🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Uber продава звеното си за автономни коли на Aurora

Компанията за споделени пътувания ще налее допълнително 400 млн. долара срещу 26% от обединеното дружество

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Uber официално сложи край на мечтите си да бъде лидер в разработването на технология за автономни автомобили. Компанията продаде звеното си Advanced Technology Group (ATG) на стартъпа Aurora, като допълнително ще налее и още 400 млн. долара в обединеното дружество. Така Uber ще държи 26% от Aurora, която вече се оценява на 10 млрд. долара, а изпълнителният директор на компанията за споделени пътувания Дара Косровшахи ще бъде част от борда на директорите, пише TechCrunch.

Цялата сделка ще бъде направена под формата на акции. За последно Uber ATG се оценяваше на 7.25 млрд. долара, след като през 2019 г. тя получи инвестиция за 1 млрд. долара от Toyota и SoftBank, които държаха 13.8% от компанията. Досегашните миноритарни собственици на акции в ATG също ще имат дялове в Aurora. Интересното в случая е, че Uber, досегашните инвеститори в ATG и служителите на ATG ще държат общо 40% от цялата обединена Aurora.

Грешни сметки

Развитието на технологията за автономни автомобили беше основна цел за Uber още от първите години на компанията. Моделът за споделени пътувания така и не се оказа особено печеливш, особено предвид всички правни битки в различни страни (включително и България), съответно Uber залагаше, че ще може да разработи технология за безпилотни коли, която да продава на големите автопроизводители.

В един момент обаче нишата се оказа пренаселена. Освен Uber и Aurora в нея работи още и Google (чрез отделената компания Waymo, от която идва и един от съоснователите на Aurora, Крис Ърмсън), както и десетки други стартъпи. Повечето от тях имат финансиране от автомобилните групи по света, които не искат да слагат всичките си яйца в една кошница.

След смяната на Травис Каланик начело на Uber проектът видимо остана на заден план, а само преди няколко месеца изтече и вътрешна кореспонденция между служители, според която е имало ударена кола "всеки втори ден на февруари". Малко по-късно се появиха и първите слухове, че Uber ще се раздели със собствеността на звеното си, но все пак ще намери начин да остане в индустрията.

Aurora има различен подход спрямо повечето компании в сектора. Нейната цел е да изкара на пазара преди всичко автономни камиони, като междувременно работи и по автономни таксита. Сделката между ATG има висока стойност за Aurora не само заради големия брой специалисти, които ще се влеят в компанията, но и заради новосъздадените връзки с Toyota и мрежата от шофьори на Uber.

Все още няма коментари
Нов коментар