🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Гигантът идва

"Газпром" откри първата си бензиностанция в България. До края на годината ще има над 40 обекта

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Имаме новина по пътя София - Гърция, но не за готова магистрала, а за първия дебют на амбициозния план на "Газпром" за верига бензиностанции в страната. Адресът на първия обект с марката Gazprom е четири километра след изхода на Благоеврад в посока Кулата на международния път Е79. Така на дългоочакваното навлизане на руския гигант на пазара на горива в България вече е даден официален старт, като по всичко личи, че компанията има сериозни планове за бъдещето си на местна почва - като за начало 40 обекта през тази година. А по-нататък лидерско място. Каквото от години има при природния газ.

Навлизането на българския пазар става през дъщерното дружество на "Газпром нефт" - сръбската "Нафтена индустрия Сърбия" (NIS). Българското дружство е "НИС Петрол".

За настоящата 2013 г. плановете са приходите на българското поделение да достигнат около 400 млн. лв. от продажби на едро и дребно. Компанията планира да продаде на дребно гориво за 129 млн. лв. За пазара на едро плановете са още по-големи - 278 млн. лв. Или това би я наредило в списъка с 15-те най-големи компании на пазара на горива в България. И това е само като за начало.

Компанията вече разполага и с голям акцизен склад за горива в Костинброд и със собствени бензиностанции и терени за бъдещи такива на сметката си. Към края на 2015 г. веригата трябва да разполага с 80 обекта в страната. Или това ще я направи конкурент на по-малките от големите вериги като "Еко България" и "Ромпетрол България", пред нея като брой обекти ще са "Лукойл", "Петрол", ОМВ и "Шел". При един относително константен пазар като обеми въпросът е за сметка на кого ще се развива "Газпром".

Регион в настояще време

Навлизането в България беше очаквано като част от плановете на "Газпром нефт" за навлизане в региона. Преди година и половина те придобиха първите си обекти, но дебютът се забави поради ремонта на сръбската рафинерия в Панчево, собственост на NIS. При закупуването на сръбската държавна NIS "Газпром нефт" си постави за цел да модернизира съоръжението, така че то да произвежда повече горива с по-ниско съдържание на сяра, които отговарят на европейските Евро 5 стандарти.

Сега България е третата страна на Балканите, където компанията отваря бензиностанции под търговската марка Gazoprom, след пускането в експлоатация на обекти в Сърбия и Румъния.

"В края на 2015 г. веригата бензиностанции Gazprom ще разполага с над 250 обекта в региона на Балканите, като 80 от тях ще бъдат на територията на България", се казва в прессъобшението, отбелязващо първия отворен обект на местна почва. "Планираме да продължим да разширяваме нашето присъствие в Сърбия, Румъния и България. Уверен съм, че веригата бензиностанции Gazprom бързо ще спечели популярност на Балканите, заемайки лидерска позиция на пазара", заяви заместник изпълнителният директор на "Газпром нефт" Анатолий Чернер.

"Обектите ще разполагат с магазин, ресторант и кафе зона. Клиентите ще имат възможността да се възползват и от допълнителни услуги като безплатен безжичен интернет. Бензиностанциите са разположени по протежение на национални и международни пътища и в големите градове", се казва още в съобщението.

Планове за верига

Сформирането на новата верига в България започна от есента на 2011 г. През 2012 г. дружеството е получило 22 заема от компанията майка. 17 от тях за покупка на бензиностанции и данъчен акцизен склад и 5 за оперативни цели. Към края на миналата година заемите от компанията майка са общо 119.8 млн. лв.

Българското дружество успя да купи и да наеме редица бензиностанции, някои от които работеха преди това на принципа на франчайз с други вериги на пазара. Пример за това е сделката с малката пловдивска верига "Емко-М", която работеше с "Шел България". От отчета за дейността на "НИС Петрол" за 2012 г. става ясно, че броят на закупените през годината бензиностанции е 11, наетите са 12, като договорите за тях са за по 10 години. Компанията купува и терени за строителство на нови обекти. Пак от доклада за дейността става ясно, че броят им за миналата година е 8. С това обектите към края на 2012 г. са били общо 25 плюс още 12 под наем.

Част от бензиностанциите работеха и през тази и миналата година, но без да са брандирани, така че компанията успява да реализира и приходи за 2012 г. "НИС Петрол" е успяла да продаде 3.8 хил. тона горива през 14 обекта. Общите приходи на компанията са 10.8 млн. лв. В компанията през изминалата година вече работят 198 служители (33-ма от тях работят в администрацията на компанията), като бройката им трябва да се увеличава предвид плановете за развитие.

За 2013 г. компанията планира да продължи с инвестициите в страната, макар и очакванията да са леко занижени към днешна дата. Според отчета за 2012 г. предвижданията са до края на годината "НИС Петрол" да разполага с 52 бензиностанции, като предвидените инвестиции за 2013 в обекти за търговия на дребно трябва да са близо 53 млн. лв. Продадените обеми през веригата пък трябва да са 57 хил. тона. Към днешна дата плановете изглеждат така. Освен вече откритата бензиностанция край Благоевград "компанията е в процес на изграждане на още 9. Във втората фаза от програмата за развитие са планирани още 10 обекта. До края на годината щe има общо над 40 бензиностанции в България".

Едри идеи

Не по-малко интересно обаче е развитието на дружеството на пазара на едро, който винаги се е радвал на голямо недоверие поради господстващата роля на "Лукойл България". От отчета става ясно, че "НИС Петрол" има планове също да се включи в този сегмент, като за 2013 г. планира да продаде 125 хил. тона гориво на едро. Тези амбиции може да се предположат и от покупките на компанията, както и от рафинерията в Сърбия. Миналата година тя закупи част от данъчния склад на "Газтрейд" в Костинброд, след като българската фирма реши да се концентрира повече върху търговията с пропан-бутан. Цената на сделката не е известна, но според запознати тя е около 20 млн. евро. 

"Газтрейд" си запази половината от базата, предназначена за пропан-бутан, но продадените обеми не са за подценяване. Обектът в Костинброд е с общ обем от 15.6 хил. кубични метри, като 11 хил. от тях са за дизел и биодизел, 4.5 хил. - за бензин. Дружеството на "Газпром" е закупило и терени с разрешително за строеж за още 80 хил. кубични метри. Междувременно "НИС Петрол" започна да ползва под наем и обеми в базата на "Сакса" в Нови Искър. Наскоро от "БДЖ – Товарни превози" пък обявиха, че имат договор с компанията за превоз на горивата им от Сърбия два пъти седмично.

Влизането на "Газпром" на пазара на автомобилни горива ще го размести. Първият видим ефект ще е, че ще стане по-руски. Нещо, характерно за цялата ни енергийна система.

Сръбски корен

Оперативното управление на веригата на Балканите се осъществява от сръбската NIS, която се занимава с проучване, производство и преработка на нефт и газ, както и с продажба на петролни продукти. Основните акционери са "Газпром нефт" (56.15%) и правителството на Република Сърбия (29.88%). Дружеството разполага с две производствени предприятия в Панчево и Нови Сад с общ капацитет на преработка от 7 млн. тона петрол годишно, както и LPG съоръжение в Елемир. NIS произвежда около 1.7 милиона тона нефтен еквивалент и природен газ годишно. Търговската мрежа на компанията включва над 500 бензиностанции, товарни и складови съоръжения на територията на Балканите. Освен в Сърбия NIS е представена в Босна и Херцеговина, Унгария, България, Румъния, Туркменистан, Ангола, Белгия и Русия.

65 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sql_dude avatar :-|
    PMK
    • - 95
    • + 125

    Никога няма да се освободим от руско робство.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 2
    gmalinov avatar :-P
    gmalinov
    • - 18
    • + 130

    То това хубаво, ама какво се казва за цената на горивата, продавани от компанията? Нищо! Значи ще са около или малко (с 1-2 ст) под тези на конкурентите, а за да навлезеш на нов пазар ще ти трябва нещо повече от това... А може и да бъркам... За качеството си има отделна приказка, а и все си мисля, че играта ще е нагласена с Лукойл - нали са от едната страна на барикадата, т.е. на колонизаторите, нямат да си правят мръсно я...

    Нередност?
  • 3
    nshopov avatar :-P
    Kobra
    • - 37
    • + 143

    Още едно място на което няма да зареждам гориво! (познайте кое е първото) :)

    Нередност?
  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 93
    • + 51

    До коментар [#2] от "geordgeo":

    Защо една две стотинки под цената на конкурентите? Ти още малко и кфиличка ще искаш да тидават с чаша мляко!
    КапитализЪм котенце, казва се продава на ПАЗАРНА ЦЕНА.... нали подскачахме за капитализъм... те ти и капитализъм в мащаб 1 към 1....

    Нередност?
  • 5
    sto67nes avatar :-?
    sto67nes
    • - 54
    • + 81

    До коментар [#1] от "Помак":

    Е под американско ли да бъдем? От тях имаме само потупване по рамото...

    Нередност?
  • 6
    antipa avatar :-?
    D-r D
    • - 36
    • + 107

    И лошо ли е да зареждаш от Газпром? По-лошо ли е от ОМВ, Шел, Лукойл, Петрол, Ромпетрол, Еко....?
    Аз зареждам там, където ми е удобно или където ме свари зорът. Не гледам логото, защото цените са с 1-2 ст. разлика, което не ми е бариера.
    Сериозно погледнато горивата са политика, а не пазар. Това е държавна политика. Новият играч на един кратен пазар търси начини (кифличка, както казва "боби 1945"), за да дръпне клиенти от другите. А че парите отивали в Русия... Като плащате по сметките на ЧЕЗ в Чехия по-ли ви е кеф? Или на Веолия (Софийска вода АД) във Франция?

    Нередност?
  • 7
    teller avatar :-|
    teller
    • - 13
    • + 29

    И аз като Кобра.

    Нередност?
  • 8
    k_ avatar :-|
    k_
    • - 15
    • + 30

    До коментар [#6] от "D-r D":
    Щим отиват в Русия Волен ще е доволен.
    Иначе колкото повече конкуренция, толкова по-добре.
    А оня дето чака евтинджос да вземе и си помисли как да си вдигне заплатата, а не да чака намаления, защото както боби правилно отбелязва при капитализма е така.
    Който не може да изкара повече го дава по-скромно. Ще чака някъде в светлото бъдеще ако дойде някой като Пламен Дедесара може и да му отпусне по един резервоар бендзин да отидат на море веднъж в годината за по бедните.
    Нали за това се борихме и скачахве по площадите.

    Нередност?
  • 9
    Vanko123 avatar :-|
    Vanko
    • - 29
    • + 30

    В България комунистите отново са на власт! Да живей Русия!

    Нередност?
  • 10
    kaizersoze avatar :-P
    kaizersoze
    • - 8
    • + 119

    Дългоочакваното навлизане?....хахахах, не си спомням да съм го чакал чак толкова, ам щом сте рекли.

    Иначе ми е абсолютно все тая - двете коли ръждасват на паркинга а аз си карам колело... :))

    Нередност?
Нов коментар