🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"България ер", Wizz Air и Ryanair обжалват увеличените такси на летище София

Най-големите ползватели на аерогарата откриват административни и финансови нередности в ценообразуването (обновена)

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Три жалби са постъпили срещу повишаването на таксите на летище София в Гражданска въздухоплавателна администрация. Възраженията са на "България ер", Wizz Air и Ryanair, като те са публикувани на сайта на ведомството. Това на практика са най-големите ползватели на летището с най-мащабни летателни програми и базирани самолети.

Това се очакваше след като в края на октомври изпълнителният директор на столичната аерогара Владимир Рапонджиев излезе в решение таксите на летището да бъдат силно увеличени. Такса пътник се вдига с 60.3%, такса сигурност с 94.6%, такса шум с 59% и т.н. Завишените такси от аерогарата ще бъдат платени от пътниците, като ще се калкулират в цената на билетите, а има и риск от свиване на полетите и конкуренцията.

Подозренията защо това се прави сега са в две посоки. Първото е, че се търсят пари за заплати за служители на летището. А второто, че е услуга за концесионера SOF Connect (обединение между фонда Meridiam и строителя Strabag), които нямаше да увеличават таксите през първите 10 години. Това беше и основният аргумент за избиране на точно неговата оферта, която беше най-ниска като инвестиции и по средата като обещано плащане към държавата. Сега това се прави от държавния оператор и в последния момент, тъй като влизането на частния оператор се чака до средата на следващата година.

Негативните реакции на авиокомпаниите и жалбите от ГД ГВА не са изненада, тъй като авиопазарът е в безпрецедентна криза заради пандемията с COVID - 19, а пред "Капитал" от Ryanair вече обявиха, че това може да ги принуди да преразгледат полетите си от София като дестинации и честоти.

ГВА трябва да се произнесе в 4 седмичен срок, т.е. до 11 декември, като преди това ще бъдат проведени изслушвания на страните по спора. Или преди началото на годината ГВА ще излезе с временно решение, което може да отмени или да потвърди това на летището, като плащането на таксите ще са на база временното решение, до излизането на окончателно такова. То се издава в срок от 4 месеца от подаването на жалбите, както и след продължителни съдебни спорове.

"България ер" (9 базирани самолета и 33 редовни полета за 2019)

В жалбата на "България ер" до ГВА се посочва, че летище София не се е съобразило с препоръките на Международната асоциация за въздушен транспорт IATA, според които е изключително важно летищата да избягват увеличаване на разходите, за да запълнят недостига в бюджетите си, които зависят от нивата на трафика преди кризата.

"Доставчиците на инфраструктура могат да намалят разходите, да отложат капиталовите разходи, да вземат заеми на капиталовите пазари, за да покрият загуби или да потърсят финансово облекчение от държавата", пише в жалбата. "Напротив, "Летище София" прави точно това, което не се препоръчва, а именно: не предприема никакви мерки да намали разходите си и/или да потърси допълнителни източници за финансиране и вместо това прехвърля своите необосновани и прекомерни нужди върху въздушните превозвачи, които и без това са изключително потърпевши", продължава текстът. От авиокомпанията посочват, че свиването на дейността й по редовните линии е над 56%, а 89% са отменените чартърни полети за 2020 г. А с предложените цени за летищни такси Летище София налага допълнителен аргумент на пътника да отложи пътуването си за определено време.

От авиокомпанията изчисляват, че при пресмятането на таксите за 2021 г. летището необосновано е включило завишаване на разходите си с 5.9% при намаление на пътникопотока с 31%. Летището например необосновано било включило в разходите си закупуване на оборудване за обработка на карго и поща, което да се финансира с такса кацане от пътнически полети. Включени били и 26.6% капиталови разходи. Предвиждало се и рехабилитация на паркинга на Терминал 2, от който се реализират търговски приходи, от такса пътник.

Wizz Air (6 базирани самолета и 35 редовни полета за 2019)

В жалбата си до ГВА адвокатите на Wizz Air обвиняват "Летище София" в административни нарушения, тъй като размерът на таксите и обосновката за тях трябва да се представят на ползвателите не по-късно от четири месеца преди влизането им в сила, като преди това се провеждат и двумесечни консултации с авиокомпаниите. Летището не се е обосновало пред ползвателите защо консултациите започват само две седмици преди обявяване на окончателното решение, като така е ограничил правото им на защита.

По отношение на такса "Сигурност", която се увеличава с 94.6% например летищният оператор не е представил информация за специфичните разходи, включени в нея, като такава е била поискана изрично от Wizz Air, но не е предоставена към днешна дата. От Wizz Air смятат, че има неспазване на изискванията за разходоориентираност и прозрачност, като липсата на обосновка кара компанията да заключи, че летищният оператор "въобще не поддържа детайлна база данни за разходите, включени в такса "сигурност". Липсата на пълна информация за разходните елементи се забелязва и при такса "Пътници". Обосновката на летището обаче е стигнала само до основните разходни пера, отнасящи се до всички такси.

Такса "Пътници" пък според адвокатите на Wizz Air не е диференцирана по терминали и е еднаква за Терминал 1 и Терминал 2. Това е стар проблем на унгарската авиокомпания, която оперира от стария терминал и това за нея е вид дискриминация при равни цени. В жалбата си авиокомпанията иска от ГВА да отмени решението на изпълнителния директор на летището в частта такса "Сигурност" и такса "Пътници".

Ryanair (3 базирани самолета и 32 редовни полета за 2019 г.)

Според жалбата на Ryanair също не са спазени изискванията за предоставяне на определена информация на ползвателите на летището, като наред с това са им предоставени изключително къси срокове за становища и участие в общата дискусия. Отчита се също липса на данни за разходите с необходимата степен на детайлност, като няма счетоводен израз на всеки разходен елемент, описан в приетата Методика за целта. Като резултат съпоставката на приходи с разходи за съответната услуга се оказва невъзможно.

От жалбата става още ясно, че летището е посочило на 16 октомври данни за големи инфраструктурни проекти и съответни капиталови разходи, които се отразяват в размера на таксите за 2021 г., но в писмо от 29 октомври летището посочва, че по-голяма част от тях няма да бъдат реализирани и не би следвало да имат отражение върху таксите. "Очевидно става въпрос за противоречащи си твърдения, което в крайна сметка създава неяснота", пишат адвокатите на Ryanair.

От авиокомпанията смятат и че решението за повишаване на таксите е нецелесъобразно, тъй като ще се отрази допълнително негативно на трафика и ще доведе до нежелани икономически последици, свързани с краткосрочните и дългосрочните перспективи за развитие на летището.

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    uprsport avatar :-|
    Uprsport
    • - 2
    • + 6

    След като превърнаха България в държава със затихващи функции, на герберята най ще им прилича да закрият летище София или да принудят авиопревозвачите да кацат на него по изключение. Иначе адмирации за авиопревозвачите, всяка читава фирма и човек трябва да се изправя срещу беззаконията и кражбите на ГЕРБ. Само на 350 км от София наскоро в европейската част на Турция беше открито огромно летище, което заедно с "Кемал Ататюрк" и "Сабиха Гюкчен" могат да поемат целия въздушен трафик в региона. Това, което може би забави тези процеси е коронавируса.
    п.п. След като разбойниците осъществили псевдо прехода в България закриха железниците, наред е нещо друго, защо не въздушната ни връзка с Европа. И дано да успеем да се качим на последния самолет, преди в страната окончателно да се установи трудно управляемата цигания.

    Нередност?
  • 2
    telqk avatar :-P
    telqk
    • - 2
    • + 9

    Класически пример на корупция - таксите се държат ниски за да бъде летището на загуба и да се оправдае приватизацията и непосредствено преди смяха на собственика таксите се дигат за да може концесионера да задели нещо и за шкафчетата на БХ.

    Нередност?
  • 3
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina
    • + 6

    Могат да отидат да се оплачат на арменския поп, или в краен случай на Комисията за защита от конкуренцията, която не видя нищо нередно в това, че избраният за концесионер на Летище София е кандидатът планиращ най-малко инвестиции и с най-малко опит от всички петима участници. Затова гангстерът, който ни управлява, побърза светкавично да подпише концесионния договор през лятото, когато неговия стол се клатеше, за да е сигурен че и този бизнес остава под неговото крило.

    Нередност?
  • 4
    aussie avatar :-|
    aussie
    • + 3

    Смехория тотална. А на директора фамилията му говори за капацитета му.

    Нередност?
  • 6
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov
    • - 1
    • + 2

    интересно за читателя ще бъде ако в статията се цитират по точни суми, а не проценти на увелечиние. Също така да се направи сравнение на новите цени с цените на други летища наблизо, например солун и белград.

    Нередност?
  • 7
    bnh1604580860691385 avatar :-|
    Rob Ivanoff
    • - 5

    Наистина статията на Прокопиев руски олигарх мазен не показа точните цифри нито направи сравнения със световните летища. София е световно летище не е някаква дупка.

    Нередност?
  • 8
    viper_c avatar :-|
    Viper_c

    Летището в Пловдив е приятно изненадано от новината...

    Нередност?
Нов коментар