Целта ни е да станем лидери на пазара на колбаси от свинско месо

Ангел Ангелов, управител на "Градус", пред "Капитал Daily"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Наскоро производителят на колбаси от пилешко "Градус" обяви, че навлиза в сегмента с червени меса. Ангел Ангелов е завършил Business Studies в The Nottingham Trent University, Англия, и от 2004 г. активно участва в семейния бизнес на компанията. Развива търговския и маркетинговия отдел на фирмата. Председател е на борда на директорите на "Сити Клиник", където фамилията е акционер.

Защо решихте да навлезете в нов сегмент - колбаси от свинско и говеждо месо? В кой ценови пояс се целите - нисък, среден или висок, и защо го избрахте?

- "Градус" е компания с над 25-годишна история и за това време имаме изключително успешно изградени отношения с клиентите. Това ни даде възможност да инвестираме в един по-различен сегмент, който не е нещо ново за нас. Имаме достатъчно опит в сферата на колбасите, защото сме най-големият производител на пилешко месо и на пилешки колбаси в страната. Пилешкият кренвирш "Градус" се наложи изключително добре, въпреки че традиционният лидер на пазара е кренвиршът от свинско месо. "Градус" държи над 40% от пазара на пилешки кренвирши, при това без никаква реклама и маркетингова подкрепа. При пилешкото пазарният ни дял е между 30 и 40%. Всичко това ни даде самочувствие да пробваме и да инвестираме и в колбаси от свинско месо. Те се предлагат под бранда "Аз ям!". С тях се целим в средния сегмент – нито най-евтини, нито най-скъпи.

Нашият кренвирш е произведен от естествено истинско месо, което идва от различни доставчици - български и от чужбина. Той се приема много добре за краткото време, откакто е на пазара – по-малко от 2 месеца. Разбира се, за да предприемам тази стъпка, брандът "Градус" е зад нас.

Обаче вие не се възползвахте от марката "Градус", а избрахте нова марка - "Аз ям!". Защо?

- Работим по този проект повече от две години. Изборът на марка, различна от основния ни бранд, е продиктуван от това, че не искахме да объркваме потребителите, защото "Градус" е марка, която се свърза с производството на пилешки продукти. "Градус" обаче е бранд гарант и той присъства на самата опаковка, така че хората виждат кой стои зад новата марка "Аз ям!". Избирането на марка и дизайн е трудно, защото сегментът на кренвиршите от свинско месо е изключително натоварен. В тази категория има страшно много играчи, наложени от години, с много силна маркетингова подкрепа. Така че беше много трудно да измислим нещо, което да се отличава, да е иновативно и в същото време да се харесва. Имахме над 50 предложения за имена и бранд, а международна агенция работеше по избора. Минахме през много интересен процес, който започна вътрешно в самата компания и засегна всички отдели – счетоводство, правен, производство, маркетинг, продажби. Искахме този бранд да бъде израз на цялостната философия на компанията и за нас беше важно как самите служители възприемат собствения продукт, който произвеждат. Това беше интересен проект с участието на много от нашите служители. Разбира се, не можем да питаме всеки от тях, но до голяма степен те дадоха своето мнение как трябва да изглежда новата марка. След това излязохме извън компанията. На национално ниво се провеждаха фокус групи, интервюта. И накрая стигнахме да бранда "Аз ям!", който се оказа много добро решение и се възприема много добре.

За какъв пазарен дял ще се борите с новата марка?

- Навсякъде, където участваме до момента, сме лидери на пазара. За това се изискват много време и усилия, много работа, за да спечелиш клиента, но това е дългосрочната ни цел – да бъдем лидери и в тази категория. Но в момента фокусът ни не е пазарен дял, а качество и печелене на позиции с бавни, но сигурни темпове.

Какво показа предварителното ви проучване - колко е голям пазарът на колбаси от свинско месо, кои са лидерите и с какви дялове са?

- Трудно ми е да го оценя. Засега ние участваме само с един продукт – кренвирши, но скоро ще пуснем и наденица от свинско месо "Аз ям!", а до края на годината още нови продукти с тази марка. Пазарът на кренвирши е силно конкурентен. На практика всеки производител на колбаси предлага и кренвирши, а фирмите със съществен пазарен дял са над 30. Непрекъснато изникват и изчезват малки фирми, има гаражни, както и много регионални производители. Лидерите са с много голяма маркетингова подкрепа, наложени в годините.

Как ще налагате новата марка, какъв годишен бюджет сте предвидили за това?

- Бюджетът ще бъде такъв, какъвто се налага да бъде. Не търсим бърза възвращаемост на тази инвестиция. Тя ни позволява известна синергия в това, което правим. В пилешкото ние имаме производствено, маркетингово, търговско ноу-хау, имаме контакти с дистрибутори и вериги. Каналите за комуникиране на новия бранд ще бъдат основно телевизия, интернет и радио. Ще инвестираме толкова, колкото е необходимо, като имаме намерение да подкрепяме дългосрочно марката, така както правим и с другите ни брандове.

Как финансирахте новия завод, в който се произвеждат продуктите от свинско месо? За какъв период очаквате да възвърнете инвестицията?

- Инвестицията е от над 15 млн. лева и е със собствени средства, което е нормално за бизнеса на "Градус", разрастваме се органично и бавно в годините. Няма да гоним бърза възвращаемост на новата инвестиция, тя е много добро допълнение на това, което правим в момента. Позволява ни да станем още по-ефективни, да дадем още по-голяма ефективност и на нашите дистрибутори, и на нашата логистика, както и да предложим още един качествен продукт на клиентите. В момента продажбите на кренвирша "Аз ям!" в цялата страна вървят по-добре от планираното, значи инвестицията ще се възвърне по-бързо, отколкото очакваме. "Градус" е достатъчно голяма компания и може да си позволи да инвестира в един бранд, който тепърва ще се развива и ще заема позиции на пазара с по-голямо протфолио. Новооткритите работни места в завода са 80, производството се простира на 16 хил. кв.м разгъната площ, а капацитетът му е 50 тона готова продукция на ден. Няма горна граница за продуктовата линия, но със сигурност в рамките на една година тя ще обхване малотрайните колбаси. Вярваме и смятаме, че можем да се утвърдим на пазара на колбаси от свинско месо не по-лошо отколкото при пилешките продукти. Това е дългосрочната ни цел – да бъдем пазарен лидер като при пилешкото. Категорично тук ще е по-трудно.

Каква част от продукцията на "Градус" се продава зад граница?

- За нас приоритет в бързооборотните стоки винаги е бил българският пазар и българският клиент. Той ни познава най-добре. Имаме изцяло затворен цикъл за производство – това е прецедент не само за България, но дори и за Европа – от родителските стада и разплодните яйца, през люпилните, фермите за отглеждане на бройлерите, фуражния завод до завода за биогаз, в които се използва пилешкият тор. Това е нещо, което ни гарантира високо качество и контрол и ни дава възможност да бъдем лидер на българския пазар. Изнасяме пилешко месо в над 10 държави - от бившия Съветски съюз, в Близкия изток, в съседни държави като Гърция и Румъния. Но 75% от пилешкото е за българския пазар. Традиционният износен продукт за "Градус" са разплодните яйца – втори сме в Европа по производство и 80% от нашата продукция е за износ в над 20 държави. Това е високотехнологичен продукт, генетичен материал, който се продава на компании, които от яйцата отглеждат бройлери, така че качеството на продукта определя техните резултати.

Каква е спецификата на чуждите пазари?

- Размерите на бройлерите, които искат клиентите, са различни – в арабския свят се търсят по-дребни, а в ЕС – по-големи бройлери. В България пазарът е 80:20 в полза на охладеното пилешко, допреди 15-20 години беше обратното съотношение. В Близкия изток и в бившите съветски републики се търси повече замразено месо, в западните държави – охладено.

Планирате ли износ на новите продукти "Аз ям!"?

- Колбасите са по-специфичен продукт, с по-различен вкус, който зависи от държавата, от национални особености и характеристики на купувачите. Така че са по-трудни за експорт. За да изнасяш, трябва да произвеждаш специфичен продукт, който не може да е еднакъв с продукта на българския пазар, а е насочен към конкретен пазар. Имаме готовност да правим това със серията "Аз ям!". Планираме да произвеждаме за международни търговски вериги, които присъстват в България, като се съобразим с предпочитанията на купувачите и спецификата в съответната държава. В рамките на една година ще започнем да правим това. Не се целим в "носталгичните пазари", а по-скоро във вериги и се готвим за големи договори.

Фамилията Ангелови притежава различни бизнеси – "Градус" (яйца и пилешко месо), фирмата за слънчогледово олио "Бисер олива", винарската изба "Анжелус естейт", основен акционер е в софийската "Сити клиник", кардиологична клиника в Бургас и медицински център във Варна. За кои от тези бизнеси 2015 г. беше най-силна като приходи и печалби и защо? Какво очаквате за 2016 г. в различните сектори? В кои ще инвестирате още и в какво конкретно?

- 2015 г. беше добра за "Градус" – имаме ръст в експорта, като разширихме присъствието си на настоящи и открихме нови пазари. Произведохме 110 млн. разплодни яйца, което е ръст от 10% като количество спрямо предишната година. На вътрешния пазар сме все така стабилни и с добри позиции, въпреки че това е труден пазар със свиваща се покупателна способност и за всички компании става все по-трудно.
За "Бисер олива" 2015 беше изключително добра година - 75% от продукцията на компанията е за експорт, предимно в ЕС, като изнасяме готов продукт - олио – и с нашата марка, и с марки на веригите. През последните 5-6 години сме направили много сериозни инвестиции в завода - за над 10 млн. евро. През 2015 г. имаме и 106% ръст на българския пазар спрямо 2014 г. Винарската изба "Анжелус естейт" е с изключително добра репутация. Нашето вино е позиционирано във високия ценови сегмент, това е премиален продукт, различен от олиото, пилешкото и колбасите. Българският пазар обаче е не особено голям за премиални продукти, но виждаме, че постепенно печелим доверието на нашите клиенти. Постоянно работим за външни пазари – при вината специално се иска да се инвестира дългосрочно. Има наложени вина от държави с дългогодишни традиции във винопроизводството. При нас нещата стават много бавно, но е факт, че сме оценени вече и зад граница.

Що се отнася до здравеопазването, можем само да се гордеем, че за четири години "Сити клиник" се превърна в еталон за качествено здравеопазване. За това говори и фактът, че доведохме в България втория в света инвеститор в здравеопазването - малайзийския фонд IHH. Техният филиал в Турция – Acibadem, съвместно със "Сити клиник" закупи болница "Токуда". Цялата инвестиция е за 250 млн. лв., а холдингът "Acibadem Сити клиник" става най-големият оператор в здравеопазването в България. След обединението ще имаме над 2200 служители. Вярваме, че сделката ще вдигне нивото на здравеопазването като цяло в България, не само в нашата група.

Интервюто взе Мара Георгиева

Все още няма коментари
Нов коментар