🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ще увеличим служителите си в България

Президентът на аутсорсинг компанията TELUS International Europe Ксавие Марсенак пред "Капитал Daily"

Президентът на аутсорсинг компанията TELUS International Europe Ксавие Марсенак
Президентът на аутсорсинг компанията TELUS International Europe Ксавие Марсенак
Президентът на аутсорсинг компанията TELUS International Europe Ксавие Марсенак    ©  Анелия Николова
Президентът на аутсорсинг компанията TELUS International Europe Ксавие Марсенак    ©  Анелия Николова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Компаниите в България с над 2000 служители са едва около 30. Още по-малко са тези, които в последните години увеличават персонала си. Именно такава амбиция има една от най-големите фирми за аутсорсинг услуги в страната - CallPoint New Europe, която планира да увеличи българските си служители от 900 в момента до над 2000 за три години, обяви президентът Ксавие Марсенак. От сряда компанията променя и името си, след като оглави европейските дейности на основния си акционер - канадската TELUS. В момента в компанията работят над 1200 служители в четири офиса в София и Пловдив в България, както и Букурещ и Крайова в Румъния. Стратегията на мениджмънта е да използва опита и името на TELUS, за да привлече нови клиенти в Европа и света.

TELUS влезе като акционер в CallPoint New Europe през есента на 2012 г., като първоначално придоби дела на Европейската банка за възстановяване и развитие от 37.5%, а впоследствие го увеличи до мажоритарно участие. Тогава канадската група избра България и съответно CallPoint New Europe след продължително проучване на региона. Българската компания е основана през 2004 г. от Ксавие Марсенак и Филип Угринов, които бяха изпълнителни директори и съсобственици. Кол-центровете на фирмата работят за фирми от автомобилната, финансовата и телекомуникационната индустрия.

Президентът на TELUS International Europe Ксавие Марсенак разказа за плановете на компанията.

Какво се промени в CallPoint New Europe след сделката с канадската TELUS?

- Вече осемнадесет месеца сме "женени" след навлизането на TELUS като мажоритарен акционер в компанията ни. През този период бяха извършени сложни интеграционни процеси в продажбите и маркетинга, човешките ресурси и т.н. След приключването на тези процеси решихме да се ребрандираме като TELUS. Досега канадската група имаше три географски подразделения - TELUS International Philippines, TELUS Interational Central America и TELUS International USA. Решихме компанията ни да се казва TELUS International Europe. От България ръководим цяла Европа, а не само Източна Европа. Поехме управлението и на малко подразделение във Великобритания.

Първата причина, поради която TELUS реши да инвестира в нас, беше възможността да обслужва от Европа френски говорещите си клиенти в Канада. Досега това се правеше от аутсорсинг фирми в Монреал. Вече това ще става от Букурещ. До края на годината там ще имаме 300 - 400 служители, които ще работят само за Канада. Така че в Румъния ще работят основно с френски говорещи клиенти, а в България - с останалите езици. Клиенти на TELUS са много международни компании, лидери в областта си. За съжаление нямаме право да ги назовем, но става въпрос за големи технологични групи. Преговаряме с тях да ги обслужваме от България. Вече работим с такъв клиент от няколко седмици.

Също така едно от основните неща, които TELUS наложи, е опитът в сферата на корпоративната отговорност. Канадската група получи признанието за най-филантропска компания в света от международната дарителска асоциация. Най-известната кампания е т.нар. Ден на подкрепа (Day of Giving), който се провежда във всяка държава, където TELUS има офис. В рамките на един ден служителите на компанията даряват времето, усилията и труда си в името на обществено полезна кауза. През 2013 г. за пръв път беше проведен Ден на подкрепа и в България. В партньорство с фондация I Can Too успяхме да извършим освежителен ремонта на училището за незрящи деца "Луи Брайл" в София. Над 50% от служителите ни доброволно участваха и помогнаха. В Румъния имахме подобна кампания в дом за сираци.

През тези 18 месеца инвестирахме и в технологии и оборудване, за да отговорим на изискванията на TELUS.

Колко големи са тези инвестиции?

- Около 5 млн. евро. 

Какви са новите клиенти след включването на TELUS като акционер?

- ТELUS има голям опит в телеком индустрията, което разшири портфолиото ни и ни помогна с клиенти от този сектор. Натрупаният пък от нас опит ще ни помогне в работата ни и с бъдещи европейски клиенти, на които ще предлагаме усвоеното от партньорството ни. TELUS ни помага и с разпознаваемост по света. Става въпрос за компания със 7.5 млрд. евро оборот. Брандът им е оценен на 5 млрд. долара. Така че тази разпознаваемост ни отваря врати и ни дава голяма финансова стабилност. Никой вече не ни пита "а кои сте вие". 

Какви са плановете ви за увеличаване на служителите през следващите години?

- Бизнес планът ни предвижда да достигнем 4000 до 5000 служители в България и Румъния до 2017 г. В момента сме 1200 - 900 в България и 300 в Румъния. В България ще открием нов офис в София - в "България мол", с капацитет  600 нови работни места. Само за тази година в страната ще имаме 500 нови служители, като това число включва напускащи и новооткрити работни места.

В Румъния ще отворим нов офис през 2015 г. с капацитет 1000 души.

От тези 4000 - 5000 работни места след три години колко ще са в Румъния и колко - в България?

- Горе долу 50 на 50. В момента в България имаме повече служители, но постепенно ще се изравнят, тъй като растежът в Румъния ще е относително по-бърз.

Това ще се дължи на изискванията на френски говорещите клиенти или заради условията в двете страни?

- Основно заради френски говорещите клиенти, тъй като е нужен голям брой хора. Просто в Румъния е по-лесно да намерим служители с френски език. Що се отнася до разликите в условията между България и Румъния, не можем да кажем, че са големи. Просто в едната страна е по-лесно да намерим хора с определени умения, а в другата - с други.

Ще развиваме и все повече услуги за IT индустрията. TELUS има много силно присъствие в тази сфера в други части на света и искаме да използваме опита им в Европа. Което означава, че тук и в Румъния освен традиционните кол-центрове ще развиваме и услуги, свързани с умения в сферата на информационните технологии. Все още не можем да кажем точния брой на служителите, които ще наемем в този сектор, но става въпрос за екип от около 200 - 300 души през 2017 г.

Тези услуги с много по-голяма добавена стойност ли са за вас?

- О, да. Ще предлагаме тези услуги на много по-висока цена от традиционните и съответно служителите ни ще получават далеч по-високи възнаграждения. Става въпрос за IT специалисти.

Смятате ли, че българският трудов пазар може да понесе нарасналото търсене в сектора с навлизането на все повече компании?

- Да, иначе нямаше да сме тук. Оглеждахме и други места, но смятаме, че поне през следващите няколко години няма да имаме проблем. Проучванията на Българската аутсорсинг асоциация, на която сме член, показаха, че само в София броят на заетите в индустрията може да достигне 50 - 60 хил. души от 15 хил. в момента. Много хора навлизат на трудовия пазар след завършване на образованието си, а някои се завръщат в България. Създават се добре заплатени места, например в IT индустрията, и при ниските разходи в България стандартът на живот е по-висок, отколкото при подобно заплащане в Германия например. Наблюдава се тенденция на изтегляне от традиционни аутсорсинг пазари в Европа като Ирландия към нови пазари като България. Освен това тук се предлагат и далеч повече услуги като говорими езици. Хората там са и много мобилни и се преместват тук да работят. Получават половината от заплатата, която са имали в Ирландия, но тук живеят много по-добре заради по-ниските разходи. Това е добре за България, защото тези хора инвестират в местната икономика – в имоти, услуги и т.н.

Колко от служителите ви тук са чужденци?

- Около 15%.

А на колко езика предлагате обслужване от България?

- На 33. Тук включвам всички европейски езици плюс Централна Азия.

Вие сте сред компаниите, които имат офис и извън София - в Пловдив. Една от основните критики към сектора е, че компаниите откриват работни места основно в София?

- Хората в другите градове имат нужните умения. Но проблемът се крие в инфраструктурата. Когато открихме центъра си в Пловдив преди шест години, много трудно намерихме нормален офис от клас А. Сега вече има повече предложения на пазара, но тогава нямаше. Вторият проблем са комуникациите. Много от по-далечните ни клиенти искат с едно прекачване да стигнат например от Атланта до София, защото идват за ден. София е ОК, макар да има по-малко полети в сравнение с Букурещ. Пловдив също става, защото е на час и половина път с кола. Но с другите градове е далеч по-сложно.

Какви са очакванията ви за растеж на приходите?

- Средният растеж на приходите ни е около 30% на година. През тази година очакваме той да е 80%. А през следващите години ще се движим заедно с увеличението на служителите. Тоест  през 2017 г. оборотът ни ще е четири пъти по-висок.

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.
    • - 5
    • + 36

    Успех.. ! Още нещо хубаво, което НЕ СЕ дължи на дебилното правителство.

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 24

    Това правителството да не вземе и него да го изкара "нова инвестиция" и да застави другите данъкоплатци, да им поемем осигуровките за 2 години...

    Нередност?
  • 4
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking
    • - 4
    • + 8

    Телус е нещо като глобален мозък. Бизнеса не ги вълнува, а информацията, която те набират и след това обменят.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 5
    jebidiah avatar :-|
    jebidiah
    • - 1
    • + 13

    От Април тръгват редовни полети Варна-Истанбул 4 пъти в седмицата. А от Истанбул полети до където си поискаш. Тогава условието за пътуване с едно прекачване ще бъде изпълнено. Да видим ...

    Нередност?
  • 6
    kireto avatar :-|
    Кирето
    • + 33

    Имам удоволствието да познавам г-н Ксавие Марсенак и компанията и как започнаха преди близо десетина години в един офис на централна автогара...
    Успехи им желая!

    Нередност?
  • 7
    ambrazurchik avatar :-P
    Амбразурчик
    • + 18

    [quote#6:"Кирето"]Имам удоволствието да познавам г-н Ксавие Марсенак и компанията и как започнаха преди близо десетина години в един офис на централна автогара...
    Успехи им желая![/quote]

    още един доброжелател в мое лице

    а на останалите - тренирайте Капитализъм ,
    това е Спорт а не наука , която се учи в училище...
    и е жизнено необходим

    за да ви е лек живота

    Нередност?
  • 8
    extrasho avatar :-|
    extrasho
    • + 22

    Кол пойнт са започнали с един офис на Автогарата в София през 2004. Били са 30 човека, сега са 900. А в следващите няколко години смятат да стигнат 2500... Аферим!

    Явно потенциал има. Със сигурност би имало и извън София.

    Нередност?
  • 9
    zo avatar :-|
    zo
    • - 12
    • + 11

    До коментар [#8] от "extrasho":

    Да, потенциал има, но ние българите нямаме такъв, превърнахме се в едни малко по-добре платени и с по-разбираем английски индийци с тези "кол пойнти", в момента, в който им станем скъпи си вдигат чукалата, я за Молдова, я за Беларус и така.

    Нередност?
  • 10
    kopo avatar :-|
    kopo
    • - 2
    • + 11

    До коментар [#8] от "zo":

    Т.е. - щом не полагат клетва за вечна вярност пред Знамето, то такива работодатели не ни трябват?

    Нередност?
Нов коментар