🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Мартин Скепбауър: Виждаме голям потенциал за растеж в България

Изпълнителният директор на компанията собственик на OLX – Naspers Classifieds, пред "Капитал"

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Мартин Скепбауър е изпълнителен директор на Naspers Classifieds, компанията собственик на платформата за обяви OLX в България. Скепбауър е работил в различни компании, занимаващи се с електронна търговия и интернет услуги, като eBay, Schibsted, а сега и в Naspers. Той се занимава с разработването на различни продукти и услуги, започвайки от самата идея и развивайки ги до успешни и печеливши бизнеси. Скепбауър е и инвеститор в млади обещаващи бизнеси и стартъпи, където се стреми да комбинира финансовата подкрепа с активно участие и съвети.

Скепбауър разширява професионалното си влияние, като публикува книга, посветена на решаването на бизнес проблеми - Thinking backwards ("Да мислиш наопаки"), издадена на 3 езика досега. Той има магистърска степен по инженерни науки от Delft University и MBA от INSEAD. Гостува в София през април, където се проведе една от петте срещи през годината на борда на директорите в Naspers.

Как виждате бъдещето на OLX в България?

- Ние сме много доволни от бизнеса ни в България. Работим тук от около осем години и успяхме да разработим един успешен бранд, какъвто е OLX. Работим също така и върху новото ни приложение Shedd, което е насочено към женската мода и се приема много добре. Очаквам да инвестираме и да се разрастваме тук. Имаме и други звена на Naspers тук, като EMAG и Fashion Days, в които също ще продължим да инвестираме, защото виждаме България като обещаваща страна за групата.

Колко мислите, че може да расте пазарът в България?

- Когато смятаме потенциала на пазарите, ние пресмятаме колко от всеки хиляда души ползват OLX. В случая с България става дума за около 20 души на всеки хиляда, които ползват платформата ни. Виждаме много голям потенциал за растеж - както по отношение на потребители, така и във финансово отношение. Ние вече работим на печалба тук, в страната, но можем да вдигнем много приходите си. Работим върху това да създадем връзки с бизнеси, които използват OLX, за да продават продуктите си, и в този сегмент имаме растеж от 300%, но не смятам, че това е нашият таван. Очаквам да растем и по отношение на обем.

Как се представя нашата страна спрямо останалите в региона?

- Всеки пазар е специфичен. Когато погледнем Източна Европа, нашият най-голям пазар в региона е Полша, където имаме четири работещи бранда. Очевидно е, че България е по-малък пазар, отколкото Полша, но сме доволни от това как се разрастваме и как се развиват OLX и Shedd. Около осем хиляди нови продукта се пускат в платформата всеки ден и причината за това е, че имаме много добър екип в страната, чрез който бързо можем да пуснем нова услуга. Вече сме наясно с пазара в България, знаем, че трябва да разчитаме на дигитална, а не на телевизионна реклама. Това е нещо, на което смятам, че трябва да залагаме повече.

Предвиждате ли допълнителни инвестиции тук?

- Да, както казах, вече сме доказали, че можем да пуснем нова услуга наистина бързо и ефективно, затова винаги гледаме какви допълнителни услуги можем да дадем на своите потребители. OLX е част от една екосистема, платформа за продажба на всякакви продукти и услуги. Приходите ни идват от това да сме гъвкави, за да може през нашата платформа да се продават всякакви неща - от мода до коли. Понякога продаваме тези неща в една и съща платформа, но понякога разработваме и специфични приложения като Shedd. Имаме няколко различни формати, които работят на други пазари, но все още ги няма в България. Обмисляме да вкараме някои от тях тук.

Можем ли да говорим за конкретни суми?

- Това е леко спекулативно, защото няма крайно решение. Това, което е важно според мен, е, че ние постоянно инвестираме, след като вземем предвид потенциала на пазара и нуждите на клиентите. Например в Shedd вече се пускат по 6 хил. продукта всеки ден и е очевидно, че приложението ни запълни една от нуждите на пазара. Ако пуснем приложение за продажба на коли, тогава ще е по-сложно, защото вече имаме позиция на пазара за продажба на коли чрез OLX. Въпросът тогава би бил дали има достатъчно място за нас да се разрастваме с допълнително място за продажба на коли.

Виждате ли други компании от семейството на Naspers, които могат да заработят в България?

- Мисля, че нашата услуга за разплащане PayU също има клиенти тук, но доколкото съм наясно, нямаме планове да навлизаме с други подобни услуги. В момента към България сме насочени основно чрез платформите си за търговия, които очаквам с времето да се разраснат още повече, защото имаме потенциал за растеж и екипите ни тук реализират всичките ни идеи с лекота.

Имате ли проблем с правенето на бизнес в страната?

- Не, нямаме. Тук сме вече от осем години и сме в много добра позиция. Имаме местен екип, който управлява операциите ни. Не сме имали проблеми със законодателите или регулаторните органи и смятаме, че се справяме добре с намирането на служители. Имаме някои от най-добрите решения за потребители в света тук, защото имаме страхотна връзка с компанията "Еконт", чрез която доставките са много по-бързи и евтини, отколкото в други части на света. Връзката ни е много важна за нас, нашите потребители и приходите ни.

Виждате ли дългосрочни промени в стратегията за България?

- Работя в този бизнес от вече 13 години и това е наистина динамичен пазар. Преди онлайн търговията беше само на компютри, с много текст и като цяло грозен външен вид, но днес повечето действия се случват основно в мобилните приложения, които са много по-лесни за ползване. Технологията е много по-напреднала. Имаме много инженери и учени, които работят върху нашите продукти, отколкото преди пет или десет години.

Ние еволюираме от това да сме ориентирани само към пазара до това да сме ориентирани и към това как се развива технологията. Причината са хора като теб, по-младите, които са израснали с Google, Facebook, WhatsApp и очакват другите приложения да са на тяхното ниво. Ще инвестираме много в тази насока.

Другата тенденция е, че трябва да направим работата с нас още по-удобна за потребителите, да решаваме проблемите на нашите клиенти. Ако в OLX можеш да купиш и продадеш почти всичко, след това в много от случаите трябва да се срещнеш лице в лице с отсрещната страна или да пратиш нещо. Търсим начин да направим всичко това още по-удобно за клиентите ни.

Интервюто взе Йоан Запрянов