В ново партньорство "Оптикс" продаде част от активите си на канадска компания

За целта е създадено дружеството "Майкро Оптикс Юръп", с което да се достигне до нови пазари

Изпълнителният директор на "Оптикс" Иван Чолаков очаква продажбите на групата догодина да достигнат 100 млн. лв.
Изпълнителният директор на "Оптикс" Иван Чолаков очаква продажбите на групата догодина да достигнат 100 млн. лв.
Изпълнителният директор на "Оптикс" Иван Чолаков очаква продажбите на групата догодина да достигнат 100 млн. лв.    ©  Михаил Ванчев
Изпълнителният директор на "Оптикс" Иван Чолаков очаква продажбите на групата догодина да достигнат 100 млн. лв.    ©  Михаил Ванчев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Производителят на оптична техника "Оптикс" - Панагюрище, е отделил част от активите си в новосъздадено дружество, което е било продадено на канадския холдинг American Optics в края на миналата година. Става въпрос за "Майкро Оптикс Юръп", което вече разполага с персонал от 160 души и е с капитал от 3.95 млн. лв. Управители са Дейвид Джон Пиърс от канадска страна и Петър Чолаков от българска.

Българската фирма от своя страна придобива дял в канадската компания и по този начин запазва правото си да участва както в управлението на новото дружество, така и във вземането стратегическите решения за развитието на холдинга отвъд Океана. Активите и базата са в Панагюрище и в нея ще работят инженери и администрация, отделени от българското дружество, съобщиха от ръководството пред "Капитал".

"Майкро Оптикс Юръп ще прави микрооптични елементи, каквито и досега са произвеждани в "Оптикс". Идеята е чрез този проект да се постигне синергия между участниците в него и на пазара да се предлагат крайни продукти на световно ниво, предназначени за медицината. Групата произвежда цялата ендоскопска оптика на немската компания "Шьоли файбъроптик", включително и за световноизвестния хирургически робот "Да Винчи". В новата компания в Панагюрище засега не се променя продуктовият профил. По-скоро целта е да се промени пазарният профил, да се навлезе на нови пазари и да се увеличи капацитетът на това производство.", коментира за "Капитал" Даниел Даскалов, директор "Ресурсно осигуряване" в "Оптикс".

Новото предприятие ще е настанено в самостоятелна база. За целта компанията закупува нефункционираща производствена сграда със застроена площ от 2400 квадратни метра. Ремонтът ще бъде извършен тази година, като освен тази сграда ще бъде построена и нова с РЗП 2250 кв.м, за да се създадат оптимални условия за производството на микрооптични елементи.

По сделката по преобразуването канадската компания е консултирана от "Ърнст и Янг България".

"Според експерти сделката по преобразуването е сред първите пет по сложност в България за последните няколко години, тъй като не се продава цял бизнес, а се отделя част от него", коментира Даниел Даскалов

Целта на "Оптикс" е да открие нов канал, за да достигне до нови пазари. Друга важна причина е, че по този начин българската компания придобива ново ноу-хау на управление на бизнеса.

"И в двата си големи партньорски проекта – "Майкро Оптикс Юръп" и "Шьоли Оптикс", ние се стремим да запазим достатъчно голям дял от капитала, за да можем да участваме ефективно в управлението на общия ни бизнес", каза Даскалов.

Постоянен ръст

Изпълнителният директор на "Оптикс" Иван Чолаков обясни, че 2017 г. е била най-успешната в историята на компанията от Панагюрище. "Общият обем на реализираната продукция е над 42 млн. лв., а продажбите в цялата ни група от фирми вероятно ще надхвърлят 80 млн. лв. Целта ни е през следващата 2019 г. да достигнем 100 млн. лв. от продажби. А след 4 години тези 100 милиона лева да бъдат резултат само от дейността на компанията майка Оптикс", каза Иван Чолаков. Той обаче свързва инвестициите, направени досега, не само с резултата от приходите и печалбите. Финансовият резултат през последните години до 2016 г. е по около 2-3 млн. лв.

"Инвестициите са и начин да предвидим бъдещото развитие на групата, но все по-трудно е да поставяш дългосрочни стратегически цели заради динамиката в технологиите. В началото, когато започнахме, знаехме какво ще правим през първите 15 години от бизнеса ни. Сега този хоризонт се скъсява на около 5 години. Вероятно ще въведем роботи в монотонните производства. Искаме на хората, които работят при нас, работата да им е интересна", казва Чолаков. За последните 5 години инвестициите на "Оптикс" надхвърлят 20 млн. лв., финансирани основно чрез реинвестиция на печалбите, а други с помощта на банково финансиране.

Преки инвестиции

През 2017 г. "Оптикс" инвестира около 1 милион лева в създаването на полигон за изпитване на своята продукция, който започна работа на 5 февруари тази година. Особено значими за фирмата са инвестициите, които ще реализира през 2018 година. "В момента изграждаме новата ни производствена мощност в Божурище, започваме да изграждаме и развойно-производствен център по електроника в Пловдив. В Пловдив също сме закупили земя – около 20 декара", заяви Иван Чолаков

Компанията участва и в осъществяването на общ европейски отбранителен проект "Сейф шор", който за компанията може да се окаже перспективна прединвестиционна разработка. "Проектът е интересен за нас с иновативната си тема и с директните контакти с водещи учени, фирми и крайни потребители. В консорциума "Сейф шор" се включиха 11 участника – представители на индустрията, научни институти и крайни потребители като граничната полиция и службите за сигурност на Румъния, както и полицията на Белгия и Израел", разказва Желязко Гагов, главен маркетолог на компанията. Целта на проекта е да създаде прототип на мобилна система за крайбрежна охрана срещу дронове, малки лодки и лодки с бежанци.

Една съществена част от проекта е създаване на изкуствен интелект и невронни мрежи, които не само засичат, но и предвиждат движението на дронове в пространството над крайбрежни райони. Това е антидрон система, която е интересна с това, че засича и следи само безпилотните летателни апарати, без да регистрира полетите на птици като потенциал за заплаха. Птиците са вкарани в базата данни в самия софтуер и системата автоматично ги разпознава. Проектът се финансира по програмата за сигурност на ЕС и "Оптикс" е единственият български участник в програмата. Досега охранителни системи на панагюрската фирма охраняват морски и сухопътни граници на 7 държави.