🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Геймингът се превръща в успешна инвестиция

Играта на CD Projekt - Witcher 3, се радва на по-голяма популярност покрай премиерата на едноименния сериал

Геймингът набира все по-голяма популярност
Геймингът набира все по-голяма популярност
Геймингът набира все по-голяма популярност    ©  Reuters
Геймингът набира все по-голяма популярност    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Видео играта на CD Projekt - Witcher 3, се радва на още по-голяма популярност, след като в края на миналата година започна излъчването на едноименен сериал в платформата Netflix. Цялата поредица помогна на акциите на полската компания да се превърнат в най-печелившите за десетилетието на Варшавската фондова борса.

Дълъг път

CD Projekt e гейминг компания, създадена през 1994 г. в Полша. Тя започва да работи върху играта Witcher, базирана на книгите на Анджей Сапковски, през 2003 г. Първата игра Witcher излиза през 2007 г., като за 12 месеца са продадени 1 млн. копия. Докато работи по втората игра, компанията се слива с полската Optimus, която е публична на борсата във Варшава от 1994 г. След финансовата криза от 2008-2009 г. Optimus е в практически фалит. След сливането между CD Projekt и Optimus компанията остава с името CD Projekt и пуска на борсата 96.1 млн. акции с номинална стойност от 1 злота. След излизането си на пазара компанията пуска втората серия на играта през 2011 г. Witcher 2: Assasins of Kings. Продажбите достигат 1.7 млн. броя за една година, като до 2013 г. общите продажби от двете игри са 7 млн.

Истинския успех за компанията идва с трета игра Witcher 3: Wild hunt, която излиза през 2015 г. За една година продава над 6 млн. копия, като към днешна дата продажбите от трите игри възлизат на над 50 млн. копия. Вследствие на успеха акциите на компанията достигат 279.5 злоти през 2019 г. от цена от 1.1 през 2010 г. С растеж от над 23 000% акциите на CD Projekt са най-печелившите за десетилетието в Полша.

Покрай премиерата на едноименния сериал на Netflix от миналия месец интересът към играта се възобновява, споделят от компанията, като в момента има повече играчи от дебюта ѝ през 2015 г. През декември миналата година CD Projekt обяви, че договорът с писателя Сапковски е удължен, което потвърди плановете на компанията за следваща игра от серията, макар сроковете да не са ясни към момента.

Гейминг индустрията като цяло

CD Projekt не е единствената гейминг компания, която увеличи стойността си многократно през последното десетилетие. Акциите на Take Two, компанията зад сериите Grand Theft Auto, се търгуваха за около 10 долара през януари 2010 г., а приключиха 2019 г. с цена над 120 долара (ръст от над 1100%).

Книжата на Electronic Arts, по-известна като EA, се търгуваха за 17 долара в началото 2010 г., но затвориха десетилетието на над 105 долара (над 500% ръст). Tencent, китайската фирма зад Riot Games (Leage of Legends) и WeChat, също определя себе си като гейминг компания. Акциите на Tencent се повишиха от 30 хонконгски долара през 2010 г. до 390 хонконгски долара (1200% ръст). За сравнение, индексът на S&P 500 се е покачил с 180% през същия период. На практика гейминг индустрията се представя по-добре от пазара като цяло за последните 10 години, но остава въпросът дали трендът ще се задържи.

Последните тенденции

В последното тримесечие на 2020 г. се очаква Sony да пусне Playstation 5, която според компанията ще бъде последният й модел от серията гейминг конзоли. Около дебюта на конзолата се наблюдават повече премиерни заглавия на видеоигри от производителите, които разчитат главно на продажбите от гейминг конзолите поради огромния процент пиратски сваляния на персоналните компютри. По всичко изглежда обаче, че и това ще се промени. Take Two, които пуснаха най-новото си заглавие Red Dead Redemption 2 първоначално за гейминг конзолите през 2018 г. именно поради този проблем, през миналата есен пуснаха за пръв път играта и за персонални компютри. Причината за забавянето на премиерата на играта за персонални компютри беше въвеждането на новата система за защита на видеоигри - Denuvo.

Защитатa на Denuvо свързва всяко физическо копие на играта с данни от процесора на компютъра, като по този начин забавя значително процеса по кракване (хакване) и качване на играта по пиратските торент тракери. Към настоящ момент играта не е кракната от над 60 дни. Друг клиент на Denuvo е EA и FIFA 20, като играта за пръв път в историята не е кракната в първите три месеца от премиерата й. Към настоящ момент са изминали 120 дни от премиерата на FIFA 20. По всяка вероятност това ще доведе до повишение в продажбите на игри за персонални компютри. ЕА и Take Two ще обявят годишните си финансови резултати и тези за последното тримесечие съответно на 30 януари и 5 февруари.

Все още няма коментари
Нов коментар