Валери Мектупчиян: До 2022 г. искаме да увеличим бизнеса в България и Румъния с 50%
Мажоритарният собственик на "Спиди" пред Капитал
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Профил
Валери Мектупчиян е мажоритарен собственик и изпълнителен директор на куриерската компания "Спиди". Завършил е ВМЕИ във Варна. Влиза в сектора на куриерските услугите в края на 90-те години. Другите му предприемачески начинания са свързани с търговия на автомобили, авточасти и моторни маса. Основател и собственик е на "Омникар БГ" и "Омникар Ауто", която е дилър на автомобилите Renault, Dacia и Nissan за българския пазар.Основавате "Спиди" преди 20 години. Защо решихте да се занимавате с този вид бизнес?
Имаше такава необходимост. Подобна услуга отсъстваше от пазара в плановата икономика и с либерализирането му в сферата на услугите се отвориха много нови възможности. Аутсорсването на доставките за бизнеса беше една от тях. От друга стана, винаги съм се интересувал от мрежови модели и видях, че има липса на бърза и достъпна комуникация между градовете в страната. "Спиди" стартира като експресна линия между най-големите четири града в България. В рамките на следващите 3 до 6 месеца изградихме мрежа от 16 до 25 точки. После във времето нещата се развиха много.
Започнахме с фокус върху доставките за бизнеса и услугите ни бяха B2B. Разбира се, вече работим и в B2C сегмента. Той тогава просто не съществуваше в тези обеми, защото нито интернет беше толкова достъпен, нито някой е вярвал, че ще има онлайн търговия. Ако допреди 10 години над 90% от бизнеса ни беше свързан с корпоративни клиенти, сега те са 50%. Нещата се променят, ние също.
От две години доста успешно предлагаме и регионална услуга в Румъния и Гърция. В последните шест-седем години работим в нишата на доставянето на икономична услуга в Европа. Смятам, че направихме един добър модел в доставката на пакети до 31 кг.
Да, мога да кажа, че едно от нещата е европейското ни покритие. Вече сме в 2018 г., а не в 1998 г. и бизнесът и хората се нуждаят от по-голяма свързаност и комуникации. Не е коректно да говоря за уникалност, но сме различни и с това, че изпълнихме тази си стратегия и можем да предложим на едно място всички решения за бизнеса. В тази връзка преди пет години започнахме да предлагаме и палетен сервиз. Работим със собствена мрежа и имаме контрол върху тези доставки. В момента оперираме между 2-3 хил. палети на ден.
Продължаваме да сме много силни в инфраструктурните си решения. Разработваме и нови продукти, свързани с желанието ни да сме по-модерни и полезни за частните лица. Нашата концепция е, че трябва да спестим време и пари на клиентите си. От тази гледна точка в момента правим система, която ще елиминира чакането на куриер вкъщи без яснота за часа, в който ще ви посети. През януари ще представим на пазара тази услуга, т.нар. PREDICT.
Кои са най-печелившите и най-губещите решения, които сте вземали за компанията в този 20-годишен период?
Трудно е да се правят такива оценки. Нещата в бизнеса са далеч по-обикновени.
А най-трудните решения и тези, за които сте имали най-големи колебания?
Аз не съм човек, който се колебае много. По принцип трябва да си наясно какво правиш. Когато си информиран и подготвен, планирал си нещата и слушаш обратната връзка, която ти дава пазарът, не е трудно да взимаш решения. Разбира се, средата много се промени в този 20-годишен период. Имали сме обаче щастието или късмета, да не изпитваме големи трудности. В работата има предизвикателства, защото тя е свързана с много хора, но сме избирали правилния път до момента. Със сигурност сме правили и грешки.
Опишете как е организиран един ваш типичен работен ден - с какви задачи - стратегически или микромениджърски, с каква част от екипа, колко време отнема?
За съжаление нямам време да се занимавам с микромениджмънт, макар че винаги ми е било приятно да навлизам в детайлите и там има много интересни неща, които човек може да види за бизнеса. На това ниво сигналите са много ясни. При всички положения имаме достатъчно добра система на управление и достатъчно опитни мениджъри, с които сме в добра и интензивна комуникация. Имаме планове и нещата, които се случват, са част от основни проекти, които сме приели. Най-общо съм наясно с месец до два занапред, а около това се завърта и микропланирането. В тази програма са и личните ми събития. Планирам и тях. Денят ми преминава предимно в офиса. Имам и някои пътувания, свързани с необходимостта от контакт с партньорите, с които работим. Тези лични срещи ни правят по-ефективни.
Защо избрахте "Спиди" да бъде публична компания?
Най-общо има две причини. Първо, само на свободния пазар, каквато е борсата, можеш да получиш сравнително коректна и справедлива оценка на бизнеса си. За нас това беше изключително важно, защото в един момент, търсейки оценка, си дадохме сметка, че дълги години сме инвестирали в бизнес проекти, а не, да речем, в недвижима собственост. От тази гледна точка основната ценност, която имахме като актив, беше свързана с бизнеса. Имахме нужда да оценим стойността му.
Това е едната важна причина, а другата е, че когато достигнеш даден етап на развитие, трябва да избереш някаква посока, която е свързана със следващите ти проекти и желания. За нас излизането на борсата беше възможност да изградим нова репутация пред инвестиционната общност.
Не е лесна работа да си публична компания. Вложихме и продължаваме да влагаме много, за да отговаряме на критериите и да ги поддържаме във времето. Смятам, че получихме добра оценка, а в момента цената ни е три пъти по-висока, отколкото при дебюта. Винаги съм гледам на тази стъпка като на нещо добро и положително.
През 2014 г. като акционер в дружеството влезе френската GeoPost. Какви са предимствата и недостатъците да предоставиш част от контрола над компанията на външен партньор? Заедно ли взимате решения? Коя беше ключовата промяна?В момента Geopost няма директен контрол върху дейността, разбира се, има решения над определен размер, които ние трябва да съгласуваме с борда на директорите. Geopost има един представител в този борд. Накратко, те са партньор с миноритарен дял и право на взимане на големи решения. Имат обаче договорената опция през 2020 г. да придобият до 70% от капитала на дружеството. Тогава ние ще останем в позицията, в която са те в момента – на миноритарен партньор с около 20% дял и право на глас върху големите решения. Затова е трудно да се говори за отстъпване на контрол. Това е един процес на интеграция, който се подготвя от много години. Първоначално ние бяхме техен подизпълнител на пратките от Европа за България. Казвам го, защото това е ключовото – говорим за мрежа. Въпрос на избор е дали да си част от някаква мрежа в съвременния свят, в който всичко е свързано, или не. На европейския пазар, а и в света се върви към такъв модел и има много на брой големи интегратори. За нас беше уникален шансът да участваме в това. Всеки трябва да избере пътя си на развитие – да остане регионален играч или да бъде част от нещо по-голямо, интересно и устойчиво.
Сделката за придобиване на конкурента "Рапидо" стана преди седмици. Защо купувате компанията и как ще се интегрира тя в бизнеса на групата? Започна ли вече този процес?
Сделката е част от програмата ни за по-динамично развитие в B2C сегмента. Тя не е самоцел. В последните няколко години се видя, че "Рапидо" с фокуса, който имаха върху частните лица и онлайн търговията, се развиха доста успешно от малка фирма до компания с оборот от 20 млн. лв. Приходите им са основно в сферата на онлайн търговията, а на нас това е нещото, което ни липсва.
Със сигурност доминираме и ще продължаваме да доминираме в B2B бизнеса, защото имаме необходимата структура, сервиз и исторически добри отношения с клиентите. А в онлайн бизнеса "Рапидо" успяваха да комуникират добре с малки и средни клиенти и да отговорят на очакванията и изискванията им с по-голяма гъвкавост. За нас беше важно да придобием повече от тези знания и гъвкавост. Правим го и в момента и съм много положително настроен, защото има доста качествени хора, които са виновници за успеха на "Рапидо" и това тя да порасне 4-5 пъти за последните 5 години. Те ще останат с нас. Създателят на "Рапидо" Радослав Крумов от януари ще бъде търговски директор на Speedy. Това достатъчно ясно показва промяната, която искаме в гъвкавостта и надграждането на мисленето.
Иначе компанията остава търговски канал и ще запази името, платформата си, софтуерните решения и интеграция, тоест клиентите ще могат да ползват това, което са договорили в момента. А тази част от тях, които искат да работят с нашите платформи, защото отговарят по-добре на нуждите им, ще имат тази възможност. Оперативните решения за "Рапидо" ще продължат да се взимат от досегашния й мениджмънт .
Как се развива секторът на куриерските услуги в България? Кои са най-интересните тенденции в световен план?Смятам, че по-големите компании в България са технологично адекватни на пазара и че българските клиенти имат достъп до една много добра услуга. Гъвкавостта обаче няма да е възможна завинаги, защото в сектора вървят процеси по стандартизиране на услугите, за да могат да бъдат предлагани на по-добра цена.
Ще има развитие в много посоки. Услугата с автоматичните станции ще продължава да набира популярност – те са много интелигентно решение, което работи навсякъде в Европа. Между 7% и 15% от доставките се правят през такива машини, а в Естония, където хората са много технологично ориентирани над 90% от онлайн доставките минават през тях.
Вярвам, че глобално индустрията ще продължи да бележи ръстове, макар и не с такива темпове, а онлайн бизнесът ще продължи да бъде генератор на растежа.
Как ще приключи 2018 г. за "Спиди"? Очаквате ли ръст на обслужените пратки, приходите и печалбата? В кои сегменти отчитате най-голям скок?
2018 г. беше една добра година за нас. Все още не мога да ви дам точни данни за ръста, защото последното тримесечие е най-важно в нашата индустрия. Ние се развиваме равномерно и очакваме ръст около 10-20% във всички сегменти.
Какви са бизнес целите за 2019 г.? Планирате ли нови инвестиции и излизане на още пазари?
Имаме вече програма за следващите три години. А амбициите са до 2022 г. да увеличим бизнеса си в България и Румъния с 50%.
През 2016 г. "Спиди груп" купи логистичната база на СОМАТ в София. Защо се решихте на тази инвестиция и имаше ли риск в такъв проект?
В тази сделка привлякохме банково финансиране и със сигурност, ако говорим за риск, то и банката го е оценила. Тоест не сме сами в тези оценки. От инвестиционна гледна точка това е много перспективен проект. Базата е хубава, но остава малко в сянка, защото макар че локацията е добра, достъпът е леко затруднен в момента. Има обаче инфраструктурни планове, които ще направят локацията първокласна. В момента всичките 50 хил. кв. индустриални площи са заети 100%. Има голям интерес.
Имате инвестиционни интереси в различни направления, включително сте мажоритарен собственик на винарско имение "Драгомир". Кои са другите сектори, в които виждате потенциал и бихте инвестирали?
Основните ми интереси са свързани с логистика, дистрибуция и предоставяне на услуги в национален мащаб. Дейността е доста разнообразна, включително сме добре представени в автобизнеса. Опитвам да стоя в тези сектори, в които съм добър, и да реинвестирам печалбата обратно в тях, тъй като имат още потенциал за развитие. Производството на бутиково вино е един по-скоро емоционален и много позитивен проект, който подкрепям. Той също показа устойчивост.
Как избирате, привличате и задържате хората в екипа си?
Участвам в селекцията на средно към високо мениджърско ниво. Имам един екип около 40 - 50 души, с който работя повече или по-малко, пряко. Това е сърцето на системата, с която управляваме този бизнес, и искам да знам кои са. Следя техните резултати. Преди да търсим таланти навън, ги търсим вътре в компанията. Това са хората, които показват талант, желание за развитие, амбиция и воля да са последователни и да довършват нещата, защото това е много важна черта, която не всеки има. Имаме от 5-6 години програма, която дава възможност за развитие на такива хора. Имаме добра успеваемост. Около две трети от хората, приети в тази програма, още работят с нас. Имаме и служител, който е пораснал от куриер до мениджър. Оперативният ни директор е един такъв типичен пример.
За компанията
"Спиди" е създадена през 1998 г. Днес е сред лидерите на пазара на куриерски услуги в България с дял от 23% в пощенските пратки и 33% в куриерските. Делът й в пазара на международни пратки е 20%. През 2017 г. броят на обслужените от нея поръчки ще надхвърли 30 млн. "Спиди" има 450 точки на доставка в България, 90 в Румъния и 2 в Гърция.Става публична компания през 2012 г. Към края на ноември пазарната й капитализация е 234 млн. лв. През 2014 г. като миноритарен акционер в дружеството влиза френската група GeoPost, а през 2018 г. "Спиди" придоби по-малкия си конкурент "Рапидо". Приходите на компанията за миналата година достигнаха 158.4 млн. лв. при печалба от 7.171 млн. лв. "Спиди" има над 1500 служители.
Q&A
Как успявате да балансирате между лично и работно време?
Планирам и личните си събития за няколко месеца напред. Съчетавам ги с програмата.Имате ли хобита?
Да. Обичам да спортувам и това също планирам в програмата си. Обичам да слушам музика, да пътувам.Кой е най-важният съвет, който сте получавал за бизнеса?
Бяхме още студенти с един мой приятел от Смолян и веднъж, когато му бях на гости, баба му ни поучаваше и казваше: "Ще пораснете, ще завършите и ще станете големи началници, но помнете от мен – ако не можете да светите, да не сените (да не хвърляте сянка)". Това съм го запомнил и се опитвам да го следвам. Трябва да гледаме позитивно на нещата, да не гледаме с лошо око на това, което другите правят по-добре. В крайна сметка качеството на средата, в която живеем зависи от успеха на всички.Коя е личността, която ви вдъхновява?
Аз харесвам позитивните и почтени хора. Президентът на Geopost Пол Мари Шаван, например, е един мъж с около 11 години по-голям от мен, който ми показва, че е възможно и на тази възраст да си толкова енергичен, да продължаваш да пътуваш, общуваш и да живееш в силна динамика. Това е вдъхновяващо.Интервюто взе Силвия Радославова
4 коментара
Мектупчиян, Спиди в момента сте най-мразената българска фирма. Не куриерска а въобще. Всеки ден правите хиляди клиенти и търговци на маймуни и очаквате това за пореден път това да ви се размине с платени публикации.
Кой болен мозък във вашата компания реши, че като прекъснете връзката с клиентите и проблемите се решават.
Как стигнахте до решението пратките изпратени до адрес на клиентите да бъдат препращани до ваши офиси а клиентите да получават известие, че куриер е посетил адреса а тях ги е нямало. В същото време клиентите са стояли на адреса по цели дни в очакване на доставките си. Как очаквате клиентите, които явно приемате за пълни идиоти, да използват доброволно услугите ви след като дори не могат да се свържат с Вас за да получат информация. За капак тези опити за контакт с Вас са платени и следващия месец ще се получат телефонни сметки с бонуси от 10, 20, 30лв за услугата неврно чакане и слушане на музика.
До коментар [#1] от "tri":
Абсолютно вярно ... За съжаление .
Липсва имейл адрес на сайта . Фрапираща некомпететност на служителите.
Отговора на всичките ми въпроси беше :"не мога да отговоря".
100% вярно, надявам се да не им ползвам повече услугите
Да, наистина!
Големи мизерници са тези от Спиди!!!
Недоствят навреме пратките!
Лъжат, че са ходили на адрес и когато получателя след дълго чякане се откаже от пратката, куриерската услуга и двете посоки е за изпращача!!!
Те си взимат своето, но не са свършили работа!!!
И получателя е разочарован а и изпращача е ощетен!!!
Това са прословутата фирма Спиди!!!!
Не пращайте нищо с тази фирма!!!
Мошенници са....!!!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.