🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Инвеститори с наложен платеж

Заради ръста в онлайн търговията куриерският бизнес е един от малкото, където чужди компании навлизат

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Хилядите им служители са пръснати от единия край на планетата до другия, разполагат с огромни разпределителни центрове, флотилия от самолети и още по-дълга върволица от автомобили. Те винаги са в движение и никога не спят.

Куриерският бизнес е един от малкото, в които независимо от кризата има истински живот, като това важи в пълна степен дори и за българския пазар. На фона на напускащи чужди инвеститори в различни браншове тук втора голяма чужда компания, френската GeoPost, влиза с дял в голям местен играч за последните няколко години. От една страна, сделките се случват, защото пазарът на куриерски услуги върви нагоре всяка година, като основен двигател е интернет търговията. При нея България има доста за наваксване и следователно още потенциал за растеж. От друга, чуждите компании не спират с разширяването на мрежите си, а влизането в местен играч е най-бързият вариант за установяване на директно присъствие.

През България за Румъния

През 2012 г. австрийската Oesterreichische Post започна навлизането си в основния играч при отпечатването и разпространението на сметките за комунални услуги "МиБМ Експрес", като систематично стигнаха до мажоритарно участие. Наскоро френската GeoPost, в която основен акционер е LaPost, купи първия си голям пакет от акции в един от двата най-сериозни играчи в куриерските услуги, "Спиди". Френската компания придоби 11% от акциите й срещу 12 млн. лв. през Българската фондова борса. Стратегическото намерение на чуждестранния инвеститор е да увеличи дела си до 25% от капитала на "Спиди" с публичното предлагане на новите акции на куриерската компания "Спиди", което започна на 23 септември. То трябва да набере 20.4 млн. лв. свеж ресурс. В началото последния ден за заявка на права, 8 септември, бяха заявени 98,3% от правата, при минимален праг за успех записване на 80% нови акции. Или ако правата бъдат платени до 30 октомври, увеличаването на капитала ще е успешно, като незаявените права ще отидат за продажба на аукциона, който ще се проведе на 15 октомври.

Ресурсът от предлагането, като ще има и банково финансиране, трябва да отиде за придобиване и инвестиции на двете по-малки куриерски компании - "Геопост България" и румънското "Дайнамик парсъл дистрибюшън" и двете дъщерни дружества на френската група GeoPost. Френската група е основен собственик на международната куриерска компания DPD, с която "Спиди" си партнира от 2010 г. Или на компанията й предстои разрастване, но вече с помощта на чужд партньор.

При листването на компанията на борсата преди около две години и половина мажоритарният собственик на дружеството Валери Мектупчиян обясни, че има желание да се намери стратегически партньор. И тази пролет инвеститорите бяха уведомени, че целта е постигната.

Компанията отчита ръст на приходите си през 2014 г. 17%, а на броя на пратките - 25% до момента, като средно за цялата година очакванията са приходите да са с 15% нагоре спрямо 2013 г. Възходящото движение по думите на мениджмънта на компанията е по-силно на международния пазар, отколкото в пределите на страната. Основен фокус на компанията и най-голям проект е интегрирането на българския и румънския пазар, което стартира от 1 септември, като от тази дата се доставят пакети до Румъния на цените за България.

За да са до всяка точка

Общо пазарът на пощенски услуги за 2013 г. е около 258 млн. лв. Това представлява нарастване спрямо 2012 г. с около 5%, като темповете на растеж са приблизително еднакви спрямо всяка от предходните години, показва последният доклад за състоянието на сектора на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Куриерските услуги формират годишно 65% от общите приходи от пощенски услуги. През 2013 г. приходите от куриерски услуги са 170 млн. лв. и за година са се увеличили с 6% (при по-големите компании ръстовете са по-големи), а общият брой приети, пренесени и доставени куриерски пратки е 24 млн., което представлява увеличение с около 12% спрямо предходния период. Очакванията на местния бизнес са, че бурното развитие ще продължи през следващите 5 - 10 години, тъй като страната изостава точно в най-бурно развиващия се сегмент на електронната търговия. А тя е невъзможна без куриер с развита мрежа на местния пазар и онлайн магазина и точно там има огромни възможности за растеж.

Навлизането на чужди компании обаче е повлияно най-вече от желанието им да увеличат покритието си и съответно предлаганата от тях услуга. Тази пролет GeoPost през компанията си DPD Polska купи най-големия си конкурент Siodemka, собственост от три година на Arbis Capital Partners. "Всички големи куриерски компании правят точно тава", коментира Иван Василев, изпълнителен директор на "ТНТ България". При голямата четворка DHL, TNT, UPS и FedEx глобално нещата се развиват така от години или чрез придобивания или чрез намиране на местен партньор и към момента по-скоро затихват. Колкото до присъствието им тук през декември 1995 г., холандската компания купува местния оператор "Балкан Куриер" и основава българското дружество. DHL започва с един човек представител, който работел за тогавашната държавна спедиторска компания "Деспред", но решават да навлизат самостоятелно на пазара. UPS има партньорство с "Ин тайм" от години, а FedEx използва българското дружество на израелския си подизпълнител Flying Cargo, която работи в още държави за американската компания.

Друга причина за покупка освен разрастването като покритие е засилването на един или друг сегмент. Така например преди няколко години UPS закупи италианската Pieffe Group, специализирана в логистиката на медицински продукти.

Изборът на стратегия за навлизане зависи от обемите на пратките, времето и възможностите, като закупуването на местна компания с разработен пазар и позиции е най-лесният и бърз начин, но е свързан и с допълнителни инвестиции. За местната компания пък това най-често означава повече поръчки от чужбина, но и интегриране с големия собственик и приемане на неговата бизнес стратегия.

Сам или с някой голям

Така традиционната хибридна компания "МиБМ експрес", в която от пролетта на тази година австрийският партньор Osterreichische Post вече има мажоритарен дял от 76%, обяви пред "Капитал", че ще навлиза в куриерската дейност като допълнително направление, което е част от международната стратегия на австрийската компания, за да се компенсират естествените спадове при традиционните пощенски пратки. Очакванията са за ръст на приходите от 10% за 2014 спрямо 2013 г.

Втората поредна сделка със "Спиди" обаче не означава, че скоро ще има нова вълна от желаещи чужди компании, като от пазара коментираха, че в момента няма интерес от страна на големи стратегически компании, но има от фондове. Другата причина е, че повечето куриерски компании са твърде малки, за да предизвикат интерес, и атрактивните български партньори се броят на пръсти, смятат мениджъри.

При някои от по-малките като приходи компании обаче има интерес за намиране на стратегически партньор. Например другата в списъка на пощенските оператори "Тип-топ куриер", при която куриерският бизнес заема около 8-10%, а по-голямата част от дейността на компанията са хибридната поща и универсалните пощенски услуги. Като стратегия компанията сега е решила да заложи в по-малка степен на класическите куриерски пратки, а да хвърли повече усилия в обслужването на електронните търговци. "Ако получим предложение от стратегически инвеститор, ще го направим", коментира Лъчезар Капарашев, председател на съвета на директорите на "Тип-топ куриер".

Най-атрактивна обаче е компанията с най-голямата мрежа от офиси на пазара - "Еконт", която разполага и с лиценз за пощенска дейност. За изминалата година компанията има 63 млн. лв. приход, при 10 млн. по-малко за предходната. Компанията не се оплаква от липсата на бизнес и липсата на купувачи, които да помогнат с развитието й, според източници от пазара едва ли ще тръгне в посока продажба. Компанията разполага с 450 офиса, като продължава да разширява точките си, добавяйки автоматични пощенски станции, които ще са достъпни за клиентите 24 часа и 7 дни в седмицата. Компанията е започнала монтирането им на места като "Кауфланд" и бензиностанциите на "ОМВ България". Подобно разширение прави и "Спиди" с проекта си Parcel Shop (SPS), който предвижда по-малките търговски обекти да стават партньори на куриерската компания, като приемат и раздават малки пратки основно на индивидуални клиенти. Конкуренцията обаче е най-силна между куриерите при електронната търговия, където платформите трябва да са интегрирани с електронните магазини, а решенията да са гъвкави и удобни за клиента, като смяна на адреса на доставката, различни указания към куриера и т.н. "Еконт" например е въвела услугата клиентът да прегледа пратката си и да заплати само тези неща, които желае.

Част от тази така нужна гъвкавост може би не би била възможна, ако си част от чужда голяма компания със своя визия и правила.

Все още няма коментари
Нов коментар