Сделките през AppStore на Apple са били за над 500 млрд. долара

За пръв път компанията представя оценка за годишния бизнес през платформата

Американската компания отново стана мишена за антитръстово разследване на ЕК.
Американската компания отново стана мишена за антитръстово разследване на ЕК.
Американската компания отново стана мишена за антитръстово разследване на ЕК.    ©  Reuters
Американската компания отново стана мишена за антитръстово разследване на ЕК.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Apple обяви, че през екосистемата на нейния AppStore е извършена търговия за "над половин трилион долара" през 2019 г. Повече от 85% от този обем станала чрез сделки, от които фирмата не е взела комисиона.

Вчера американската компания публикува резултати от проучване, което показва, че нейната платформа App Store е стимулирал продажби от 458 млрд. долара миналата година от категории като търговия на дребно с физически стоки, транспорт и реклама, от които компанията не е печелила.

Изследването е поръчано от компанията, а е било направено от икономисти от консултантската фирма Analysis Group. Новината идва в момент, в който Apple и други технологични гиганти в САЩ са изправени пред засилен контрол и съмнения за нечестна конкуренция, съобщава Reuters.

Новината почти съвпада с информацията от днес, че Европейската комисия е започнала няколко разследвания срещу Apple по подозрения в антиконкурентни практики в различни области. Едното разследване е въз основа на жалба от шведската музикална стрийминг услуга Spotify, която обвинява американския гигант в монополно положение на пазара за онлайн музика. Второто е по подозрения в антиконкурентно поведение чрез услугата за разплащания Apple Pay.

Колко е силна платформата

С помощта на изследването за пръв път компанията се опитва да определи количествено дейността на App Store, която не води до комисиона за нея. Проучването показва, че платформата има по-широко влияние - тя е генерирала общо 519 млрд. долара от фактуриране и продажби през 2019 г., от които 413 млрд. са били от физически стоки и услуги.

Общата сума изключва продажбите, генерирани от версиите за Android и Windows на едни и същи продукти, а е само за приложения, работещи на платформите iOS, Mac, Watch и Apple TV на технологичната компания.

Проучването установява, че 45 млрд. долара са дошли от реклама в приложенията. Останалите 15% от общата дейност в App Store - около 61 млрд. долара, са от дигитални стоки и услуги като музикални и видеоабонаменти или покупки чрез приложения в игри. Компанията от Купертино обикновено взима 30% комисиона от подобни транзакции.

Най-голямата част от продажбите са били направени в Китай - 246 млрд. долара, следвани от САЩ - 138 млрд., Европа - 51 млрд., и Япония - 37 млрд.