Продажбите на Jumbo в България са намалели с 13% за полугодието

Затварянето на магазините в началото на пандемията е понижило резултатите на цялата група

Заради пандемията тази година веригата е пропуснала великденския сезон, който традиционно осигурява около 12% от годишния оборот
Заради пандемията тази година веригата е пропуснала великденския сезон, който традиционно осигурява около 12% от годишния оборот
Заради пандемията тази година веригата е пропуснала великденския сезон, който традиционно осигурява около 12% от годишния оборот    ©  Цветелина Ангелова
Заради пандемията тази година веригата е пропуснала великденския сезон, който традиционно осигурява около 12% от годишния оборот    ©  Цветелина Ангелова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Веригата за детски играчки и стоки за дома Jumbo очаквано е понижила продажбите си в България през първата половина на 2020 г. Спадът в страната обаче е по-малък от този на гръцката група, която отчита по-слаби резултати за полугодието заради пандемията и временното затваряне на търговски обекти в много държави. Към средата на годината оборотът в България достига 27.7 млн. евро (54.2 млн. лв.), като спада с 13%.

Ефектът на локдауна

Продажбите на групата като цяло са се повишавали в началото на годината, като ръстът през януари и февруари е бил съответно 13% и 23% на годишна база. Въвеждането на ограничения покрай пандемията обаче се е отразило значително на резултатите. И в четирите държави, където веригата има обекти - Гърция, Кипър, България и Румъния, за определен период бяха затворени магазините и моловете. На практика великденският сезон, който традиционно осигурява около 12% от годишните продажби, е бил загубен. Така през март и април спадът в продажбите е бил приблизително 72% спрямо същия период на 2019 г., показва отчетът на групата. По време на локдауна обаче онлайн продажбите на Jumbo в Гърция са скочили драстично, отчитат от групата. С постепенното отпадане на ограниченията клиентите са подновили пазаруването, като за май и юни продажбите на групата са се повишили съответно с 13.6% и 5.8% на годишна база. Като цяло за шестте месеца на 2020 г. оборотът на групата е спаднал с 16.9% до 278.8 млн. евро.

Мрежата на групата включва 80 магазина, от които 52 в Гърция, 5 в Кипър, 9 в България и 14 в Румъния. Jumbo има и онлайн магазин в Гърция, такъв е открит и в Кипър през юни. Отделно чрез местни партньори брандът присъства в Албания, Косово, Сърбия, Северна Македония, Босна и Черна гора.

Местно представяне

Спадът от 13% в България на практика е по-малък от отчетените близо 17% на групата. Това е и причината делът на страната в общите продажби на Jumbo леко да нараства - до 9.9% от оборота на групата през първата половина на 2020 г. спрямо 9.5% година по-рано. По-голям е и приносът към печалбата преди данъци - 10.2% от груповия резултат спрямо 8.1% миналата година, като за шестте месеца на 2020 г. печалбата в България е 5.8 млн. евро (6.9 млн. евро към средата на 2019 г.).

В България Jumbo оперира чрез местното си дружество "Джамбо ЕС.Б". Веригата има 9 магазина - 4 в София и по един в Пловдив, Варна, Бургас, Русе и Стара Загора, а заетите са малко над 800 души. От групата посочват, че планират да отворят още един магазин в следващите две години. Българското дружество купи парцел в София преди повече от 10 години, а през 2018 г. обяви и инвестиционно намерение да изгради магазин и склад с площ от над 12 хил. кв. м.

"Джамбо ЕС.Б" се нарежда на 11-о място в секторната класация на К100 с общи приходи от 177.2 млн. лв. и 36.5 млн. лв. нетна печалба за 2019 г.

Все още няма коментари
Нов коментар