за пречиствателни станции.

Освен на Балканите усилията на "Трейс" са към пробив и на други външни пазари — Русия, Близкият изток и Северна Африка. За момента обаче групата няма спечелена поръчка там. Сърбия е добър шанс за пробив не само за нея, но и за други големи български компании, тъй като е близка географски и езиково. А се очертава и като поле на големи инвестиции в инфраструктура за години (виж карето). От известно време опити за пробив там прави и "Главболгарстрой", но за строителството на друга отсечка от Коридор 10 - между Царичина долина и тунела "Манайле". Компанията е сред 11-те кандидата, допуснати до отваряне на ценови оферти, като в момента се очаква този етап от процедурата.

От Коридор 10 към Коридор 11

Паневропейският Коридор 10 е най-големият инфраструктурен обект в Сърбия към момента. Започва от австрийския град Залцбург и стига до гръцкото пристанище Солун, като цялата му дължина включва 2528 км жп трасе и 2300 км магистрален път. В сръбската част строителството му се оценява на над 1 млрд. евро, финансирано със заеми от ЕБВР, Световната банка, Европейската инвестиционна банка и националния бюджет. Успоредно с него Сърбия има амбиции и за завършване на Коридор 11, най-пряката връзка към Черна гора и Адриатика. Стратегията за изграждането му включва привличане на чужди инвестиции по линия на публично-частно партньорство, и концесии. В края на декември сръбското правителство подписа предварителен договор с китайската група Shandong за строителството на 50 км от Коридор 11 в два лота - между Обреновац и Уб и от Лясковац до Луг. Отсечките ще бъдат финансирани с нисколихвен заем от 333 млн. долара от Китай, като 51% от строителните работи ще бъдат поети от китайската страна, а 49% - от сръбската. Около 70% от ангажираните в строителството обаче ще са сръбски работници.

 
24 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ajsaider avatar :-|
    ajsaider
    • - 11
    • + 5

    И пречиствателни станции строят сърбите ..и мостове ...

    http://mapa.euinfo.rs/files/vrbas-kula-en.pdf

    Нередност?
  • 2
    d.petkov avatar :-P
    d.petkov
    • + 44

    Ми, браво! Повече такива поръчки да печелят нашите строители!

    Нередност?
  • 3
    jugozombi avatar :-?

    "Капитал" преписва едни и същи неточности от статия в статия:

    "Ресурс се осигурява основно от предприсъединителните програми на ЕС и заеми от Световната банка, Европейската банка за възстановяване и развитие и Европейската инвестиционна банка."

    Предприсъединителните програми на ЕС досега са финансирали най-вече реформи за подобряване на работата на институциите. Основният небюджетен ресурс за строителството на транспортна инфраструктура са външните заеми, включително от Азербайджан, Русия и Китай.

    Нередност?
  • 4
    jugozombi avatar :-?

    П. п. Опис на финансираните проекти:

    http://mapa.euinfo.rs/

    Не откривам изграждане на нови автомагистрали сред тях.

    Нередност?
  • 5
    k_ avatar :-|
    k_
    • - 10
    • + 2

    Добра новина, но да внимават с руснаците, които са водещи в проекта да не ги изпързалят.
    Те когато работят с българи много-много не ни взимат на сеириозно.

    Нередност?
  • 6
    bally avatar :-|
    bally
    • - 23
    • + 8

    Милиарди от бюджета и ЕС се наляха основно в Трейс и Главболгарстрой, които не са нищо повече от посредници, наемащи други фирми да вършат работата срещу жълти стотинки

    Нередност?
  • 7
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#6] от "baly":

    И двете компании имат собствени мениджмънт, инженерни кадри, техника и логистични бази, т. е. не са единствено посредници.

    Нередност?
  • 8
    ajsaider avatar :-?
    ajsaider
    • - 2
    • + 5

    Радвам се, на единодушно негативното мнение сред всички - изразено с минуси по моя коментар - що пък строят сърбите!?
    а пък-Европейската комисия- пари им дава .. от нашите, от отгладуваните ..
    http://www.europa.rs/

    http://www.misp-serbia.rs/?page_id=44
    От друга страна- например в Порр, заради европейските пари, успяха и български инженерчета да поряботят на нелоши заплати ...
    Та да има работа - това е хубавото ...

    Нередност?
  • 9
    vesperado avatar :-|
    vesperado
    • - 2
    • + 10

    До коментар [#6] от "baly":

    Наемат други фирми да вършат хамалската работа, докато те извършват инженеринга. Нормално е фирмата която извършва интелектуалния труд да прибира печалбата

    Нередност?
  • 10
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#8] от "ajsaider":

    Към момента България е получила повече средства от ЕС, отколкото е дала, следователно никакви български пари не са били влагани в Сърбия като дял от предприсъединителните програми. Прочее, в статията става дума за строеж на нови магистрали, а точно за тях финансирането не идва от тези фондове. Вие употребявате некоректност в текста на "Капитал", като насочвате дискусията към въпрос, нямащ връзка с темата на статията.

    Нередност?
Нов коментар