Netflix ще остане хит и след ерата на COVID-19

Как да печаташ пари

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако искате да разберете Netflix, забравете лудите изпълнения на Джо Екзотик с кечето му в "Тигровият крал". Вместо това се фокусирайте върху брадатия Ел Професор и другите престъпници в "Обирът" - вълнуващата криминална драма на испански на стрийминг компанията, разказваща за кражбата на 2.4 млрд. евро от националния монетен двор в Мадрид. Също като мошениците Netflix се възползва от карантината в много държави, за да печата пари. Подобно на Ел Професор, брадатият шеф на компанията Рийд Хейстингс е винаги стъпка пред останалите. И както извършителите на кражбата, групата има едно основно правило - придържай се към плана. Досега компанията се справя успешно. По думите на анализатор Netflix е толкова важна за всяко домакинство, колкото и дезинфектантът Clorox. Пазарната й капитализация над 190 млрд. долара надмина тази на Disney, поне засега. Но както става обикновено с Netflix (а и с "Обирът"), проблемите започват точно когато си мислиш, че може да се отпуснеш.

Ясна визия

Още от основаването й през 1997 г. историята на Netflix носи дъха на холивудско вълшебство. Дори и в най-ранните си дни на доставчик на филми на DVD Netflix спечели сърцата и умовете на абонатите си, а оттам и парите им, с богатото съдържание и отлично обслужване. За разлика от Blockbuster компанията предлагаше голям избор от десетки хиляди DVD-та за всякакви вкусове. И даваше предложения на зрителите на базата на предишните им гледания. Отгоре на това имаше и ясна визия.

Още от началото Хейстингс вярваше, че след време филмите ще бъдат сваляни от интернет. Но вместо да се изправи срещу медийните гиганти (независимо дали телевизионни мрежи или филмови студиа), той ги прескочи чрез новия си подход към разпространението и създаването на филми. В процеса той изгради бранд, клиентска база и възможността да финансира растежа на Netflix. Сега компанията е глобален гигант по недостижим за медийните й конкуренти начин.

Според Бен Томпсън от онлайн бюлетина Stratechery Netflix е преминала от DVD към права за стрийминг на оригинално съдържание, като всеки път успява да надгражда потребителската база, придобита в предишната стъпка. Тази "стълбовидна стратегия" позволи на компанията да се настани в много от домовете по света точно навреме, за да осигури разсейване във време на глобална пандемия.

На 21 април стана ясно колко здрава е стълбата. При отчитането на печалбата за първото тримесечие Netflix обяви, че абонатите са скочили с 15.8 млн. през първите три месеца на годината - два пъти над предишните прогнози. Сега броят им достига 183 млн. души. По-голяма част от растежа идва от Европа и Азия.

Макар продуцирането на нови сериали да е блокирано заради пандемията, Netflix разсея опасенията, че хората ще изгледат целия каталог. Продуцентите и аниматорите на компанията са натоварени с монтирането на сериали в спалните и кухните си. Компанията е уверена, че пандемията няма да повлияе на планираните премиери през тази година. Тя също така отговори и на критиците си, според които моделът на финансиране на филмовата дейност чрез големи кредити е неустойчив. Компанията е генерирала свободен паричен поток през тримесечието за първи път от 2014 г. насам и обяви, че ще изгори 1 млрд. долара кеш или по-малко през тази година спрямо 3.3 млрд. долара през 2019 г. Което обяснява защо Netflix, чийто кредитен рейтинг има оценка "боклук", може да взима заеми със сходни лихвени проценти на Disney, която пък има висока оценка от агенциите.

Няма успех без трудности

Естествено няма добър сюжет без трудности. Netflix признава, че абонаментите може просто да са се ускорили заради периода на карантина. Ако това е така, те могат да се забавят отново с намаляването на ограниченията. След което изгарянето на средства пак може да тръгне нагоре. Компанията се нуждае от пари да финансира ново съдържание, но тепърва трябва да успокои дългогодишните притеснения, че няма как нарастващите международни приходи да компенсират забавянето на растежа на американските абонати - най-големия й пазар. През първото тримесечие приходите й извън САЩ бяха смазани от скачащия долар. В същото време Netflix е изправена пред нова конкуренция както на домашния си пазар, така и в чужбина. Стартираната през ноември м.г. платформа Disney+ привлече 50 млн. абонати в световен мащаб. Хейстингс признава, че никога не е виждал играч от традиционната индустрия да учи нови трикове толкова бързо.

Ако погледнем отвъд COVID-19, притесненията не са единствено, че абонатите на Netflix ще избягат към други играчи. С преминаването си към стрийминг услуги големи медийни компании може да откажат да продават новите си сериали (както Disney направи със старта на Disney+) или ще лицензират старите си продукции (както се случи тази година с "Приятели", купени от WarnerMedia през 2019 г.). Това ще принуди Netflix да харчи все повече, за да не изостане.

Бягане и стрийминг

И все пак подобни предвиждания не взимат предвид пагубното въздействие на пандемията върху медийните конгломерати като цяло. WarnerMedia (собственост на телекомуникационния гигант AT&T) неотдавна обяви, че ще стартира стрийминг услугата си HBO MAX на 27 май. Но заради ограниченията от карантината тя трябва да се откаже от мечтаното събиране наново на актьорите от "Приятели". Заради пандемията NBCUniversal (която е част от кабелния оператор Comcast) забави началото на платформата си Peacock и така даде повече време на Netflix да затвърди преднината си. На 22 април AT&T отчете по-ниски приходи в WarnerMedia поради срив в рекламата. Компанията е натоварена със задължения, както и Сomcast. Рецесията може да убеди свиващата се база от доходоносни абонати на кабелна телевизия да срежат кабела в полза на стрийминг услуги, което допълнително ще намали приходите. Disney вероятно ще е първият от ударените от COVID-19 медийни титани, които ще се изправят на крака с приключването на ограниченията. Но в момента групата е болна. Най-големият й източник на печалби - увеселителните паркове, са затворени в Америка и Европа. Спортната й телевизионна мрежа ESPN почти няма състезания на живо за излъчване. И както и останалите в шоубизнеса, с изключение на Netflix, разчита на реклами.

Което полага основите на края на стрийминг войните, който ще дойде по-рано, отколкото някой можеше да си представи. Вместо да източат съдържанието от Netflix, някои от конкурентите на компанията ще се борят за оцеляването си. Натоварените с дълг техни собственици може да бъдат принудени за пореден път да лицензират сериали на Netflix. Най-могъщият й враг - Disney, няма да има финансовия ресурс, с който финално да я довърши. Amazon и Apple, чиито стрийминг услуги не разполагат с дълбочината на Netflix или Disney+, имат торби с пари, за да разбъркат сметките. В същото време Netflix ще се опита да укрепи глобалната си лидерска позиция, не на последно място и чрез повече международни хитове като "Обирът". Когато Ел Професор пророчески казва "Ние сме съпротивата", той всъщност може и да говори от името на Хейстингс.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mvn51595132 avatar :-|
    Кум Лисан
    • + 1

    Имат богато съдържание, но не залагат на локализацията, като HBO go например, където също има добри филми, но всичко е на родния език.

    Нередност?
  • 2
    unforgiven avatar :-|
    unforgiven

    Сори, все едно да напишете статия за Walmart и да кажете колко са добри!

    Нередност?
Нов коментар