Как бързо и ефективно да стартираме онлайн магазин

Най-успешните стратегии за преминаване към е-търговия, според представители на индустрията в новия уебинар на "Капитал"

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Коронавирусът и извънредното положение не само в България, но из целия свят, накараха огромен брой търговци или да преминат в онлайн пространството, или най-малкото да се замислят колко нестабилен се оказа изведнъж изцяло физическият модел. За някои от тях продажбите онлайн се оказаха единствена алтернатива.

Именно успешното преминаване към онлайн бизнес беше основна тема на новия уебинар на "Капитал", в който участваха специалисти и мениджъри по цялата верига на е-търговията, интернет инфраструктурата и разплащанията. Сред тях бяха Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово; Димитър Димитров, партньор и консултант по електронна търговия в Stenik; Методи Дреновски, основател и управител на СуперХостинг.БГ; Любомир Чолаков, управляващ директор на Isobar България; и Светлозар Димитров, управляващ съдружник в euShipments.com. Модератор на онлайн събитието бе Георги Малчев, управляващ съдружник в дигиталната агенция Xplora.bg.

Истории от карантината

Димитър Димитров от Stenik започна дискусията с няколко примера за офлайн бизнеси, които са преминали и към онлайн продажби по време на карантината, макар да не е било задължително. Той разказа историите на веригата магазини за вино Casavino и търговеца на обувки и аксесоари Mercari. "Те почти нямаха затворени обекти и въпреки това влязоха и в света на онлайн магазините. Седмица след извънредното положение изтупахме прахта от стария план за сайт на Mercari и го вкарахме в употреба. В случая на Casavino онлайн магазинът заработи и при посещение на близък до мен физически обект разбрах, че фирмата е зарината от поръчки дори без да е правила реклама на сайта", разказа Димитров.

Друг пример дойде от Светлозар Димитров, управляващ съдружник в логистичната euShipments.com. Той разказа истрията на един от успешните български търговци, сайтът за забавление Ozone.bg, който скоро е стъпил на пазара в Румъния. "Ние обслужваме доставките на Ozone.ro. В пика на коронавируса поръчките тръгнаха бързо и в добри обеми, което показва, че един добре позициониран бранд на местния пазар, който е подбрал правилните партньори, може бързо и лесно да стартира на нов пазар, дори в момент на криза", разказа Светлозар Димитров. Неговият първоначален съвет към слушащите бе прост и ясен: "Ако не сте онлайн, бъдете онлайн."

Как да влезем в онлайн търговията

Създаването на онлайн магазин е колкото лесно, толкова и трудно. Причината: в момента има огромен избор от платформи, върху които търговците могат да създадат магазин, като всеки от тях има своите плюсове и минуси. Методи Дреновски от Superhosting.bg казва, че първият и най-важен фактор е за какъв бизнес става дума. Дава пример с решение на неговата фирма, което е директно насочено към малки търговци, които досега не са били онлайн, но искат да преминат към продажби в интернет. Дреновски казва още, че основен въпрос е какво иска да продава търговецът.

"Имаме пример как един човек само за седмица стигна от нулата до готов магазин, през който продаваше. За това обаче е нужна оценка къде се намирате вие и какво искате да продавате. Защото ако имате 10 хил. продукта и всеки от тях има по три снимки, това са 30 хил. снимки, които предполагат много работа", казва Дреновски.

Димитър Димитров от Stenik продължи тезата му, като заяви, че най-важен е фокусът: "Ако искаш да излезеш бързо на пазара, избери най-продаваемите продукти, премини онлайн с тях и тогава вече започни разширение на портфолиото. Важно е къде се намирате днес и къде се виждате утре, за да изберете правилното решение." Той добави още, че първият въпрос при избирането на платформа е дали става дума за изцяло нов търговец, който е решил да започне директно онлайн или такъв, който се премества във виртуалното пространство, след като досега е продавал физически. Друг важен въпрос според Димитров е дали се търси бързина, което би предполагало използването на платформа тип "софтуер като услуга" (SaaS), защото цялостните разработки изискват повече време.

Съветът на Димитров е желаещите да започнат онлайн търговия да оставят за по-късен етап голяма част от притесненията си и интегрирането на допълнителен софтуер. "Навремето никой не мислеше за това - те пускаха магазин, споразумявахе се с куриер и започваха. В България в момента се ползват много решения за ERP, складов софтуер и счетоводни програми. Когато сметнем това, става ясно, че няма готово решение. Ако бизнесът ви го позволява, не се тормозете с тези неща в началото на онлайн бизнеса си. Помислете за тях когато достигнете мащаб", казва още той.

Помислете за нагласите на клиентите и как да ги превърнете в лоялни такива

Ваня Манова, мениджър в Mastercard, обърна внимание на различните възможности за разплащания и пренебрегването на картовите плащания от малките търговци. Според нея те са особено важни, защото са моментални и гарантират с висока степен на сигурност и плащането, и получаването на стоката. Манова казва, че в България има много опции от различни банки и някои от тях позволяват лесна интеграция, както и някои небанкови компании като Paynetics, които тя смята за удобни за ползване.

"За големите бизнеси е ясно - те предпочитат картовите разплащания. Препоръката ми към малкия бизнес е, че картовите разплащания са задължителни. Българският потребител много често предпочита именно този тип плащане", каза още Манова.

Любомир Чолаков от дигиталната агенция Isobar Commerce коментира, че наблюденията на фирмата са за ориентация на брандовете към потребителското преживяване и по-тясна връзка с клиентите. Той даде пример с козметични компании, клиенти на Isobar Commerce, които са позволили пробването на червила онлайн чрез технологични решения. "Това е особено важно в бизнес, в който един нюанс на червеното например прави разликата", каза Чолаков.

Димитър Димитров от Stenik обърна внимание и на една масова заблуда, за която всички участници се съгласиха, че е често срещана и важна: че онлайн потребителите и офлайн потребителите са различни групи хора. "Много бизнеси смятат, че като отворят онлайн магазин ще задържат офлайн клиентите си и само ще добавят нови клиенти. Реалността е много различна. Най-лесната първа стъпка е да стигнете до съществуващите си клиенти, като им предложите още един канал."

По време на уебинара бе проведена и анкета сред наблюдаващите дискусията онлайн, според която над 80% от тях нямат онлайн магазин, но смятат да отворят такъв в скоро време. Предвид все по-масовото разпространение на онлайн търговията и неяснотата заради коронавируса, както и възможностите пред сектора, това изглежда като позитивна тенденция и добро решение за много бизнеси.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    submit2 avatar :-P
    submit2

    Много е важно всеки онлайн магазин да има общи условия и всички политики -> https://obshti-uslovia.com/

    Нередност?
Нов коментар