Музикалната индустрия с ръст на продажбите за първи път от 1999 г.

Увеличението от 0.3% може да е минимално, но дава индикации за евентуалното адаптиране на бранша към дигиталното разпространение

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Звукозаписните компании отчитат ръст на продажбите за първи път от 1999 г. През изминалата година те достигат 16.5 млрд. долара и се увеличават с 0.3% спрямо предходната 2011 г., показват данните на Международната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI). Организацията представлява 1400 звукозаписни компании по целия свят. Ръстът може да е минимален, но дава индикации, че може би музикалната индустрия най-накрая успява да се адаптира към дигиталните методи за разпространение на съдържание онлайн.

Лъч надежда

"Ясно се показва, че през 2012 г. световната звукозаписна индустрия поема по пътя на възстановяването", заяви Франсис Мур, председател на базираната в Лондон организаия IFPI, цитиран от New York Times. Той допълва: "Компаниите показаха, че индустрията се е адаптирала в ерата на интернет, научила се е как да удволетворява нуждите на потребителите и да монетизира дигиталния пазар".

Според IFPI увеличението на приходите от онлайн магазини за музика, като iTunes на Apple, и други източници на приходи от интернет най-накрая са успели да компенсират спада на традиционните продажби на дискове.

Дигиталните продажби отчитат ръст от 9% през 2012 г. и вече съставляват 34 на сто от общите постъпления на звукозаписната индустрия. През изминалата година са свалени 4.3 млрд. песни и албуми.

Слушане онлайн

От друга страна, все по-ясно се показва тенденцията на услугите за онлайн стриймване на музика. Услуги като Spotify и Rhapsody отчитат ръст на потребителската си база от 44% или общо до 20 млн. души по света. Тези компании предлагат безплатно слушане на музика в интернет, като на определен интервал от време се пуска реклама. Има опция и за платен абонамент, в който рекламите се премахват срещу определена месечна такса.

От години музикалната индустрия наблюдава постоянно свиване на приходите, като компаниите от бранша не съумяваха да предложат успешни дигитални бизнес модели, които да се конкурират с онлайн пиратството.

"В началото на интернет революцията беше нормално да се каже, че глобалната мрежа убиваше музикалната индустрия", заяви Едгар Бергер, изпълнителен директор в международното звено на Sony Music Entertainment. "В момента може да се твърди, че именно онлайн пространството я спасява".

Вечният проблем - пиратството

Състоянието на звукозаписната индустрия изглежда стабилно за момента, въпреки че е неравномерно разпределен по света. От 20-те най-големи музикални пазара само осем отчитат ръст през изминалата година, но в някои страни като Русия и Китай легалното разпространение на съдържание онлайн е засенчено от силното пиратство. Именно с безплатното разпространение на музика са свързани опасенията на IFPI относно адаптирането на звукозаписните компании в света на интернет.

"Нашите пазари, продължават да бъдат подкопавани от нелегалното и безплатно разпространение на съдържание онлайн", заяви Мур.

Той призова за приемането на по-строги мерки към интернет пиратството от страна на правителствата по света. Според него те трябва да изискват по-голямо сътрудничество с рекламодателите, интернет търсачките и доставчиците, както и с други посредници на съдържание.

IFPI публикува данните в деня, в който в САЩ влезе правилото за "шестте удара" (грешки), при които интернет провайдърите ще следят своите потребители дали свалят пиратско съдържание. При провинение на някой техен клиент доставчиците ще могат да забавят скоростта или го препратят към специални "образователни страници" за авторското право и споделянето на съдържание в глобалната мрежа.