🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Община Пловдив обяви конкурс за маршрутните си линии

Броят на линиите е съкратен от 10 на 7

Маршрутките вече няма да преминават през центъра на града
Маршрутките вече няма да преминават през центъра на града
Маршрутките вече няма да преминават през центъра на града    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Маршрутките вече няма да преминават през центъра на града    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Община Пловдив пусна конкурс за обслужването на седем маршрутни линии в града за следващите 8 години. Конкурсът е обявен на 20 юни, като кандидатите разполагат с 30 дни да представят офертите си.

По отношение на екологичността автобусите трябва да са минимум категория  "Евро 4" и да са оборудвани с климатици. Кандидатите ще трябва да осигурят 37 основни автобуса, като шест от тях трябва да са оборудвани за хора с намалена подвижност. Необходими са и четири броя резервни автобуси (един от тях, оборудван за хора с намалена подвижност).

Решението на общинския съвет е от 29 май. Тогава станя ясно, че маршрутните линии в града ще бъдат съкратени от 10 на 7. Това ще стане след 8 август, когато изтича договорът със сегашната фирма оператор ЕТ "Грация - Ваня Симеонова", представлявана от Валери Лозанов. Аргументите на общината бяха, че така ще се избегне дублирането с автобусните линии, обясни преди време зам.-кмета по транспорта Александър Държиков, като редуцирането на маршрутките ще е с близо 30 процента. "Променя се общинската транспортна схема по допълнителните линии. Поради това е направена частична промяна в маршрутите на допълнителните линии", се казва и в решението на общинския съвет. Идеята е маршрутките вече да не минават през централната градска част, където при дублирането на линии се случва ожесточена конкуренция даденото превозно средство да стигне първо до чакащите на спирката, обясняваха от общината.

Един блокиран търг

Пловдив е един от седемте града, които ще модернизират градския си транспорт с пари по Оперативна програма "Регионално развитие". Проекта на общината е на стойност 44 млн. лв. и предвижда изграждане на велоалеи, център за управление на трафика и електронно таксуване в автобусите. Община Пловдив реално не разполага с подвижен състав, който да е общинска собственост, като цялото обслужване на линиите е поверено на частни компании от години. В момента градския транспорт на Пловдив е разделен между седем компании, като с най-много линии е "Хеброс бус".

През февруари общината обяви обществена поръчка за 8 от автобусните линии, разделени на 2 позиции от по четири. Според изискванията победителите трябва да оперират линиите в следващите 10 години. Месец по-късно обаче срещу конкурса вече има три жалби в Комисията за защита на конкуренцията - на "Хеброс бус", "Алекс О'К" и "Асарел транс", като компаниите смятат част от условията, заложени от общината, за дискриминационни. От "Алекс О'К" смятат за незаконосъобразно възложителят да определя цените, които кандидатите следва да попълят в ценовите си предложения, като така се нарушават принципите на публичност и прозрачност, свободна и лоялна конкуренция и равнопоставеност и недопускане на дискриминация. Обезсмисля се и показателят цена, който е с 10% тежест при избора на офертата. Според "Асарел транс" дискриминационно е изискването кандидатите да разполагат с гаражна площ на не повече от 22 км от града. Недоволство предизвиква и изискването за екокатегория на автобусите, смятано за незаконосъобразно, и др.

Бъдещето неясно

В средата на април КЗК отсъжда в полза на жалбоподателите, като общината на свой ред обжалва решението на комисията пред Върховния административен съд, като не е изключено и процедурата за маршрутните линии да премине през обжалвания. 

Преди време пред местните медии Валери Лозанов заяви, че все още не е ясно дали ще участва на новия, по-ограничен откъм маршрутни линии конкурс, както и че според него маршрутките трябва да продалжат да минават през центъра. "По тази логика да пуснат маршрутките по околовръстното шосе и да забранят жълтите таксита, тъй като те също правят конкуренция на градския транспорт", реагира остро Лозанов, цитиран от местните медии. "Капитал Daily" не успя да се свърже до приключването на броя с Лозанов.

Все още няма коментари
Нов коментар