Локомотиви за любимци

Частната "Експрес сервиз" обвини БДЖ, че наглася обществени поръчки в полза на конкретен кандидат и е готова да плати 4 млн. лв. за ремонт на локомотиви и сама да извърши 80% от работата

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Транспортният министър Ивайло Московски обеща проверка, макар от ведомството да отхвърлят обвиненията.

В петък "БДЖ-Пътнически превози" ще отвори офертите по съмнителната поръчка за ремонт на локомотиви. Така ще стане ясно дали са основателни обвиненията, които превозвачът получи от частната "Експрес сервиз", че наглася търгове в полза на конкретен кандидат. Ето и цялата история около съмнителната поръчка.

Ако напишете в Google "нагласени", алгоритъмът на първо място ще ви предложи да продължите с "мачове", а на второ - с "обществени поръчки". И за двете едва ли са нужни много обяснения за логиката на търсачката, но може да се поспори дали редът не е несправедлив като сума, като масовост и като значимост.

Държавните органи и фирми имат доста богат арсенал от прийоми да заобиколят закона в полза на конкретен частен интерес. Българските държавни железници (БДЖ) напоследък обаче дописват списъка с нова вариация - да дават поръчка, която в голямата си част сами да изпълняват. От 2015 г. постепенно новосъздадената частна компания "ЖП тракция" се превърна в любимец на държавната компания за ремонтите на локомотивите й. През януари разследване на "Нова тв" показа, че те наистина се извършват, но с техника и служители на БДЖ. Скандалът беше потушен от министъра на транспорта Ивайло Московски, който се застъпи за ръководството на БДЖ и не поиска оставки.

Само месец по-късно нова поръчка за ремонт на локомотиви тръгна по релсите на нанадолнището и отново повдигна темата колко целесъобразно БДЖ, получаваща ежегодно пари от бюджета, плаща за поддръжката на активите си. Участници на пазара видяха нов опит за повторение на старата схема - БДЖ извършва основната част от работата, но си плаща на частната компания за удоволствието. Те публично се оплакаха, че изискванията по поръчката са ограничаващи за останалите кандидати. А Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" към Министерството на транспорта, издаваща сертификати кой може да извършва ремонти, демонстрира силна взискателност към едни и застъпничество за други.

Шумът около последната поръчка предизвика две различни линии на поведение на ръководството на транспортното министерство. Министър Ивайло Московски разпореди да й се направи проверка около 4 часа след появата на информация за нея в медиите, а зам.-министърът му Велик Занчев, бивш кадър на БДЖ, заяви, че няма да допуснат "през медиите да се печелят процедури в БДЖ", като отрече държавната компания да организира нагласени поръчки. Въпреки претенциите за прозрачност до редакционното приключване на броя от БДЖ отказаха да коментират има ли и колко са подадените оферти.

Нова поръчка, стар модел

В средата на февруари "БДЖ - Пътнически превози" обявява обществена поръчка за техническа поддръжка на електрически локомотиви серия 46200 и от серия 44 за срок от 3 години с прогнозна стойност 4.082 млн. лв. без ДДС. Анализът на условията на останалите участници на пазара показва, че БДЖ ще извършва 80% от работата. Дейностите, за които ще отговаря държавната компания, са разписани детайлно, а за победителя, който ще получи около 4 млн. лв., е предвидена малка част.

Звучи като апетитна сделка да получиш едни пари без много труд, но за съжаление повечето компании не могат да отговорят на условията. "Изрично изискване на БДЖ е локомотивите да се приемат и предават за ремонт в Локомотивно депо София. В същото време възложителят поставя краен срок за извършване на техническите прегледи от 8 работни часа. Това време е и абсолютният технологичен минимум и не позволява локомотивите да се придвижат до място, различно от Локомотивно депо София", казва мениджърът на "Експрес сервиз" Цветелин Колев.

Русенският завод от години е единственият производител на локомотиви в страната. Те са за маневрена дейност. Компанията извършва и ремонти на дизелови и електрически локомотиви и работи с редица частни компании, като клиенти има и извън страната. Въпросното Локомотивно депо София е собственост на БДЖ, но се използва от въпросната фирма "ЖП тракция", "без да е била провеждана каквато и да било състезателна процедура за това", казват от "Експрес сервиз".

Другият абсурд в процедурата е, че другото предприятие за ремонт на локомотиви, дъщерното на БДЖ - "БДЖ Кончар" (където БДЖ има 49% дял, а останалите 51% са на хърватския завод "Кончар"), въпреки че е създало локомотивите и ги е поддържало допреди 2 години, няма сертификат от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация". От 2015 г. съвместната компания на държавния холдинг е в немилост и с неясно бъдеще, като през лятото на 2015 г. й е било препоръчано от Велик Занчев да се ориентира към свободния пазар, каза изпълнителният директор на "БДЖ Кончар" Гинчо Павлов. По думите му "БДЖ Кончар" е поддържала въпросните локомотиви, но не 9, а 15 на брой за 996 хил. лв. на година. Или, ако се направи груба сметка, излиза, че сега БДЖ ще плати над 2 пъти повече, като и ще върши огромна част от дейностите сама.

Фирмата любимец

Отбиването на дъщерната компания съвпада с възхода на новия частен играч - "ЖП тракция". Тя се сдобива със сертификат за поддържане на електрически и дизелови локомотиви през април 2015 г.

В края на 2009 г. "ЖП тракция" носи името "Медикъл кеър 1" с предмет на дейност търговия с медицински машини и апаратура. При създаването й е еднолична собственост на Емил Лечев и е с капитал 50 лв. През пролетта на 2012 г. Емил Лечев продава дружество с името "Медикъл кеър 1" и с капитал 50 лв. на Николай Кръстев, роден през 1980 г. Капиталът на компанията се увеличава на 10 хил. лв. и тя получава името "ЖП тракция". Проверка в ДАКСИ показва, че в миналото си Николай Кръстев е преминал през ръководството на дружества, тогава част от жп бизнеса на Васил Божков. На ръководни постове в предприятие от същата група е бил и управителят Георги Кръстев.

Преди години приватизираните от Божков заводи бяха обединени в "Железопътна инфраструктура – холдингово дружество", после преименувано на "Инфра холдинг", а сега се управлява от сина на Божков - Антон. Насред кризата жп компанията (както и свързаният пътностроителен "Холдинг Пътища") спря да си обслужва задълженията към банки и много от активите му бяха продавани от частни съдебни изпълнители. От холдинга на Божков идва и директорът на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" (ИАЖА) Веселин Василев.

"Николай Кръстев никога не ми е бил шофьор, а зам.-директор на фирма, в която аз съм бил директор. Конфликт на интереси с Николай Кръстев и неговата фирма аз нямам", смята по темата директорът на ИАЖА Веселин Василев.

Въпреки липсата на опит и данни за своя база в Имотния регистър и разходи за персонала през 2015 г. от едва 31 хил. лв. "ЖП тракция" безпроблемно получава сертификат и набира сили с няколко бързи поръчки на БДЖ. През пролетта на 2016 г. "БДЖ - Пътнически превози" избира "ЖП тракция" да извършва техническата поддръжка на модернизираните от "Кончар" електрически локомотиви серия 46200 и от серия 44. Договорът е за две години и е за близо 1.2 млн. лв. без ДДС. През август 2016 г. и "БДЖ – Товарни превози" избира "ЖП тракция" да извършва планови ремонти на локомотива и ремонти по необходимост на стойност 1.3 млн. лв. без ДДС.

Отремонтиране на конкуренцията

И при двата търга "Експрес сервиз" е отстранен още на етап документи. Сега процедурата е недосегаема за трети път, тъй като русенската компания не може да ремонтира и доставя локомотивите в желаното депо в София за общо 8 часа. Според думите на Веселин Василев "Експрес сервиз" желае да провали обществената поръчка, защото не отговаря на изискванията. "Естественият ход е да се провали и компрометира с цел да падне", каза Василев.

Русенският завод по неясни причини има редица проблеми с ИАЖА и БДЖ. Въпреки че компанията работи успешно на пазара от години, единствен производител на маневрени локомотиви и сред клиентите й са редица частни компании, тя генерално няма успех в търговете на БДЖ, като управителят й Цветелин Колев заяви, че е отстранявана 5-6 пъти за последните 2 години.

В началото на миналата година ИАЖА ограничава един от сертификатите й, като компанията в момента води дело в Софийски административен съд срещу това решение на администрацията. А през януари тази година след първия скандал около ремонтите на БДЖ на пресконференция в министерството на транспорта Ивайло Московски своеобразно отрече съществуването й, като заяви, че по времето на БСП бил закрит последният завод в България, в който можело да се ремонтират локомотиви.

В очакване на 137 млн. лв.

Последното отстраняване на компанията е отпреди 2 седмици и е от голямата поръчка на "БДЖ Пътнически превози" за ремонт и поддръжка на 22 дизелови мотриси и 24 електрически мотриси Siemens, за 137 млн. лв. без ДДС и е за 5-годишен период.

По думите на Цветелин Колев преди две години БДЖ е поискало от "Експрес сервиз" да представи ценова оферта за ремонт и поддръжка на 22-те дизелови мотриси за 5 години. Офертата на русенската компания е била за 17 млн. лв. за 22 мотриси, като сега БДЖ дава 137 млн. лв. за 46 мотриси.

Междувременно компанията кандидатства от началото на 2016 г. пред ИАЖА за сертификат за ремонт на мотриси, в които има и пътническа част (иначе дружеството разполага със сертификати за ремонт на електрически и дизелови локомотиви). Такъв обаче не й се издава, като тя не успява да отговори и на условието по търга за общ годишен оборот за предходните 3 години от 80 млн. лв. и е отстранена при предварителния подбор на кандидатите.

Напред продължават три ма. Това са Обединение "Дезиро Сименс", Щадлер Унгария Железопътна поддръжка" и румънската "Алстом транспорт", като последните две обжалват решението от началото на март в КЗК.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ydw12523484 avatar :-|
    D
    • + 7

    Продължавайте да ги дотирате всяка година и да наливате. Тия така са са увъртели, че само приватизация ще ги извади от схемите, държавата очевидно не може.

    Нередност?
Нов коментар