Google расте и в кризата

Приходите и печалбата се увеличават, Youtube продължава да набира инерция, рекламите през март спадат

Платформата Youtube е един от двигателите на растежа на компанията през първото тримесечие
Платформата Youtube е един от двигателите на растежа на компанията през първото тримесечие
Платформата Youtube е един от двигателите на растежа на компанията през първото тримесечие    ©  Reuters
Платформата Youtube е един от двигателите на растежа на компанията през първото тримесечие    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Въпреки пандемията от коронавирус Google се е представила над очакванията на Уолстрийт през първото тримесечие. Приходите са нараснали с 15% и са надхвърлили 41 млрд. долара, а нетната печалба се е повишила с 2.5% до 6.8 млрд. в сравнение с година по-рано. Според финансовия директор на компанията Рут Порат представянето през първите два месеца от тримесечието е било добро, но през март отчитат "значително понижаване на приходите от реклами". Според Рут въпреки резкия спад в приходите към този момент се наблюдават "някои ранни признаци, че потребителите се връщат към по-комерсиално поведение, но не е ясно доколко ще продължи тази тенденция".

Главният изпълнителен директор на Google и компанията майка Alphabet Сундар Пичай заяви на анализаторите, че групата е в много по-добра позиция, отколкото по време на кризата през 2008 г.

Youtube набира инерция

Макар че приходите от реклами за основния бизнес на Google (търсачката) да са намалели през март, Youtube продължава да набира инерция, отбелязва Reuters. Приходите от целия бизнес на търсачката се покачват до над 24 млрд. долара през първите три месеца (8% ръст в сравнение с 2019 г.), докато тези от Youtube достигат над 4 млрд. долара (33% повишение на годишна база), като идват основно от реклами. "Нерекламните" приходи от YouTube се включват в секцията "други приходи" на Google, които също се увеличават до 4.4 млрд. долара, което е годишно повишение от 22%.

"Като цяло виждаме силна инерция в YouTube. Хората се обръщат към YouTube. Времето за гледане се е увеличило навсякъде (в света). Хората също търсят нашето информативно съдържание (новини). Гледаемостта в YouTube се увеличава значително в сравнение с предишните 1-2 години", казва още Сундар Пичай пред инвеститорите. "Така че в много отношения по време на пандемията хората използват YouTube. А тенденциите са глобални и в Северна Америка, и в Европа, и в Азиатско-Тихоокеанския регион."

Рут Порат също вижда развитието на Youtube от финансова гледна точка. В отговор на анализатор финансовият директор казва, че дори след резкия спад в рекламите, който компанията отчита през март, Youtube продължава да расте с близо 10% в сравнение с март 2019 г. Което на практика означава, че през първите два месеца от годината повишението на приходите от реклами на платформата е било около 40%.

Google по време на пандемия

Освен че се похвали с ръст в гледаемостта на платформата Youtube, като близо 40 млн. души са гледали на живо представлението на Андреа Бочели около Великден, Сундар Пичай сподели още, че близо 100 млн. студенти, ученици и учители използват Google Classroom, а продажбите на Chromebooks (лаптопите и таблетите на Google) са се увеличили с 400%. Близо 100 млн. дневни разговора се провеждат на платформата за видеоконферентни разговори Meet. Android вече е с над 2.5 млрд. месечни потребители.

От бизнес гледна точка компанията отчита ръст в потреблението на "Google Документи", Gmail и облачните услуги Google Cloud. Колкото до драстичния спад в рекламите, Сундар Пучай очаква приходите да се върнат към нормалното сравнително бързо след края на кризата. Въпреки това компанията ще спре да наема служители (освен в стратегически за компанията проекти), въпреки че тенденцията беше те да се увеличават. През последното тримесечие за компанията работят 120 хил. служители (20% повече в сравнение с 2019 г.), като засега не е ясно дали ще има съкращения.

В бъдеще Google ще продължи да залага на изкуствения интелект и облака. Според изпълнителния директор компанията има планове също така в онлайн пазаруването, видеогейминг индустрията и предоставянето на услуги, свързани с анализирането на информация. Пичай споделя, че въпреки предприетите стъпки за справянето с кризата като ограничение на разходите, Google ще продължи да инвестира в дългосрочен период в секторите, в които е "добре позициониран".