🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Китайската COSCO увеличава инвестициите си в пристанище Пирея

Азиатският оператор засилва лидерството си в Средиземноморието

Пирея е едно от най-натоварените туристически пристанища в Европа, а китайските инвестиции ще го направят регионален лидер и при транспортните превози
Пирея е едно от най-натоварените туристически пристанища в Европа, а китайските инвестиции ще го направят регионален лидер и при транспортните превози
Пирея е едно от най-натоварените туристически пристанища в Европа, а китайските инвестиции ще го направят регионален лидер и при транспортните превози    ©  Reuters
Пирея е едно от най-натоварените туристически пристанища в Европа, а китайските инвестиции ще го направят регионален лидер и при транспортните превози    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Китайската компания COSCO Holdings се е договорила с гръцкото правителство да инвестира в разширяване на операциите си в най-голямото пристанище в страната – Пирея, което отваря пътя към приватизацията му, съобщи Reuters. Според условията на сделката, оповестена от гръцките власти, COSCO ще бъде освободена от такси за дейността си, като в замяна се ангажира да разшири капацитета на пристанището.

Сделката вероятно ще ускори плановете за приватизация на 74-процентния държавен дял в пристанището. Това на свой ред ще даде сериозен тласък на програмата за разпродажба на държавни активи, която е част от споразуменията с международните кредитори. Въпреки ангажиментите си по спасителните пакети Атина изостава с програмата по приватизация, за което играе роля и предпазливостта на международните инвеститори, които избягват закупуването на активи в изпадналата в дълбока рецесия държава.

Разширяване на капацитета

"Тази сделка е толкова важна, колкото и първоначалната инвестиция на китайската компания в Гърция", коментира министърът на морската търговия Милитад Варвициотис. COSCO пое управлението на контейнерните операции на пристанището през 2008 г. Новото споразумение предвижда компанията да инвестира 230 млн. евро за разширяване на капацитета за обработка на товари с две трети през следващите седем години до 6.2 млн. единици 20-футов контейнерен еквивалент (TEU).

В замяна COSCO ще спре да плаща фиксираните такси по договорите с пристанището, докато брутният вътрешен продукт на Гърция не достигне предкризисното си ниво от 2008 г. плюс 2% увеличение за всяка година. Според текущите прогнози за икономическия растеж на Гърция тези клаузи освобождават COSCO от плащания поне до 2020 г. и ще спестят на компанията най-малко 250 млн. евро.

Пирея е едно от най-натоварените туристически пристанища в Европа, което обслужва около 20 млн. пътници годишно, като трафикът е основно от и за гръцките острови. Амбицията на властите е чрез разширяването на товарния капацитет пристанището да се превърне във входна врата за китайските стоки в региона. През миналата година пристанището е обработило товари в размер на 625 914  TEU единици, което представлява ръст от 28% спрямо 2011 г., но все още е с 6% под предкризисните нива от 2009 г.

Планове за приватизация

Пристанището в Пирея има пазарна стойност от 421 млн. евро. Правителството се надява да привлече частен инвеститор като оператор независимо дали чрез директна продажба на акции или концесия. Още преди новата сделка COSCO беше разглеждана като основен претендент за тази роля. Това ще засили позицията на китайската компания като лидер в средиземноморския регион, тъй като тя също така притежава част от пристанището в Неапол и египетското Порт Саид. Гръцките планове за приватизация включват и други пристанища, включително второто по големина в Солун.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat
    • + 3

    Източното Средиземноморие - заден двор на Китай? интересно. А относно нашите пристанища - резултатът се вижда. Нито на Черно море, нито на Дунав има движение. Мераците на нЕкои "олигарси" нямат покритие с инвестиционните им възможностти, нито с мениджмента им.

    Нередност?
Нов коментар