НКЖИ става хотелиер, за да спаси БДЖ

Министерският съвет даде зелена светлина на железницата да прехвърли имоти, за да погаси част от задълженията си

Изпълнителният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев предпочита оборотните средства пред почивните бази на БДЖ
Изпълнителният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев предпочита оборотните средства пред почивните бази на БДЖ
Изпълнителният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев предпочита оборотните средства пред почивните бази на БДЖ    ©  Мария Съботинова
Изпълнителният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев предпочита оборотните средства пред почивните бази на БДЖ    ©  Мария Съботинова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Министерският съвет одобри предложението "Холдинг БДЖ" да извърши продажба на няколко недвижими имоти чрез пряко договаряне. "Имотите ще бъдат продадени на Национална компания "Железопътна инфраструктура" на цени, не по-ниски от определените от независим оценител", гласи съобщението на правителствената пресслужба. Схемата дълг срещу собственост е част от плана за оздравяване на железницата, подготвян от новото управление, като така държавният превозвач трябва да погаси задълженията си към инфраструктурната компания, които са над 100 млн. лв. Топката обаче остава в инфраструктурната компания. Освен че се разминава с възможността да получи така необходимите й свежи пари, тя ще трябва да навлезе в едно ново поприще, нетипично за дружество, стопанисващо релсов път и жп гари - хотелиерския бизнес.

"Компанията би следвало да търси начин да продаде активите и да ги превърне в оборотни средства", коментира Милчо Ламбрев, изпълнителен директор на НКЖИ. Това ще стане след финансов анализ доколко имотите могат да се издържат или по-скоро са генератор на загуби. Решението обаче е политическо. 

Да спасим БДЖ

Прехвърлянето на имоти се предвижда да стане на три етапа, като в първия попадат такива, които са изцяло собственост на държавния превозвач и не са заложени (част от почивните бази на компанията са обезпечения по кредита й към германската KfW - Паничище, Приморско, Варна). С трансфера им към НКЖИ компанията се надява да намали задълженията си грубо с 15 млн. лв. Пет от тях ще дойдат от прехвърлянето на недвижими имоти като почивната станция в Добринище и лечебно-възстановителния център в Кюстендил и няколко по-малки и по-малко атрактивни. Грубо около 10 млн. лв. пък излиза оценката на съоръженията на БДЖ във фериботния комплекс във Варна (подемно-преходни мостове), които неясно защо са останали в активите на превозвача при разделянето му от инфраструктурата преди години. Оценката на активите обаче все още продължава.

От БДЖ уточниха, че решението на Министерския съвет е формално. То не означава, че прехвърлянето ще се състои, тъй като преди това е необходимо да се получи съгласие от кредиторите на компанията. Проблем може да възникне, ако някой от тях прецени, че така се намаляват активите на дружеството по непазарни механизми.

БДЖ и НКЖИ - хотелиери

От БДЖ коментираха, че финансовите резултати на двете големи почивни станции, които са сред работещите в списъка на компанията, са около нулата. Или компанията няма да загуби приходи от хотелиерска дейност, която така или иначе е нетипична за превозвача. Базите и сега се ползват от служители и на двете компании срещу заплащане, като след прехвърлянето то ще става към НКЖИ. Не толкова ентусиазирани са от инфраструктурната компания. "Върху имотите се дължат данъци, има разходи за персонал. Освен двете по-големи станции в Добринище и Кюстендил има неатрактивни неща, включително и земи. Имотите общо са около десетина. Трябват ни оборотни средства за основната ни дейност", коментира Милчо Ламбрев. Компанията ще трябва да направи анализ на оперативната дейност на всеки от имотите, като не е изключено част от тях да бъдат обявени за продажба.

14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rage_against avatar :-|
    Rage Against
    • + 26

    Да видим кога ще накарат "Нефтозавода" да купи жито :-)

    Тия комунисти май никога не се учат от грешките си, да?

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 2
    dekster avatar :-P
    КЛЮЧАРЪ
    • - 2
    • + 18

    Мдааааааа... Да видим сега на кого "ще се паднат" почивните станции на БДЖ, които естествено са "на нула" или "губещи" и продажбата им ще донесе само добро на целокупното българско народонаселение.

    Защо ли схемата напомня на всеизвестното източване на държавни предприятия...?

    Нередност?
  • 3
    ventsy avatar :-|
    ventsy
    • - 1
    • + 20

    Само не разбрах защо се прави това прехвърляне, а БДЖ не ги продаде директно на някой и с парите да изплати дълга си към НКЖИ?
    Сега НКЖИ какво ще ги прави тея имоти?

    Нередност?
  • 4
    kantonia avatar :-|
    Антон56
    • - 2
    • + 22

    До коментар [#3] от "ventsy":

    Ще ги продаде, всъщност ще ги подари на безценица на правилните хора. Ако се продадат нормално правилните хора ще трябва да се изръсят много. А правилните хора не са научени така. Дали може това да се спре? Може. С оставка.

    Нередност?
  • 5
    kantonia avatar :-|
    Антон56
    • + 3

    Ето отговора защо се разкоства БДЖ или поне един от отговорите:

    http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2013/06/26/2090709_vuzdushni_pari_za_bdj/

    Нередност?
  • 6
    ventsy avatar :-|
    ventsy
    • + 7

    До коментар [#5] от "Антон56":

    За съжаление и това не е отговора. Целта е ясна - да се налеят пари в БДЖ, обаче защо това трябва да става от други държавни компании? Защо активите не се продадат на външни инвеститори, а се прелива от една компания в друга?

    Нередност?
  • 7
    _az_ avatar :-|
    _az_
    • + 14

    Яката схема - БДЖ, за да избегне евентуална реакция на кредиторите ако се пробва да продаде имотите на "нашите" хора, ги продава по "независима оценка" на НКЖИ. НКЖИ обаче, нямайки кредитори да му гледат в ръцете какво прави, оправдавайки се с това, че имотите генерират разходи и никакви печалби, ще е с развързани ръце да ги продаде дори под покупната цена, но вече на "нашите" хора. Пито-платено. Държавата плаща...

    Нередност?
  • 8
    itoikvoo avatar :-|
    itoikvoo
    • - 1
    • + 7

    Поредната схема за източване и опит по стар соц. обичай да се наливат пари във фалирали системи.

    Нередност?
  • 9
    dr_t avatar :-|
    dr_t
    • + 10

    Преливане от пусто в празно...

    Нередност?
  • 10
    gogich avatar :-|
    Гогич
    • + 1

    Схемата е добра, доколкото БДЖ е неспасяемо и при евентуално производство по несъстоятелност НКЖИ ще се реди на опашка с другите кредитори и няма да вземе нищо. Сега поне ще може да продаде тези имотки и да вземе някакви пари.

    Нередност?
Нов коментар