Защо Uber продава подразделението си за автономни автомобили

Самоуправляващите се автомобили се очакваше да бъдат бъдещето на компанията

Една от причините за продажбата са закъснелите усилия на Uber да се завърне към печалба
Една от причините за продажбата са закъснелите усилия на Uber да се завърне към печалба
Една от причините за продажбата са закъснелите усилия на Uber да се завърне към печалба    ©  Reuters
Една от причините за продажбата са закъснелите усилия на Uber да се завърне към печалба    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През 2016 г. Травис Каланик, тогавашният главен изпълнителен директор, определи безпилотните автомобили като мисия от решаващо значение. Ако някой успее да изпревари Uber и да вкара в употреба роботизираните автомобили, каза той, тогава възможността на конкурента да предлага пътуване с такси, без да плаща за шофьори, би означавала, че "Uber вече не е в играта".

Но времената се променят. На 7 декември Uber обяви продажбата на подразделението си за автономни автомобили на фирмата Aurora. Цената не беше съобщена. Но от Uber заявиха, че ще вложат още 400 млн. долара в новото дружество, Дара Хосровшахи, сегашният шеф на компанията, ще се присъедини към борда на директорите на Aurora и след сделката Uber ще държи 26% в Aurora.

Една от причините за продажбата са закъснелите усилия на Uber да се завърне към печалба. През 2019 г. компанията има загуба 8.5 млрд. долара, тъй като се бори за пазарен дял с конкуренти като Lyft. Освен раздялата със звеното за автономни автомобили фирмата съкрати работници и продаде своята дивизия за електрически велосипеди Jump на фирмата за скутери Lime. На 8 декември Uber заяви, че ще се раздели и с проекта си за летящи автомобили Elevate, като го продаде на стартъпа Joby Aviation.

Друго обяснение е, че реалността за самоуправляващите се автомобили е далеч зад ентусиазма, както вече се е случвало в ранните дни на идеята през 60-те и 90-те години на миналия век. Софтуерът за машинно обучение, на който разчитат автомобилите, често се затруднява да се справи с "крайни случаи", които липсват в данните за обучение на софтуера, но се появяват редовно по реалните пътища.

Според слуховете в бранша напредъкът на Uber в автономните автомобили е бавен. През 2018 г. една от колите на компанията прегази и уби пешеходец в Аризона. Това не е единственият случай. Функцията "Автопилот" на Tesla е свързана с най-малко четири смъртни случая, откакто започнаха експериментите през 2015 г. Но репутацията на Uber от ерата на Каланик за нарушаването на правилата е направило бремето за PR-а още по-тежко.

Грубата интерпретация на продажбата е, че след като се е отказала от самоуправляващите се автомобили, Uber ще остане изискана фирма за таксиметрови услуги и доставки. Но ако Aurora успее да опровергае очакванията и да накара самоуправлението да работи, Uber може отново да лицензира технологията.

А високотехнологичните разсейващи фактори като самоуправляващи се автомобили - или летящи такива - може да са последното нещо, от което фирмата се нуждае. Тя е под натиск не само от конкуренти и инвеститори, но и от регулаторни проверки заради другата си голяма иновация, свързана с икономия на разходи - твърдението, че шофьорите в компанията не са служители, а независими изпълнители. Джо Байдън, новоизбраният президент на САЩ, нарече това "погрешна класификация". По-строгите европейски правила ще влязат в сила до 2022 г. Тези "крайни случаи" изглеждат спешни.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved