🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Хората, които звънят два пъти

Куриерският бизнес расте главоломно заради интернет търговията, а хората изпращат все по-странни неща в кашон

В дните преди Коледа логистичните центрове са изключително натоварени. През базата на "Спиди" в столичния квартал "Горубляне" дневно преминават межуд 80-100 хил. пратки
В дните преди Коледа логистичните центрове са изключително натоварени. През базата на "Спиди" в столичния квартал "Горубляне" дневно преминават межуд 80-100 хил. пратки
В дните преди Коледа логистичните центрове са изключително натоварени. През базата на "Спиди" в столичния квартал "Горубляне" дневно преминават межуд 80-100 хил. пратки    ©  Надежда Чипева
В дните преди Коледа логистичните центрове са изключително натоварени. През базата на "Спиди" в столичния квартал "Горубляне" дневно преминават межуд 80-100 хил. пратки    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Тихомир Георгиев е шофьор куриер в "Спиди" от близо пет години. Казва, че за това време е видял всичко и няма нещо, което да може да го изненада. Случвало се е и да доставя пратка на адрес, на който го посрещат с насочено към него оръжие. "В началото съм се плашил, но и с това се свиква. А и вече хората ни разпознават и не се страхуват от непознатия, който звъни на вратата им", допълва той.

В седмиците преди Коледа е различно. Получателите на пратки ще са наистина щастливи да видят куриера на вратата си. Според проучване на сайта pazaruvaj.com 81% от активните интернет потребители ще предпочетат да купят поне някои от коледните подаръци за близките си онлайн.

Това, разбира се, ще увеличи многократно обема на доставките и ще значи многократно повече работа за Георгиев и неговите колеги - невидимите двигатели на интернет търговията.

Навсякъде, по всяко време

Георгиев може да си спомни с точност какво и къде е доставял преди два или четири месеца, познава добре района, в който работи, и вече е станал приятел с много от клиентите. Сред най-нестандартните места, на които е носил пратка, е писта Лалето на Витоша, където се качил в много трудни условия. Той не намира работата си за тежка и казва, че му носи удоволствие. По думите му системите на компанията функционират така, че шансът за грешки и закъснения е минимален.

Колегата му Васил Нешев пък е попаднал в акция на ГДБОП. "Имах в един и същ вход на блок няколко пратки за различни етажи и започнах от най-горния. Докато слизах по стълбите се оказа, че хората, които засичам, са цивилни полицаи, които ме питаха къде отивам и какво карам на адреса. Човекът си беше поръчал обувки", спомня си Нешев. Оказва се, че полицаите ще извършат операция на същия адрес и молят куриера да съдейства, като звънне на вратата, за да може екипът да нахлуе, когато тя е отворена. "Изобщо не знаех дали това е редно, докато съм на работа, но стана така, както поискаха. Звъннах, полицаите влязоха и арестуваха всички в апартамента за разпространение на наркотици", завършва Нешев.

Той също е във фирмата от пет години, а сега с екипа си от четирима души отговаря за квартал "Манастирски ливади". "За времето, прекарано като куриер, имам безброй случки", казва той. Това, което се помни от срещите с получателите на пратки, обаче не са само екшън сцените. "Контактите с хората те учат на много неща. Има много любезни клиенти и изключителни моменти. Веднъж доставях пратка на възрастна жена в Бояна, която ме посрещна със "Заповядай, синко, влез, стопли се", искаше да ме почерпи, а накрая настоя да ми даде домашни яйца и ракия за вкъщи", казва той.

Джуджетата на Дядо Коледа

Работният ден и за двамата куриери започва между 7:00 и 8:30 ч., когато в логистичната база на "Спиди" в СО МАТ в столичния квартал "Горубляне" нощният етап на разпределение на пратките вече е приключил. В часовете около и преди 7:00 задръствания по улиците все още няма, но в базата трафикът вече е значителен, автомобилите се зареждат и потеглят към точките на доставка, било то офиси на компанията или частни адреси. Трафикът е бил силен и във вечерните часове на предишния ден, когато в центъра са пристигали камионите, които осъществяват първата стъпка от тъй наречения импорт, или накратко доставят в разпределителния център пакетите, идващи от други точки на София, страната и чужбина. Те пристигат в големи метални контейнери или множество червени кутии, в които са пратките със съдържание до 3 кг.

После всичко се сортира и се разпределя за товарене към съответния изход на базата, където чакат превозните средства и куриери, обслужващи районите в източната част на града. Спиди има 11 регионални разпределителни центъра, а този в логистичния център СО МАТ е най-големият за компанията. Това не е изненадващо, предвид факта, че най-значителната част от пратките са с адрес "от" или "за" София-град.

Фотогалерия: В кухнята на куриерския бизнес

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Цялата галерия

Обичайно през базата преминават около 60 - 70 хил. пратки дневно, но в дни на големи разпродажби и около Коледа обемите се увеличават с 35 - 40%. Сега също е така. В дните преди Коледа всеки от 120-те заети в "Горубляне" куриери ще посети над 100 адреса дневно, изминавайки между 80 и 100 км вместо 50 или 60 км, характерни за обичайните работни дни. Така, като минимум за един ден, целият куриерски екип на базата ще измине в източните райони на столицата разстояние, равняващо се в километри на разстоянието между София и Пекин. Ако вземем предвид и километрите, които изминават 820-те превозни средства на компанията по пътищата на България, ежедневно преминаваното от куриерите на "Спиди" разстояние ще надмине дистанцията между Северния и Южния полюс на планетата.

За да обслужи силната коледна кампания, фирмата е пренасочила част от своите ресурси. "Нямаме практика да ползваме подизпълнители или хора на граждански договори, защото при нас се обръща голямо внимание на сигурността. Ние познаваме всеки куриер и знаем къде е и какво носи във всеки един момент. За да обслужим пратките в тази кампания, сме пренасочили екипи. В момента услугата "Градски куриер", която е много бърза, е спряна точно поради тази причина", казва Иван Тотев, мениджър "Бизнес развитие" в "Спиди".

Силата на интернет

През 2016 г. в българските си операции "Спиди" е обработила 16.2 млн. пратки, а през 2017 г. те ще са около 10% повече. Куриерите, които са доставили тези пратки до адреси в страната, са 700 от близо 1100 те служители на компанията.

Причината за този ръст е предимно интернет търговията. В последните години пазарът на куриерски услуги в България е в нестихващ възходящ тренд. Според годишния доклад на КРС приходите от куриерска дейност през 2016 г. възлизат на 305 млн. лв., което е увеличение с 27% спрямо година по-рано. За сравнение - ръстът през 2015 г. е бил 4%, а през 2014 г. 16%. Очакванията са през 2017 г. ръстът да е значителен.

Броят на обработените пратки през 2016 г. е бил 136 млн., което означава по около 19 пратки на глава от населението годишно. Повечето поръчващи предпочитат доставката да е до домовете им.

По данни от независими изследвания 1.3 млн. българи са пазарували онлайн през 2016 г., а оборотът от онлайн търговията в страната възлиза на 1 млрд. лв. Предварителните оценки за приходите през 2017 г. говорят за ново порастване на пазара. "При "Спиди" ръстът на приходите ще е подобен на ръста на пратките, или около 10%, но ще дадем повече подробности за резултатите си до края на януари", казва Данаил Данаилов, член на борда на директорите на дружеството. Неговата прогноза е, че онлайн търговията ще продължи да е основен фактор на растежа в индустрията и това ще остане така поне в следващите 4-5 години. Ръстът на икономиката в региона обаче също има отношение и ефект върху сектора.

А що се отнася до поръчките онлайн, според данни на НСИ водещи са стоките от категории Облекла (77,2%)*, Стоки за дома (24,2%)* и Пътувания и хотелски резервации (23,4%)*. През 2016 г. скок има почти във всички други сегменти, като той е по-чувствителен в продажбите на електроника, билети за събития и книги. Мобилните телефони и таблетите пък са били най-продаваните стоки в платформата OLX, следват го модните стоки и стоките за бебето и детето.

И луканки за децата в Германия

Хората, които доставят пратките, също имат своите наблюдения върху пазара. И Тихомир Георгиев, и Васил Нешев са работили в различни райони на София, но нямат впечатление търсенето да се различава съществено в по-елитните и по-малко привлекателните квартали на града. "Навсякъде се поръчва от всичко – и техника, и бутикови неща, и употребявани вещи. Усеща се обаче, че клиентите си поръчват по-хубави и по-скъпи стоки, което говори, че доходите им растат", казва Нешев. Куриерите доставят буквално всичко, от миниатюрни бижута до хладилници. Обикновено са наясно с това какво носят, защото то е описано в съдържанието на товарителниците, при съмнения пък могат да проверят пратката на скенер.

"Има хора, които приемат забавяния или обърквания с разбиране, има и такива, които не чак толкова. В такава ситуация опитвам да обясня нещата", казва Тихомир Георгиев. Като цяло той се стреми винаги да е в услуга на клиента. "Случвало се да доставяме хладилник, който трябваше да качим до 10-ия етаж без асансьор, защото беше доста голям и просто не влизаше в него. Качихме го трима души до 5-ия или 6-ия етаж и жената, която го беше поръчала, каза да го оставим там, защото не иска да ни мъчи повече. Отговорих й, че като сме качили шест етажа, ще качим и още четири. Въпросът беше, че хладилникът не влизаше и през вратата на апартамента. Оттам нататък не знам какво е станало, ние го оставихме пред жилището", разказва Георгиев.

Той помни и опит на клиент да изпрати замразена риба по куриер, въпреки че доставките на храна не са разрешени. Този случай далеч не е изолиран и всички компании в сектора изпитват трудности с подобни пратки, които хората правят на собствен риск. Практиката и извън "Спиди" е показала многократни опити за чужбина да бъдат изпращани храни, маскирани или скрити в нещо. Така например луканки са били увивани в зимни шапки. Буркани с домашна лютеница пък многократно са оставяли своя мазен отпечатък върху кашона заради счупване, защото не са опаковани добре. "В Европа нерегламентирани или лошо опаковани пратки се конфискуват и могат да бъдат унищожени в логистичния център. Ние не ги унищожаваме, а ги отделяме и се обаждаме на клиента да обясним. Случвало се е да получим отговор, че ще оставим децата гладни в Германия. Много е важно да се знае, че "Спиди" държи да отговаря на всички европейски изисквания и не можем да правим компромиси", казва Иван Тотев, мениджър "Бизнес развитие".

В офисите на българските куриери могат да се видят всякакви неща, които говорят за все по-широкия обем на онлайн пазара: от опакована в прозрачно фолио видимо стара предна броня на автомобил, през тенекии, пълни с пчелен мед и коренища от питомна къпина, та до ляв сандал, изгубил някъде своята половинка.

Тихомир и Васко возят нещата, които хората пращат, без да ги коментират. Номер едно в списъка на Георгиев е верига за багер. Нешев пък вероятно още дълго ще помни деня, в който е возил детска играчка на батерии. Тя се включила и озвучавала камиона с типичните монотонни електронни звуци в рамките на половин работен ден.

* процентите са изчислени на база брой лица, купували стоки онлайн

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    not30315966 avatar :-|
    not30315966
    • - 5

    Не са коректни

    Нередност?
  • 2
    not30315966 avatar :-|
    not30315966
    • - 5

    Не са коректни

    Нередност?
  • 3
    gmalinov avatar :-?
    gmalinov
    • + 14

    Доволен съм от куриерите като цяло, работата с хора не е за всеки. Но имам забележки към стила им на шофиране - не може с оправданието "бързаме" масово да се нарушават правилата за движение, важи за всички куриери...

    Нередност?
  • 4
    antubis avatar :-|
    antubis
    • + 6

    Като кажете "не са коректни" все едно следите всяка пратка. Със сигурност има пратки, които не стигат на време, но съм по-склонен да мисля, че това са изключения. Забавяния има по време на големи разпродажби когато куриерите просто недостигат. Искам да видя как вие ще решите този проблем - хем служителите да са на трудов договор, хем да имате 30-40% служилите в резерв. Успех!

    Нередност?
  • 5
    damianrm1 avatar :-|
    damianrm1
    • - 1
    • + 1

    И това Спеди, Еконт ми изглжедат в пъти по-големи, поне за БГ доставките ...

    Нередност?
  • 6
    cud56308911 avatar :-|
    cud56308911
    • + 3

    Ползвам и съм доволна от Спиди. По мои наблюдения, служителите им не работят по 8 часа, а много повече.

    Нередност?
  • 7
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Аз също съм много доволен от качеството на куриерските услуги у нас - както при големите "Спиди" и "Еконт", така и при средните като "Рапидо" и по-малките. Определено са голямо удобство в нашето съвремие и този вид бизнес има стабилно бъдеще, според мен.

    Желая на всички, които са заети в куиерския бизнес у нас, здраве и още много доволни клиенти и успешни пратки през новата 2018-та година! Успех и здраве и на редакцията на "Капитал" и въобще на "Икономедиа" през новата година!

    Нередност?
  • 8
    mondiana avatar :-|
    Мондиана
    • + 1

    Спиди е много качествена фирма.

    Нередност?
  • 9
    vsabev avatar :-|
    vidoass

    Спиди са голяма мъка - стоиш и чакаш цял ден да дойде куриера на адреса, защото офисите им са малко. Еконт са много по-добри, защото имат почти навсякъде офиси и можеш спокойно в удобно за теб време да отидеш и да си получиш или изпратиш пратката

    Нередност?
  • 10
    ivan_radanov avatar :-|
    Иван Раданов
    • + 1

    Спийди са ок, предпочитам ги, но в статията има някои неща, които са малко странни :
    всеки от 120-те заети в "Горубляне" куриери ще посети над 100 адреса дневно

    Ако приемем средно по 15 минути придвижване от адрес до адрес плюс доставяне на пратка, това прави над 1500 минути на ден, т.е над 25 часа в денонощие. И то всеки куриер. Хубаво, че работят много, ама чак пък толкова...

    Нередност?
Нов коментар