Продажбите на музика в България спадат с 13% през 2012 г.

В световен мащаб индустрията отчита растеж за пръв път от 1999 г.

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Музикалният пазар в България отчита понижение от 13.2% през 2012 г. спрямо предходната година. Приходите намаляват във всички сегменти и това е в разрез с общата световна тенденция за възстановяване на музикалната индустрия, обявиха от Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП).

Данните, предоставени от асоциацията, показват, че пазарът не следва тенденциите по света за растеж и значимост на дигиталните продажби. В България те формират едва 16% от общите приходи, докато по този показател в световната индустрия те съставляват 35%.

Другата специфика на местния пазар е сериозният дял на приходите от колективно управление на права – 39% спрямо 6% в световен пащаб, което прави ролята на съответните дружества още по-отговорна, коментират от БАМП.

Глобален оптимизъм

Международната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI) публикува на 8 април своя доклад за състоянието на пазара през миналата година. Приходите от продажби на музикални записи в световен мащаб са се увеличили с 0.2% през 2012 г. Това е първата година, в която индустрията отчита ръст на продажбите от 1999 г. насам. Увеличение на постъпленията има във всички сегменти с изключение на физическите продажби. През февруари IFPI пусна предварителни данни, в които се показваше малко по-голям ръст на продажбите от 0.3%, като целият пазар възлиза на 16.5 млрд. долара.

Основна заслуга за възстановяването имат развиващите се пазари. Индия например отчита ръст от 42% от 2008 г. досега, друго силно увеличение има например в Бразилия, където продажбите са нагоре с 24%. Затова през миналата година най-бързоразвиващият се регион е Латинска Америка, се посочва в доклада. Въпреки това САЩ остава най-големият пазар в света. От развитите държави Швеция излиза на 12-о място заради силните дигитални продажби, съобщават от IFPI.

Бавната "цифровизация"

Във финалния доклад се посочва, че разпространението на дигитални копия вече заема една трета от общите приходи, или 35%. Легалният даунлоуд формира най-голям дял продажби при този вид дистрибуция, като този канал отчита увеличение от 11% през 2012 г.

Друга тенденция е бързият растеж на музикалните абонаментни и стрийминг услуги. Те формират 20% от дигиталния пазар през миналата година, докато през 2011 г. те са съставлявали 14%. Подобен тип разпространение е особено популярно в Европа, където заема една трета от онлайн приходите.

Въпреки предлагането на отделни песни онлайн, албумите продължават да са най-предпочитаният формат, като формират 56% от стойността на продажбите на музикални записи. Даунлоудът на дигитални албуми показва по-бърз растеж от даунлоуда на сингли, съобщават от IFPI, без обаче да посочат конкретни данни. Те отчитат и силно потребление при стрийминг услугите. Повечето от най-продаваните албуми през годината са генерирали сериозен стрийминг на всички песни, включени в албума.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    z_zafirov avatar :-|
    The_Curious
    • - 1
    • + 10

    Ми да ни станат на средно световно ниво доходите и ще си купуване нузика... На това ниво сега, по-добре по радио или през ютуб да слушаме музика.

    Нередност?
  • 2
    epoc avatar :-|
    epoc
    • + 11

    Кажете ми една българска музика, която да си заслужава.

    Кажете ми нещо ново, небългарско, което да поискам да си купя и да слушам, а не да се задоволявам с това по радиото.

    Не мисля, че в момента има каквото и да е ново, което да си заслужава да се купи, а принципно новите неща движат пазара.

    Да не говорим, че има YouTube, което изкривява пазара, защото е свободно за потребителя, а плащанията на авторските права заобикалят българския пазар. Да не говорим, че има онлайн радиостанции, както и ефирни радиа. Единствените 2 CD-та за миналата (14 лева) година купих от една бензиностанция, за да има какво да слушаме из път в колата, но пък дадох 260 лева за билети за концерт на JLo (и това не ми беше единствения концерт за годината). След концерта си пуснахме за доглеждане отново YouTube през телевизора.

    Еми как да им излязат сметките на продавачите?

    Нередност?
  • 3
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking
    • - 1
    • + 1

    Това не е вярно. Аз не знам как се проследяват покупките у нас от руски, и китаиски саитове?

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 4
    clutch avatar :-P
    clutch
    • + 11

    "...Другата специфика на местния пазар е сериозният дял на приходите от колективно управление на права – 39% спрямо 6% в световен пащаб, което прави ролята на съответните дружества още по-отговорна, коментират от БАМП..."
    Де Е и цървулите им ненаядени.
    А защо не кажат колко от тези 39% процента НАИСТИНА се изплащат на авторите/изпълнителите?
    Пълни бандюги са родните ни "продуценти" и техните организацийки.
    Пример-има маса хора със средства и обичащи музиката, финансират албуми на ъндърграунд бг-банди и си ги продават по света, та пушек се вдига.
    Един подобен диск е стигнал по неведоми пътища в ръцете на едната ни "авторскоправна" организация. И въпросните малоумници са изпратили мейл в който най-нагло твърдят, че групата и лицата, изброени на диска като съфинансирали проекта хора, им дължат некви проценти!!!!!
    Ами получиха...........поздравлени към роднините си на 42 езика :) и вече 2 години не са писали ..."настоятелно молим оторизираните от Вас лица да се явят на .... за сключване на договорни отношения, регулиращи дължимите от Вас отчисления за авторски права.."
    Пълни кретени и тунеядци.

    Нередност?
  • 5
    hrisi avatar :-P
    Хриси
    • + 4

    Това, че в България имало музикален пазар, за мен е новост.
    Аз лично не се сещам за нещо българско, което бих си купила. А, пардон, сещам се - самиздат на групи, които не ги пускат по радиото, които си продават дисковете по концертите.
    Иначе - пазарувам си дискове онлайн и от дъжд на вятър от местен дистрибутор, който внася директно от Германия.

    Нередност?
  • 6
    mira_x avatar :-|
    Mirena Hristova

    Доходите, доходите, да-важни са, но когато харесваш нещо, все ще намериш пари за него. Освен това, забелязвам, че хората имат пари за нови смартфони и таблети, а за един албум или сингъл на любимият си изпълнител, нямат. Всички искат концерти на знаменитости тук, ама ако може да не дават нищо. Тези пари са инвестиция в твоя любим изпълнител. Аз за България, не се сещам, кога за последно някой (не чалга) изпълнител е издал албум, само виждам как се съгласяват на всичко само и само за да спечелят парички за един видео клип.
    Интересно ми е, какви са продажбите на световно известните музиканти в БГ и отчитат ли се продажбите на дискове и онлайн музика за България в тяхните официални сайтове и сайтове, като Амазон?

    Нередност?
Нов коментар