🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пандемията сви продажбите на Jumbo в България с близо 10%

Гръцката група отчита спад на приходите от целия си бизнес с над 18%

В страната веригата има общо 9 магазина, 4 от които са в София
В страната веригата има общо 9 магазина, 4 от които са в София
В страната веригата има общо 9 магазина, 4 от които са в София    ©  Цветелина Ангелова
В страната веригата има общо 9 магазина, 4 от които са в София    ©  Цветелина Ангелова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Продажбите на веригата за детски играчки и стоки за дома Jumbo в България са намалели с близо 10% през 2020 г., след като пандемията и ограничителни мерки се отразиха на потребителските разходи. Значително по-голям спад (над 18%) обаче отбелязва гръцката група като цяло, което е причина делът на приходите в България да нараства, показва отчетът на Jumbo.

Местно представяне

Общите продажби в страната, където групата работи чрез дружеството "Джамбо ЕС.Б", са в размер на 80.6 млн. евро през 2020 г. спрямо 89.3 млн. евро година по-рано, което представлява спад от 9.7%. Намаление от 11% има и на печалбата преди данъци, която достига 21.8 млн. евро. Въпреки това числата показват, че спадът на продажбите на веригата в България се е забавил през второто полугодие, тъй като към края на юни понижението беше 13% на годишна база. Нещо повече, заради значително по-строгите ограничения и по-големия спад в другите страни делът на България в общия оборот на групата се увеличава до 11.6% от 10.5% през 2019 г.

Гръцката група има 9 магазина в страната - 4 в София и по един в Пловдив, Варна, Бургас, Русе и Стара Загора. Заетите са 813 души, като практически няма промяна от предходната година.

Групата

Отчетът на групата показва, че ситуацията през миналата година е била доста динамична. През януари и февруари е постигнат двуцифрен ръст на продажбите на годишна база, но с обявяването на пандемия и наложените масови ограничения резултатите са се влошили. В Гърция например магазините бяха затворени за два месеца още през март, с което компанията реално изпусна силния си период около Великден, когато традиционно генерира 12% от оборота си. В България и Румъния подобни мерки засегнаха обектите в моловете, което драстично е понижило приходите в двете страни. Рязко са се покачили продажбите онлайн, които обаче групата предлага само в Гърция, а от средата на миналата година и в Кипър. Като цяло за март и април продажбите са се сринали със 72% на годишна база.

С отпускането на мерките през май ситуацията постепенно се е нормализирала, като за този месец групата отчита ръст от 13.6%, а положителната тенденция като цяло се е запазила и през летните. Втората вълна през есента обаче отново е довела до спад на приходите от 54% през декември. Така общо за годината продажбите на групата намаляват с 18.2% до 694 млн. евро. Печалбата преди данъци се понижава до 167.8 млн. евро от 225.3 млн. евро за 2019 г.

Към края на годината Jumbo има 80 магазина, от които 52 са в Гърция, 5 в Кипър, 9 в България и 4 в Румъния. Чрез партньорства с местни компании под бранда работят също 28 магазина в Албания, Косово, Сърбия, Северна Македония, Босна и Черна гора. В цялата група заетите са 6891 души, включително сезонните работници.