🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Норвежкият държавен инвестиционен фонд ще съди Volkswagen

Фондът е четвъртият най-голям акционер в германската компания

Стойността на акциите на фонда във Volkswagen е била 750 млн. долара в края на 2015 г.
Стойността на акциите на фонда във Volkswagen е била 750 млн. долара в края на 2015 г.
Стойността на акциите на фонда във Volkswagen е била 750 млн. долара в края на 2015 г.    ©  MORRIS MAC MATZEN
Стойността на акциите на фонда във Volkswagen е била 750 млн. долара в края на 2015 г.    ©  MORRIS MAC MATZEN
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Най-големият държавен инвестиционен фонд в света планира да съди автомобилната компания Volkswagen заради скандала с манипулираните данни за вредни емисии, съобщава Financial Times. Норвежкият петролен фонд, чиито активи достигат 850 млрд. долара, е четвъртият най-голям акционер в германската компания.

"Според оценките на адвокатите ни действията на компанията дават основания за предявяване на претенции според германското законодателство. Като инвеститор е наше задължение да предпазваме активите на фонда във Volkswagen", коментира Петер Йонсен, главен инвестиционен директор в Norges Bank Investment Management, която управлява петролния фонд.

Колективни искове

Норвежкият инвеститор възнамерява да се включи в един от колективните искове, които ще бъдат повдигнати срещу автомобилната компания в Германия. Норвежкият фонд притежава 1.64% от акциите на Volkswagen и е най-големият инвеститор в компанията без представител в надзорния съвет. Стойността на акциите на фонда във Volkswagen е била 750 млн. долара в края на 2015 г.

Съдебното дело е поредният сигнал, че норвежкият фонд е решил да заема по-активна позиция като инвеститор в автомобилната компания. Преди няколко седмици фондът обяви, че ще започне да се бори с прекомерно високите възнаграждения на ръководството. Фондът критикува конкретно финансовите бонуси за Мартин Винтеркорн, който подаде оставка като главен изпълнителен директор след избухването на скандала.

През миналия септември регулаторите в САЩ разкриха, че Volkswagen е използвал специални устройства и софтуер, чрез които са манипулирани лабораторните тестове за нивата на вредни емисии от някои дизелови двигатели на компанията. Впоследствие стана ясно, че проблемът засяга 11 млн. превозни средства на компанията в световен мащаб. Volkswagen вече е отделила 16 млрд. евро за свързаните със скандала разходи, включително за обезщетения на клиенти и инвеститори, както и изтегляне и ремонт на засегнатите коли.

Норвежкият фонд ще иска компенсация от Volkswagen заради загубите, нанесени в резултат на обезценяването на акциите й от миналата есен насам. "Ръководството на Volkswagen трябва да е било наясно с извършваните манипулации. Засега виждаме много малко доказателства, че ще има реални промени в управлението", изтъква Йонсен. Германската компания е отказала коментар.

Германска юрисдикция

Това е само едно от много съдебни дела по цял свят, пред които е изправена Volkswagen. В Германия и САЩ се подготвят по няколко колективни иска, а в Холандия има заведено дело от група институционални инвеститори. Норвежкият фонд все още не е взел решение към кой от колективите искове в Германия да се присъедини. Фондът е избрал германската юрисдикция, тъй като по-голямата част от инвестицията му във Volkswagen е чрез книжа, издадени според местното законодателство.

Сред завелите дела срещу компанията са щатското Министерство на правосъдието и Федералната комисия по търговията, както и собствените й дилъри. Компанията постигна предварително споразумение с властите в САЩ, което предвижда да предложи обратно изкупуване за 480 хил. автомобила и да инвестира във фонд за опазване на околната среда.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kolisti avatar :-|
    бай кольо
    • - 1
    • + 1

    Едни бачкат. Други трупат пачки от петрол, че и акъл дават.

    Нередност?
Нов коментар