🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Почивни станции на БДЖ излизат за продажба

Държавната жп инфраструктура задълбава все повече на загуба

2.92 души обслужват 1 километър железен път в България
2.92 души обслужват 1 километър железен път в България
2.92 души обслужват 1 километър железен път в България    ©  Мария Съботинова
2.92 души обслужват 1 километър железен път в България    ©  Мария Съботинова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) започна продажбата на бившите почивни бази на БДЖ. На сайта на дружеството, което стопанисва жп линиите и гарите, вече са обявени намеренията му да търси купувачи за възстановителния център в Добринище и за базата "Съботковци" в община Габрово. Те бяха прехвърлени от БДЖ на НКЖИ по схемата "дълг срещу собственост", която беше приложена за погасяване на задълженията на превозвача към инфраструктурната компания. Те пък са натрупани заради неплащане на таксите, които БДЖ трябва да внася за това, че ползва жп линиите. Сумата е около 100 млн. лв.

Първата партида имоти е прехвърлена на НКЖИ през декември 2013 г., като независим консултант ги е оценил на 5.5 млн. лв. Решението на правителството е инфраструктурната компания да продава всичко, което й бъде прехвърлено от БДЖ. По думите на представители на НКЖИ обаче голяма част от имотите не са атрактивни и едва ли за тях ще се намерят купувачи. Тоест в резултат на схемата държавната компания ще се окаже собственик на безполезни имоти.

В момента тече вторият етап на прехвърлянията на активи - този път за около 20 млн. лв. Тази година трябва да се състои и третият, като предварителните сметки са за намаляване на задълженията на БДЖ с още 50 млн. лв.

По релсите надолу

НКЖИ от години има известни финансови трудности заради дофинансирането на проектите по ОП "Транспорт", които управлява. Невъзможността й да покрива своевременно подготовката на някои от тях попадна в полезрението и на Европейската комисия, откъдето настояха за повече финансови гаранции. Компанията е най-големият работодател в страната с около 12 хил. служители, изпреварвайки БДЖ и "Български пощи". Персоналът за 2013 г. леко е намалял, като вече от 3.04 души на 1 км железен път вече се падат по 2.92 души. НКЖИ обаче още е далеч от предписанията наСветовната банка отпреди няколко години този показател да падне до двама души на километър железен път.

Изминалата 2013 г. НКЖИ завършва с очакваната загуба от 20 млн. лв. За 2012 г. цифрата е 9.8 млн. лв. От реалната си дейност -  предоставянето на инфраструктура на жп превозвачите, компанията реализира едва 68.5 млн. лв. (през 2012 г. приходите от клиенти са 85 млн. лв.). Прогнозите за тази година са още по-ниски – 54.5 млн. лв. Причината е, че от началото на 2014 г. инфраструктурните такси бяха намалени. Това обаче не оказа директен ефект и върху превозвачите. На практика те имат същия разход, защото към таксата за релси и комуникация се прибавя и цената за електроенергия, която заплащат на електроразпределителното дружество към НКЖИ. А тя е вдигната от 90 лв. на 158 лв. на мегават/час (колкото е определил енергийният регулатор).

По думите на мениджъри на жп компании обаче таксите за инфраструктура в страната са едни от най-високите в Европа и това е пречка за генерирането на трафик по релсите - единственият устойчив механизъм за развитие на компанията занапред.

В чакалнята на ремонтите

На фона на свиващите се приходи от реалната дейност на компанията за 2013 г. държавата й е предоставила общо 219.8 млн. лв., като от тях 90 млн. лв. са капиталов трансфер (т.е. за инвестиции в мрежата) и 129.8 млн. лв. субсидия. За 2014 г. субсидията е увеличена с 5 млн. лв. и вече е 135 млн., а капиталовият трансфер е с 15 млн. лв. повече - 105 млн. лв. Средствата ще бъдат използвани за ремонти на жп инфраструктурата, която попада извън обхвата на ОП "Транспорт".Пример за проект по капиталовата програма е ремонтът на гарата в Стара Загора, за която са заделени 4.5 млн. лв. Търговете за проектиране и строителство на сградата ще бъдат обявени през април. Други гари в списъка с чакащите ремонт са Нова Загора, Шумен и др.

Колкото до БДЖ, там капиталовият трансфер за 2014 г. е 30 млн. лв. Те ще отидат за финансиране на програма, по която през следващите три години трябва да се купят 15 нови мотриси за общо 100 млн. лв. Търгът за доставчик ще се проведе тази година. 

Началото на едни 19 км

Започна модернизацията на жп отсечката между Пазарджик и Стамболийски. Тя е с дължина 19 км, а модернизацията й ще струва 65.8 млн. лв. Проектът се изпълнява от ДЗЗД "Ай Джи Ей жп инфраструктура", в което влизат испанските Construcciones Arranz Acinas и Gea-21 и "Инжстройинженеринг". Отсечката е част от по-големия проект за модернизация на линията Септември - Пловдив (по трасето София - Пловдив). Строителството на останалите два лота - Септември - Пазарджик и Стамболийски - Пловдив, трябва също да започне скоро, като изпълнителите са избрани. Заедно с изграждането на системите за сигнализация, което се извършва от отделен изпълнител, общата цена на жп участъка Септември - Пловдив ще е около 300 млн. лв. Проектът се финансира по ОП "Транспорт".