🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Дигитална трансформация, провокирана от пандемията

Съществува мит, че по време на локдауна в периода март-май 2020 г. ръст отбелязаха само специфични сегменти на онлайн търговията. Истината всъщност е малко по-различна

Дигитална трансформация, провокирана от пандемията
Дигитална трансформация, провокирана от пандемията
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Годината е 2017-а и след тест на онлайн пазара, вече наложения офлайн фешън дискаунтър Mercari решава да направи по-сериозен опит за интернет продажби с първата си eCommerce платформа. Тогава компанията решава да се представя онлайн под бранда MoreFashion - типично поведение на представителите на ритейл бизнеса, които се притесняват от микса на онлайн и офлайн и ги разглеждат като два независими канала.

"За три месеца усилена работа успяхме да изградим сериозно решение за Mercari/More Fashion и бяхме много обнадеждени относно плановете им онлайн. По-малко от месец по-късно обаче от компанията ни споделиха, че замразяват идеята за развитието на интернет продажбите си, поради спецификите на бизнес модела им. Те оперираха с голям обем единични бройки стоки, което създаваше предпоставки за много грешки при изпълнение на онлайн поръчките при все, че тези стоки трябваше да се продават и в офлайн мрежата", споделя Стефан Чорбанов от Stenik, които са eCommerce development партньора на Mercari по това време.

Stenik е технологична компания, фокусирана от 16 години в B2C и B2B решения за български търговци, желаещи да увеличават каналите, в които продават, търсещи по-голям пазарен дял или разширение на чужди пазари. Компанията е официален партньор на Adobe и сертифициран интегратор на платформите Magento Commerce и Magento Open Source.

Правим бърз скок към 13-и март 2020 г., която дата всички помним като началото на т.нар. локдаун. Много бързо в България всички осъзнаха, че Covid-19 е реална заплаха и по всичко личи, че напасването на личния, обществения живот и бизнеса към това "ново нормално" са дълъг процес, в който ще се учим в движение. Една седмица - толкова беше нужно на Mercari да вдигнат телефона и на 20-и март и да ни се обадят с простото питане "Можете ли да съживите мъртвеца?", споделя още Чорбанов.

Три дни по-късно Stenik дават старт на един от най-големите спринтове, които са правили за клиент, като за целта отреждат dedicated проджект мениджър, чието внимание е насочено на 100% към Mercari и екип, фокусиран изцяло в проекта. За щастие бизнес софтуера в компанията осигурява цялата нужна историческа информация и техническа документация за проекта и значително улеснява стартирането на процеса. И все пак срокът от 10 дни за старт на онлайн продажбите изглежда твърде кратък, за да бъде спазен, при условие, че това не е start-up бизнес, който може да продава от гаража или хола, а е наложен ритейлър с над 25 физически обекта в страната и Румъния.

Решението?

"Да мислиш като старт-ъп!" "Наложи се да имплементираме MPV (minimum viable product) методологията на lean startup, за да ускорим т. нар. time-to-market. Всички излишни функционалности, утежняващи обстоятелства и опции със съмнителна добавена стойност трябваше да бъдат премахнати, за да не черпят ресурси за тестване, преработване и въвеждане в експлоатация. Така или иначе работата в нашия бранш винаги е повече отколкото изглежда, а в конкретния проект се наложи да направим фундаментални промени за един eCommerce като промяна на checkout процеса, интеграция с нов куриер, ъпдейт на системата до последна налична версия, GDPR съвместимост и други", споделя Димитър Димитров, който е партньор в Stenik и супервайзър на целия процес.

На заветната дата 2 април Mercari вече са онлайн с новия им интернет магазин и като на шега получават 80 поръчки в първия им ден и то в период, в който всички си мислехме, че хората пазаруват само храна, стоки от първа необходимост и забавление, добавя още Димитров.

Mercari от своя страна са свръхкоректен партньор, особено в средата на пандемичната обстановка, когато междуфирмената задлъжнялост нарастна.

Да пуснеш онлайн магазин да продава, разбира се, е само началото на предизвикателството, а при Mercari следващите стъпки се развиват с подобна скорост. Te имат присъствие офлайн и в Румъния и заявяват категорични позиции да присъстват там и онлайн, а и ситуацията го налага. Благодарение на това, че през 2017 г. са избрали изработка на онлайн магазин с Magento, а платформата е със силно развита multi-store/multi-currency/multi-country функционалност, само след три седмици Mercari вече продават онлайн и в Румъния.

"Не всичко е цветя и рози". През юни България вече излиза от локдаун, но физическите магазини пустеят. Колкото и смущаващо да е това положение, то е още една предпоставка за фокусиране в развитието на интернет бизнеса.

Компанията има нужда от ре-дизайн на онлайн магазина, тъй като този, с който стартира, е правен основно през 2017-а година. В същото време е нужен и UX (user experience) рефреш, защото спецификите на бизнеса го изискват. Стандартната функционалност за филтриране по бранд например не е достатъчно удобна, защото Mercari предлагат артикули на над 700 бранда и потребителите трябва лесно да могат да открият брандовете, към които имат интерес и да филтрират списъка с продукти само по тях.

Залезът на Magento 1

Горе-долу по същото време за броени дни се ражда и узрява и една друга идея. Платформата на Mercari - Magento 1 е доста остаряла и след дълго отлагане Adobe официално обявяват, че поддръжката от тяхна страна към тази система е със срок на изтичане 30.06.2020 г. Перспективите за развитието на Magento 1 са доста по-малко, спрямо тези пред неговия наследник Magento 2 и логичната стъпка и решение са взети - онлайн магазинът на Mercari трябва да бъде прехвърлен към актуалната версия на Magentо 2 и то възможно най-скоро.

Adobe придобиват Magento през 2018 г. за сумата от 1.68 млрд. долара и бързо успяват да позиционират платформата като Leader в т.нар. Magic Quadrant на Gartner, който е определящ фактор за оценката на IT продукти в световен мащаб.

Как се развива проектът?

"В общи линии се наложи да реализираме процес, който според Adobe и Magento отнема между 3 и 6 месеца за 6 седмици. За щастие, за нас това не беше първата миграция от Magento 1 към Magento 2 и за разлика от миграциите от други платформи, в които също сме се специализирали и които наистина отнемат 3 и повече месеци, то опитът ни тук изигра решаваща роля. В средата на август месец или малко над 6 седмици след като бе взето решението освен цялостен ре-дизайн да направим и миграция на системата, новият интернет магазин на Mercari бе факт" разказа Стефан Чорбанов.

Новата интернет платформа на Mercari добавя както някои задължителни и добре познати функционалности като усъвършенствана търсачка, усъвършенсвани филтри и mobile first experience, така и мърчандайзинг автоматизации, олекотен и иновативен процес на връщания (RMA), купи онлайн - вземи от магазин (click & collect) и над 50 други нови функционалности.

През ноември 2020 г. онлайн бизнесът на Mercari вече изглежда неизменна част от целия им fashion-discounting модел. В периоди на бурно развитие, понякога не остава време за анализ, но не и при Mercari, които могат да се похвалят с цифри, които говорят са устойчивост.

Ако трябва да си извадим поука за дигиталната трансформация, която ритейлърите могат да постигнат, независимо дали става дума за извънредна обстановка или не, то ключовите думи биха били: фокус, ноу-хау, технология и опит. И както се подразбира - те важат в еднаква степен както за самия търговец, така и за технологичния партньор, с който той е избрал да върви по този път.