Стефан Чорбанов и Димитър Димитров, Stenik: Ритейлът бързо превключи онлайн. Чакаме развитие на безконтактните доставки и плащания

Партньорите в e-commerce компанията са сред лекторите на форума Ecommerce and Retail Summit: Restart, Reconnect, Rechain

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Стефан Чорбанов (вляво на снимката) е основател на водещата ecommerce компания в България Stenik и Certified Magento 2 Solution Specialist. Участвал е в разработването на онлайн магазини на десетки големи български брандове, като освен като управител на Stenik работи и по самите проекти, за да е в крак с новите тенденции в онлайн търговията.

Димитър Димитров (вдясно) е e-commerce консултант и партньор в Stenik, както и Facebook Certified Media Buying Professional. Той е консултирал десетки големи офлайн търговци и ритейлъри как да направят първите си стъпки в онлайн търговията или как да я подобрят.

Чорбанов и Димитров ще са сред лекторите на конференцията Ecommerce and Retail Summit: Restart, Reconnect, Rechain, която ще се проведе онлайн на 5 ноември. Събитието се организира от "Капитал" и ще постави акцент върху предизвикателствата, адаптацията и развитието на ритейла в един постпандемичен свят.

Кои са най-съществените промени, които настъпиха в търсенето на технологични продукти в ритейла след старта на COVID-19 пандемията?

Д.Д.: От наша гледна точка отговорът е доста лесен. Ритейл секторът осъзна и започна да наваксва с бързи темпове пропуските в онлайн канала за продажби. От една страна, търсенето на решения за е-магазин и връзка с ERP софтуер нарасна, а от друга - търговците, които вече разполагат с такова, осезаемо започнаха да го развиват и приоритизират, защото в рамките на месец този канал се превърна в най-важния - не само в момента, а и стратегически в бъдеще.

Наблюдава ли се ръст на търговците на българския пазар, които преминаха към онлайн продажби по време на и в месеците след извънредното положение? Какво показва опитът на Stenik - с колко нараснаха запитванията за партньорства, промени ли се профилът на клиентите?

Д.Д.: Профилът на нашата компания е такъв, че към нас рядко се обръщат съвсем стартиращи търговци. Интересното е, че имахме и един такъв, с който започнахме работа в пандемията и за пореден път си доказахме, че работата със start-up е високорискова. Въпреки голямото желание на двете страни и 100-процентовата готовност с проекта от наша страна бизнесът все още не е заработил, макар идеята да е добра. В годините винаги сме имали навик да показваме, че нещата невинаги са розови или пък толкова хубави, колкото изглеждат. Сериозният онлайн бизнес вече не започва като на шега, защото е станал много по-комплексен от преди.

Кои са най-големите предизвикателства пред дигиталната трансформация във време на такава криза?

Д.Д.: Ще отговоря малко по-алтернативно, но сигурен съм право в целта. Най-голямото предизвикателство е т.нар. mindset. От аналогово мислещ бизнес трябва да се премине към дигитален. И ако това не става от върховете на компанията или поне от много добре подбран eCommerce manager/екип, на който са делегирани много права, то задачата е много трудна.

Каква е оценката ви за начина, по който българският ритейл минава по пътя на дигиталната промяна? Какви са най-важните стъпки, които секторът трябва да извърви в най-близко бъдеще?

С.Ч.: Да поставим обща оценка на цял сектор го считам за невъзможно. Има търговци, които се справят изключително добре и дори сами се изненадват от резултатите си. Считам, че най-важните стъпки са в насока използване на модерни софтуерни решения, които да могат да комуникират помежду си не само на базово ниво, а и на по-дълбоко, защото в противен случай микс между онлайн и офлайн е много труден. А потребителите вече го очакват.

Можете ли да дадете примери от световната и българската практика за търговци, които използваха по най-добрия начин електронното пространство, за да спечелят от кризата?

Д.Д.: Ако не трябва да посочвам конкретен търговец, а тренд, бих споменал, че доста търговци си спечелиха много нови клиенти и огромен обем поръчки, продавайки търсените в кризата продукти от "първа необходимост" - маски, дезинфектанти и друго. Имам предвид търговци с опит, които и преди, и след кризата си имат работещ бизнес, а не сайтовете еднодневки. Доста хора считат това за не толкова добър подход, но дори и цялото упражнение да не е донесло печалби, самият факт, че бизнесът не е спрял да функционира, а е работил на пълни обороти, не е освобождавал хора и е излязъл от кризата поне толкова силен, колкото преди нея, е достатъчен.

Кои ще са тенденциите, които ще диктуват правилата в електронната търговия в следващите месеци?

С.Ч.: Смятам, че всички трябва да работят под мотото "използвай момента". Бързата и навременна реакцията е фундаментална за успеха онлайн, особено в момента. Отвъд това се надявам безконтактните доставки и плащания да нараснат, защото са едно от големите предимства и удобства.
Конференцията Ecommerce and Retail Summit се организира от "Капитал" и е наследник на предходните успешни формати Retail in Detail и Strategies for Ecommerce Success. Тя ще се проведе на 5 ноември в дигитална среда.

Участниците ще могат да гледат срещата онлайн. Виртуалната аудитория ще има достъп до digital goodie bag с ексклузивно съдържание от лекторите и спонсорите, както и до инструменти за ефективен нетуъркинг.

Повече информация за лекторите и програмата можете да видите на уебсайта на събитието и във фейсбук, а с различните възможности за участие можете да се запознаете на страницата за регистрация.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rincewind avatar :-|
    rincewind
    • - 1

    Еми да, като темплейтнеш амнайсе сайта на държавна администрация е перфектно, после като не можеш да ги ъпдейтнеш пак е перфектно. Как сте със симфони-то, господа?:)

    Нередност?
Нов коментар