🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Да си купиш ток с едно кликване

"Енерго-про" пусна онлайн система, през която може да се сключи договор за доставка на електричество

Управителят на "Енерго-про" Стефан Абаджиев представи новия продукт на компанията, с който тя разчита да увеличи пазарния си дял в продажбата на електроенергия
Управителят на "Енерго-про" Стефан Абаджиев представи новия продукт на компанията, с който тя разчита да увеличи пазарния си дял в продажбата на електроенергия
Управителят на "Енерго-про" Стефан Абаджиев представи новия продукт на компанията, с който тя разчита да увеличи пазарния си дял в продажбата на електроенергия    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Управителят на "Енерго-про" Стефан Абаджиев представи новия продукт на компанията, с който тя разчита да увеличи пазарния си дял в продажбата на електроенергия    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Онлайн услугата на "Енерго-про" е насочена както към стопанските, така и към битовите потребители.

Потребителите вече ще могат да сключват договори за доставка на електроенергия и онлайн. Първият интернет портал, чрез който се предоставя тази услуга, е разработен от "Енерго-про". С пълното либерализиране на пазара всички потребители ще могат да изберат своя доставчик, а чрез интернет портала kupitok.bg това може да стане с няколко кликвания, обясни Стефан Абаджиев, управител на компанията, която снабдява с електрическа енергия Североизточна България.

Отварянето на енергийния пазар за всички потребители от началото на тази година естествено доведе до засилване на конкуренцията между търговците на електроенергия за привличането на все повече клиенти.

Предимствата на свободния пазар

Онлайн услугата на "Енерго-про" е насочена както към стопанските, така и към битовите потребители. За вторите за момента все още не е изгодно да излязат на свободния пазар, където ще плащат по-високи сметки. Стопанските потребители обаче могат да спестят 15-20% от месечните си сметки. На практика всеки клиент може сам да изчисли колко ще плаща за електричество чрез специален калкулатор, като въведе месечното си потребление и предпочетената от него тарифа. От "Енерго-про" са разработили пет тарифи за битови и стопански потребители и още толкова за големите индустриални и бизнес клиенти.

От компанията обаче правят уговорката, че за по-големите консуматори ще бъде по-изгодно да получат индивидуална оферта, съобразена с тяхното собствено потребление.

В крайната цена калкулаторът смята да включи и всички мрежови разходи, които потребителите трябва да плащат. Тяхната цена ще продължи да се определя от енергийния регулатор.

Как да смениш доставчика

Сключването на онлайн договор за доставката на електроенергия може да стане чрез електронен подпис или ако клиентът изпрати подписаните от него документи чрез куриер за сметка на "Енерго-про". Допълнителна услуга, която улеснява клиентите, е да упълномощят компанията да премине цялата процедура по смяната на доставчика. По закон това трябва да е напълно безплатно, като единственото условие е клиентите да са се разплатили с досегашния си доставчик.

Борбата за пазарен дял

От "Енерго-про" не крият, че имат намерение да увеличат пазарния си дял в доставките на електроенергия. Това показват и данните от финансовите отчети на дружеството за 2014 г. - че то има най-голям ръст на приходите (повече от два пъти) в сравнение с предходната година.

Пламен Стефанов, управител на "Енерго-про енергийни услуги", която е търговецът на електроенергия на "Енерго-про", коментира, че към момента компанията има 2500 клиента на свободен пазар от общо 13 хил., което прави малко над 20%. Тяхното потребление обаче е около 10% от консумираната електроенергия на свободния пазар. Най-големите индустриални консуматори на практика имат договори за доставка директно с производителите на енергия като АЕЦ "Козлодуй", ТЕЦ "Марица-изток 2" и НЕК.

Свободен пазар на изчакване

Въпреки че битовите потребители имат възможност да излязат на свободния пазар, засега това няма да е изгодно за тях, което се вижда и от калкулатора на "Енерго-про". Това обаче ще се промени до края на февруари, когато енергийният регулатор трябва да одобри стандартизираните профили, които ще показват какво е потреблението на тези потребители в различните часове. Това е необходимо, тъй като в противен случай на всички клиенти трябва да бъдат монтирани електромери за почасово мерене, което означава сериозни инвестиции, които ще се отразят и в цената на мрежовите услуги.

Профилите ще бъдат изготвени от трите разпределителни дружества на база на информацията, която имат за потреблението на клиентите и трябва да бъдат публикувани на техните сайтове до 31 януари.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    daniboy avatar :-?
    Daniboy
    • - 23
    • + 2

    "От "Енерго-про" не крият, че имат намерение да увеличат пазарния си дял в доставките на електроенергия. Това показват и данните от финансовите отчети на дружеството за 2014 г. - че то има най-голям ръст на приходите (повече от два пъти) в сравнение с предходната година."

    Че как така имат двойно повишение на приходите за 2014г.?
    При същата цена на тока като 2013 г. /или увеличена с 5%, мързи ме да проверявам/ и същия брой абонати?

    Нередност?
  • 2
    yols avatar :-|
    yols
    • - 15
    • + 11

    До коментар [#1] от "Daniboy":

    Вероятно става дума за ръст на приходи от свободен пазар.

    Нередност?
  • 3
    maximxx avatar :-|
    Максо
    • - 17
    • + 16

    Браво! Ето, че можело! Свободен пазар, с възможност за бърз онлайн договор... Правителството и конкуренцията да си водят записки!

    Нередност?
  • 4
    alexpp avatar :-|
    alexpp
    • - 22
    • + 1

    От 6 януари "Енерго-про" отрязаха повечето от алтернативните начини на разплащане - iCard, Transcard, EasyPay и т.н. и сега се чудя по какви опашки да се редя за разплащане на сметки.
    Та ако това са методите им за "привличането на все повече клиенти", чрез създаването на неудобства, им пожелавам успех. Поне аз вече проучвам възможността да използвам услугите на някой друг оператор.

    Нередност?
Нов коментар