🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Дамасцена" инвестира още 5 млн. лв. в амфитеатър и етнографски комплекс край Павел баня

Производителят на розово масло планира да увеличи туристите си до 150 хил. годишно

Инвестицията е в амфитеатър, като в комплекса има и три ресторанта. Планира се и създаване на къмпинг за каравани в района
Инвестицията е в амфитеатър, като в комплекса има и три ресторанта. Планира се и създаване на къмпинг за каравани в района
Инвестицията е в амфитеатър, като в комплекса има и три ресторанта. Планира се и създаване на къмпинг за каравани в района
Инвестицията е в амфитеатър, като в комплекса има и три ресторанта. Планира се и създаване на къмпинг за каравани в района
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Производителят на розово масло "Дамасцена" инвестира още 5 млн. лв. в етнографския си комплекс в село Скобелево карй Павел баня. Средствата са вложени в изграждане на амфитеатър с 500 места, който беше открит в петък. С това общите инвестирани средства са 10 млн. лв., като плановете са те да нараснат с още 2 млн. лв.

"Амфитеатърът трябва да направи мястото още по-привлекателно, както за чуждестранните, така и за българските туристи", каза пред "Капитал" мениджърът на "Дамасцена" Атанас Радев. Амфитеатърът в Сколебево е точно копие на античните съоръжения от тракийско време и погледнат отвисоко, наподобява на кошница с рози. Изграден е по идея на собственика на компанията Стоян Стоянов, който е първият частен производител на розово масто в България. Новата сцена е технически обезпечена на професионално ниво и позволява тук да се провеждат различни културни събития - концерти, театрални постановки и дори оперни спектакли. На втория етаж на амфитеатъра ще отвори врати нов ресторант с 365 места.

"Идеята за амфитеатъра се роди преди 3 години, като желанието ни беше, от една страна, да показваме българските обичаи на чужденците, а от друга – да изградим добра сцена за разнообразни събития", обясни Стоянов. Само през миналата година етнографският комплекс е посрещнал 50 000 гости, като 60% от тях са били чужденци. От чуждестранните гости най-много са тези от Китай.

Общата инвестиция в създаването на комплекса "Дамасцена" вече надхвърля 10 млн. лева. Изграждането му започва през 2000 година на мястото на наследствената къща на собственика Стоянов, който първоначално открива малък етнографски център до първата си розоварна. Интересът на туристите се оказва по-голям от очаквания и собственикът решава да създаде нови атракции.

В момента в комплекса има три ресторанта и нова розоварна с капацитет на производство до 300 кг розово масло на сезон. Така от средата на май до средата на юни туристите могат да наблюдават в дестилерията процеса на розоварене и да правят съпоставка между съвременния начин на производство и този, съществувал преди 400 години. В розовата градина на комплекса се отглеждат около 150 вида рози.

Мениджмънтът си е поставил за задача през следващите 2-3 години броят на туристите, посетили комплекса, да стигне 150 000 души годишно. "Доказахме през годините, че такъв бизнес модел може да бъде успешен дори в малко село като Скобелево", допълват те и казват, че хвърлят усилия в тази посока, за да имат целогодишна дейност, тъй като бизнесът само с рози е сезонен.

"Дамасцена" е сред най-големите производители и търговци на розово масло. Отглежда около 500 дка розови масиви, които се намират в близост до етнографския комплекс. В компанията работят 120 души на трудов договор, но през активния сезон, когато става розоберът, броят им достига 500 души. Приходите на групата за 2018 г. са 20 млн. лева. Над 90% от продукцията е за експорт – предимно Франция, Германия, САЩ, Турция, Китай, Индия, Япония, Индонезия. Компанията изнася розово масло в около 14 страни, като за 2018 г. е произвела 300 кг розово масло. Около 20% от продукцията си тя влага в собствени козметични продукти, които се предлагат в самия етнографски комплекс и в онлайн магазина му – предимно кремове и натурална розова вода. Компанията е инвестирала около 1 млн. лева в цех за производство на козметични продукти, чиято номенклатура непрекъснато расте. Един от най-новите продукти на "Дамасцена" е автентичен български парфюм с розово масло, като целта е той да бъде наложен на световните пазари. Налагането на козметичните продукти на външните пазари е сред основните цели на компанията.

Добра реколта, ниска масленост

Тази година беше добра като реколта, но маслеността на розата не беше толкова добра, казва Радев. Средният добив е достигнал 350 кг от декар. "Тази година имахме по-нисък добив от миналогодишния, но пък всички дейности се случиха навреме", казват от компанията. От там прогнозират цени на розовото масло малко по-високи от миналогодишните. През 2018 г. розовото масло се е търгувало на цени от 6500 - 7000 евро на килограм в зависимост от продаваните обеми. Цената на розовото масло се диктува най-вече от условията през годината. Когато тя е лоша, както през 2014 г., цената на килограм розово масло стига дори до 11 000 евро за килограм, отбелязват розопроизводителите.

Къмпинг за каравани

Сред планираните инвестиции в етнографския комплекс "Дамасцена" са изграждането на хотел през следващите 1-2 години и прекарване на сондаж за минерална вода. Върху площ от 500 дка ще бъде изграден парк с диви животни. Откриването му е насрочено за края на следващата година. Планираната инвестиция е около 2 млн. лева. Също догодина зад комплекса ще бъде открит и караван парк – обособени места за каравани и палатки с обща площ от около 250 дка. "Искаме да развием мястото целогодишно, защото производството на розово масло е сезонна дейност."

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • + 4

    Браво! Много оригинална е идеята за рози между редовете - красиво и ароматно.
    Амфитеатърът наподобявал тракийски, но няма претенциите да е исторически като мошеническия край Варна. Етнографски комплекс, който вече работи и всичко това за около 10 млн, а не за 250 млн лева. И вече имат туристи, а не "инвеститори".

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 3

    Ето това е рентабилен и идеен проект. Не исторически парк - пирамида. Само сравнете какви са инвестициите и резултатите.

    Нередност?
Нов коментар