САЩ излезе на загуба от 10 млрд. долара от спасяването на General Motors

Оттеглянето на държавата като акционер ще позволи изплащане на дивиденти

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Правителството на САЩ продаде последните си акции в производителя на автомобили General Motors в началото на тази седмица, слагайки край на историческия план за спасяване на една от емблематичните щатски компании. След продажбата около 10 млрд. долара от парите, наляти в от данъкоплатците в компанията през 2009 г., останаха невъзстановени. "Тази важна глава в историята ни вече е затворена", заяви финансовия министър Джак Лу, цитиран от Reuters.

Загуби и ползи

Парите, които бяха използвани за спасяване на автомобилната индустрия по време на финансовата криза, дойдоха от пакета от 700 млрд. долара, приет от Конгреса за закрепване на банковата система. Правителството излезе на загуба и от спасяването на друг детройтски автомобилостроител – Chrysler, макар и с по-скромните 1 млрд. долара.

Спасителната програма помогна на сектора да се върне към рентабилност, а според данните на щатския Център за автомобилни изследвания е спомогнала за запазването на 1.5 млн. работни места и на данъци и осигуровки на стойност 105.3 млрд. долара.

GM е най-големият автомобилен производител в САЩ, но това не му попречи за кратко да изпадне в банкрут през 2009 г. "Винаги ще бъдем благодарни на втория шанс, който ни беше предоставен и правим всичко по силите си, за да се възползваме по най-добрия начин от него", заявява изпълнителният директор на компанията Дан Акерсън. Спасителния пакет за компанията беше на стойност 49.5 млрд. долара.

Отново на печалба

В момента компанията е облагодетелствана от нарастващото търсене на пазара на автомобили в САЩ, който през миналия месец отбелязва най-бързия си ръст от над шест години. GM отчете печалба от 4.3 млрд. долара за първите девет месеца на 2013 г. След излизането на правителството от акционерите компанията ще може да започне да раздава дивиденти за пръв път от първичното си публично предлагане през 2010 г.

General Motors обаче обмисля спиране на производството в Австралия след 2016 г., макар засега да не е взела окончателно решение по въпроса. Макар правителството да е предоставило помощ от 1 млрд. австралийки долара на автомобилната индустрия, все повече компании от сектора се оттеглят от страната. Японската Mitsubishi Motors го направи още през 2008 г., а щатската  Ford Motor ще затвори двата си завода през октомври 2016 г.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    longin avatar :-|
    longin
    • + 4

    Хубаво е да можеш да си позволиш социализъм...
    Ама да не става системно, че тогава системата се обръща дори и срещу тоя дето печата хартиите

    Нередност?
  • 2
    motochristo avatar :-|
    motochristo
    • + 3

    Бих искал съпоставка с Кремиковци, например колко пари е глътнала тази безумна грозотия от 1990 досега и колко е внесло обратно като осигуровки. Капиталци, можете ли да я дадете?

    Нередност?
Нов коментар