🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

AT&T сключи споразумение за придобиването на DirecTV

Сделката на стойност 48.5 млрд. долара ще засили консолидацията на американския телеком пазар

DirecTV е лидер в доставката на сателитна телевизия в САЩ с 20 млн. абонати.
DirecTV е лидер в доставката на сателитна телевизия в САЩ с 20 млн. абонати.
DirecTV е лидер в доставката на сателитна телевизия в САЩ с 20 млн. абонати.    ©  RICK WILKING
DirecTV е лидер в доставката на сателитна телевизия в САЩ с 20 млн. абонати.    ©  RICK WILKING
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Американският мобилен оператор AT&T обяви официално, че ще придобие DirecTV срещу 48.5 млрд. долара. Това е поредният сигнал за консолидация на телеком пазара в САЩ, като само преди няколко месеца Comcast предложи 45 млрд. долара за Time Warner Cable, а сделката чака одобрение от регулаторите. По този начин някои от най-големите кабелни оператори в страната окрупняват своята дейност и се трансформират в корпорации с широко портфолио от телеком услуги. AT&T ще предложи по 95 долара за акция на DirecTV, като ще плати под една трета в брой, а останалото в акции. Цената, която мобилният оператор предлага, е с 10% премия над стойността на книжата на сателитната компания, които в края на търговията в петък стигнаха 86.18 долара за брой. Ако се включи и дългът на DirecTV, сделката достига 67.1 млрд. долара, пише агенция Reuters.

Двойна изгода?

За AT&T сделката показва нуждата от разширяване на традиционния бизнес на мобилен оператор и търсене на пазари, в които да може да се генерира допълнителен растеж. DirecTV е лидер в доставката на сателитна телевизия в САЩ с 20 млн. абонати и ще може да допълни портфолиото на AT&T, чиято основна дейност е концентрирана в мобилните и фиксирани услуги (телефония, телевизия и интернет). От друга страна, сделката ще позволи на DirecTV да предлага фиксиран интернет на своите абонати в страната. Засега тя губи конкуренцията в този сегмент спрямо кабелните оператори, които предлагат през своите мрежи комбинирана услуга от телевизия и достъп до глобалната мрежа.

"Придобиването на сателитния оператор ще изпълни нашата визия през последните години, която да може да предоставяме съдържание по различен начин, независимо дали става въпрос за смартфон, таблет, телевизор или лаптоп", коментира изпълнителният директор на AT&T Рандъл Стефенсън, цитиран от Reuters. След финализирането на сделката изпълнителният директор на DirecTV Майк Уайт ще продължи да бъде начело на бизнеса за сателитна телевизия.

Експертите обаче се съмняват, че придобиването ще бъде от голяма полза за AT&T. Мобилният оператор е изправен пред спад на приходите в GSM сегмента и не се знае дали ще успее да го неутрализира със сателитната телевизия, където пазарът е в застой.

Регулаторни опасения

За да бъде напълно завършена транзакцията между двете фирми, е необходимо одобрението на регулаторите в САЩ. Тъй като DirecTV има около 18 млн. абонати и в Латинска Америка, за да получи одобрението на местните антимонополни органи, AT&T ще продаде своя дял в America Movil на мексиканския милиардер Карлос Слим.

Мобилният оператор обаче е изправен пред сериозни въпроси от страна на щатските регулатори, защото сделката ще окаже голямо влияние в телеком сектора, най-вече при разпространието на телевизия, интернет и медийно съдържание. Съюзът на потребителите в САЩ (CU) вече призова антимонополните органи да не одобрят това сливане.

"Не може да се одобри сделката между AT&T и DirecTV, като се даде за пример сливането между Comcast и Time Warner Cable, защото нито една, нито другата транзакция е добра за потребителите", коментира Делара Дерахшани, политически консултат на CU, цитирана от Reuters. Сливането ще окаже натиск върху останалите конкуренти, като например какво ще направи вторият по големина в САЩ сателитен оператор Dish. Компанията се опитваше да придобие DirecTV през 2001 г., но тогава сделката беше блокирана от регулаторите. В момента сателитният оператор призна, че не разполага със средствата, за да наддава с AT&T за DirecTV.

Все още няма коментари
Нов коментар