Парковете движеха растежа на Disney. След това дойде COVID-19

Disney диверсифицира в най-грешния бизнес по време на пандемия

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Преди много години в една далечна галактика - февруари, за да бъдем точни - Боб Айгър напусна като изпълнителен директор на една удивително успешна компания. Disney беше на върха на боксофиса със седем от десетте най-касови филма за 2019 г. Компанията тъкмо беше пуснала стрийминг услугата си Disney+, която да се състезава с Netflix. Отгоре на всичко току-що беше приключило и придобиването на 21 Century Fox за 69 млрд. долара. За 14-те години с Айгър начело на компанията цената на акциите на фирмата се беше вдигнала четири пъти. На 5 май Айгър се завърна като един полупенсиониран джедай, за да обяви резултатите на Disney за първото тримесечие, спирането на изплащането на дивиденти и срива на печалбата с 91% спрямо година по-рано.

Сериозният удар на заразата

COVID-19 зарази всички големи медийни групи. Кината не работят, рекламите липсват, не се снимат нови продукции и няма спорт на живо, който да се предава по телевизията. Малко компании обаче страдат толкова, колкото Disney. Netflix расте, защото потребителите си стоят вкъщи. AT&T и Comcast са стабилни заради стария, но стабилен мобилен и кабелен бизнес. Disney е най-тежко ударена по същите причини, заради които и растеше с години - под ръководството на Айгър най-известната медийна компания се превърна в много повече от медийна компания. За нейно съжаление тя се диверсифицира в най-грешните бизнес начинания във времето на пандемия.

Преди десетилетие медийната мрежа на Disney, която включваше Disney Channel, ESPN и ABC, носеше две трети от оперативната печалба на компанията. Миналата година те отговаряха за половината. С все по-малко потребители на платена телевизия Disney трябваше да инвестира в другите си бизнеси. Едната насока беше филмовите студиа на фирмата, където печалбите скочиха заради придобиването на компании като Lucasfilm и Fox. Това доведе след себе си скок и в продуктовия бизнес, в който влизат продажбата на пластмасови светлинни мечове и играчки на "Железния човек". За миналото тримесечие печалбата на Disney Studios спадна с 8% на годишна база. Без нови филми поне до юли следващото тримесечие ще бъде още по-лошо.

Грешната посока

Като изключим сделката с Fox, най-голямото разширение на Disney под ръководството на Айгър беше в тематични паркове и курорти. Миналата година капиталовите вложения в тази посока бяха 4.1 млрд. долара - повече, отколкото Disney плати за Lucasfilm през 2012 г. Шест парка и четири круизни кораба (плюс един частен остров на Бахамите) се отплатиха, като донесоха една трета от оперативната печалба на компанията за 2019 г., два пъти по-голям дял, отколкото десет години по-рано.

Боб Чапек, който през февруари наследи Айгър като изпълнителен директор, управляваше звеното. Точно този бизнес е най-уязвим при социална дистанция. Със затворени паркове и закотвени кораби печалбата за тримесечието от сегмента падна с 58%.

Паркът на Disney в Шанхай отвори отново на 11 май, но само 30% от общия си капацитет. На посетителите е забранено да прегръщат Мики Маус и трябва да носят маски. В магазина си Disney продава такива в пакет по четири с лика на Мики или R2-D2 срещу 20 долара.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved